Zoeken

Test: Suzuki Burgman vs. Aprilia Mana

Test: Suzuki Burgman vs. Aprilia Mana

31 mei 2008
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Burgman vs. Aprilia Mana
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Tegenpolen

Burgman_Mana_DSC4934.jpg

In het najaar van 2007 schreef Aprilia geschiedenis door als eerste motorfabrikant ter wereld een motorfiets met volautomatische transmissie op de markt te zetten. Natuurlijk, Yamaha had al eerder een poging gedaan met de FJR1300, maar bij Aprilia ging men nog een stapje verder dan het merk met de gekruisde stembanden had gedaan door de NA 850 Mana, zoals de motor volgens het doopceel volledig heet, uit te rusten met een zowel sequentieel schakelbare als automatische transmissie.

Nu horen we je al denken: dat systeem kennen we toch al? Was het niet vijf jaar geleden dat Suzuki dit toepaste bij de Burgman 650? Inderdaad, maar los van de techniek is de Suzuki een motorscooter en de Aprilia een motorfiets. En dus zijn het twee totaal verschillende voertuigen, toch?

Om antwoord te vinden op die vraag gingen wij met beide fietsen op pad om antwoord te vinden op die prangende vraag. Per slot van rekening richten beide merken zich op de fervente motorrijder die naast dagelijks forensen in ’t weekend ook nog wel eens een toeristisch blokkie om wil.

Tekst: Ed Smits
Foto's: Mark Meisner