Zoeken

Vergelijk: ER-6n op herhaling

Vergelijk: ER-6n op herhaling

15 mei 2008
Inhoudsopgave
Vergelijk: ER-6n op herhaling
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Pimp my ride

ER-6P_5888.jpg

Daar waar het bij onze Oosterburen al sinds jaar en dag de normaalste zaak van de wereld is om je motorfiets met de meest exclusieve onderdelen op te luisteren, kwamen wij kaaskoppen vaak niet verder dan de montage van een andere uitlaat. ER-6P_5969.jpg Ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik even... Tuurlijk, je gaat toch geen gekke dingen doen? En dan vaak ook nog maar enkel de einddemper, krenten als we zijn. Pimpen gebeurde pas nádat een motor was gecrashed, en dan nog vaak vanwege de prijs van de te vervangen originele onderdelen.

Tenminste, zo was het ongeveer twintig jaar geleden nog. Hoe anders is het inmiddels anno 2008. Niet alleen is de markt voor aftermarket onderdelen flink gegroeid, daarnaast zijn steeds meer fabrieken zich daarmee gaan bemoeien door zelf accessoires op de markt te zetten. In eerste instantie nog voorbehouden aan merken als Ducati en Harley Davidson, maar inmiddels hebben alle merken hun eigen accessoire catalogus. Je kunt het dan ook zo gek niet meer bedenken, of het is voor je motor te koop. Van compleet instelbare stuurdempers tot carbon wielen en van gelzadels tot 'bling' remklauwen.

Toch blijft vaak de vraag, of al die dure en exotische onderdelen de motor ook daadwerkelijk beter en sneller maken, of dat het beperkt blijft tot een optisch verhaal. Maar één manier om daar antwoord op de krijgen: neem een gepimpte fiets en zet daar het originele exemplaar tegenover.

Tekst: Vincent Burger, Ed Smits
Foto's: Vincent Burger