Zoeken

Test: Dunlop SportSmart Mk3

Tear up the Rulebook

29 maart 2019
Zes jaar na de introductie van de SportSmart 2, die twee jaar geleden als SportSmart 2 Max nog een kleine update kreeg, heeft Dunlop de derde generatie van het instapmodel van de Hypersport range gelanceerd, die zowel bij droog als regen over behoorlijk meer grip beschikt. In het achterland van Barcelona konden we kennismaken met de SportSmart Mk3, die de spelregels voor Hypersport banden heeft veranderd.

Vroeger, toen Supersports niet aan te slepen waren, waren de spelregels voor bandenfabrikanten nog een stuk simpeler. Ofwel je was op zoek naar een goede band voor op straat, waarbij met name de grip in de regen belangrijk was, ofwel je was op zoek naar een perfecte band voor het circuit, waarbij het alleen maar om grip op een droge baan belangrijk was. Met het verschuiven van segmenten en de komst van hypersportieve nakeds is anno 2019 het eisenpakket voor een hypersportieve band ook een stuk veelzijdiger geworden. 

Dat is bij Dunlop de achterliggende gedachte geweest bij de ontwikkeling van de SportSmart Mk3, de vijfde hypersport band in slechts twee jaar tijd van de Japanse band waarvan de ontwikkeling in Zuid-Frankrijk wordt gedaan en die Dunlops toewijding voor elk type sportrijder een band te ontwikkelen onderstreept. De SportSmart Mk3 creëert een nieuwe positie in de Dunlop hypersport range, met een focus op dynamische performance voor op straat naast de vorig jaar gelanceerde SportSmart TT die is ontworpen voor een mix van straat en circuitgebruik. Volgens Dunlop is de SportSmart Mk3 bedoeld voor sportieve straatrijders die af en toe een circuitdag willen meepikken, zeg 90% straat en 10% circuit. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Dunlop