Test: KTM RC8 vs. Kawasaki ZX-10R
Test: KTM RC8 vs. Kawasaki ZX-10R
| Inhoudsopgave |
|---|
| Test: KTM RC8 vs. Kawasaki ZX-10R |
| 2: Zomer 2008 |
| 3: Groen |
| 4: Na regen komt... |
| 5: Oranje |
| 6: te warm is ook niet goed |
| 7: Conclusie |
| 8: Technische gegevens |
Over smaak valt niet te twisten. Een gezegde zou oud als de weg naar Nice en nog steeds een waarheid als een koe. De een houdt meer van Schnitzel mit Pommes, terwijl de ander niet bij de sushi-bar is weg te slaan. De een valt voor blond, de ander juist voor brunette. Zo is het ook bij motorrijders, de een valt voor de charmes van een cruiser terwijl de ander juist voor ´t snelle werk wil gaan. Toch is het bij ons motorrijders het vaak meer dan alleen een kwestie van smaak, met de keuze van onze motorfiets willen we vaak een statement maken. Niet vreemd dat fabrikanten dáár juist massaal gebruik van maken om hun producten aan de man te brengen.
Zo was jaren, zoniet decennia lang er één merk dat – zeker voor Japanse begrippen – recalcitrant en onderscheidend kon worden genoemd. Het merk stond niet in de laatste plaats bekend om hun oersterke motoren die altijd meer vermogen wisten te genereren dan de concurrentie van dat moment. Daarnaast waren het ook visueel opvallende motorfietsen, niet zozeer qua vormgeving maar meer dankzij de eigenzinnige kleurstelling. Geen schreeuwerige decalls, maar fraaie `one-tone´ kleurstellingen waarbij groen toch wel de hoofdmoot voerde. Dat daarmee niet de massa werd aangesproken deerde de Japanners bij het groene merk niets, het ging om ´t statement. Je kocht een Kawasaki om te laten zien dat je een échte kerel was, een rebel die vooral niet met de massa mee wilde lopen. Niets of niemand die dát kon evenaren, tot…
Tot een kleine groep mensen uit het Oostenrijkse Mattighofen besluit een nieuwe koers te gaan varen. Het merk, groot geworden in motorcross en alles wat ook maar enigszins daarmee verwant is, wilde zijn vleugels uitslaan door nieuwe wegen te gaan bewandelen. Het moest een sportiever en meer rebels imago gaan krijgen, en daarvoor werd zowel de engineering- als ook de marketingafdeling aan het werk gezet. Met als doel de van oudsher oranje fietsen een `ready to race´ imago te geven, wat ´t merk tot cultstatus zou moeten verheffen. Een KTM moest méér worden dan een `dertien in een dozijn´ motorfiets, een KTM moest een motorfiets worden voor échte kerels.
De eerste geruchten enkele jaren geleden van een ophanden zijnde Oostenrijkse supersport zullen dan ook ongetwijfeld in Kawasaki´s hoofdkantoor in Japan de nodige wenkbrauwen hebben doen fronsen. Zouden die Oostenrijkers er werkelijk in slagen om het rebelse en eigenzinnige estafettestokje van de Japanners over te nemen? Zou oranje het groen van de 21e eeuw gaan worden? Om antwoord te krijgen op die vraag namen we een groene ZX-10R en een oranje RC8 en togen naar het – normaal gesproken altijd zonnige – Zuid-Frankrijk. En verdiepten ons in de wereld van kleuren en smaken.
Tekst: Ed Smits
Foto's: Vincent Burger, Ed Smits