Zoeken

Vergelijk: Versys versus V-Strom

Pagina 4

7 maart 2007
Inhoudsopgave
Vergelijk: Versys versus V-Strom
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Vertrouwen

versys_v-strom_4_1.jpg 

Zijn de motoren eenmaal gestart, dan blijkt niet alleen de houding op de Versys net iets speelser aan te voelen. Ook het geluid is net wat uitdagender. De V-Strom mag dan wel een grote demper langs de zijkant van het kontje hebben lopen, de aan de onderzijde geplaatste uitlaat van Versys klinkt net iets voller met het bekende tweecilinder geroffel. Als we gaan rijden lijkt het 'vollere en forsere' van de V-Strom echter als sneeuw voor de zin te verdwijnen. De Suzuki is al rijdend veel wendbaarder en gemakkelijker te manoeuvreren dan de eerste indruk van het aanzien je misschien doet vermoeden. De Versys daarentegen ziet er niet alleen lichtvoetig uit, hij rijdt precies zo. En dus ook lichtvoetiger dan de V-Strom. Met gemak kan je met de Kawasaki op lage snelheid manoeuvreren zonder het gevoel te verliezen dat haar je niet meer onder controleren hebt. En omdat ze ook kleiner aanvoelt heb je ook het idee minder ruimte nodig te hebben om haar tussen alle obstakels heen te loodsen in bijvoorbeeld de drukte van de stad of in de file.

versys_v-strom_4_2.jpg

versys_v-strom_4_3.jpg 

Je blijft je soms verbazen hoe snel motoren vertrouwd aanvoelen als je er voor het eerst oprijdt. Zo ook in dit geval. Na een paar kilometer heb je op beide motoren al snel het idee dat je al honderden kilometers achter je hebt liggen. Als de eerste bochten buiten de stad dan ook verschijnen blijft de snelheid er goed inzitten. Vooral de Versys komt dan helemaal in haar element. Ze laat zich met speels gemak de bocht insturen. Ook correcties of koerswijzigingen in de bocht vindt ze totaal niet erg, zonder dat de bochtenstabiliteit daarbij in het geding komt. Het maakt niet uit of het krappe bochtjes zijn of dat een bocht met 150 kilometer per uur wordt genomen.

Op de V-Strom is het opstappen en gelijk het vertrouwde gevoel krijgen nog meer aanwezig. Het insturen van bochten gaat wel minder vanzelf dan op de Versys, maar met een bijna zelfde gemak worden ze genomen. In de bochten hecht de Suzuki meer waarde om aan de vastgekozen koers vast te houden zodat ze ook nog stabieler aanvoelt. De meer relaxte zit op de V-Strom zorgt er misschien ook wel voor dat je niet – zoals op de Versys met een wat sportievere houding – voor elke bocht ‘gaat’. Ligt de nadruk op beleving van sportievere en speelsere rijgedrag, dan heeft de Versys zeker een streepje voor.

versys_v-strom_4_4.jpgDat de nadruk bij de Versys toch wat meer ligt op de sportieve aspiraties – en niet alleen voor het betere bochtenwerk – blijkt ook wel uit het vermogen. Niet zozeer op papier maar wel in de praktijk. Vanuit stilstaand zijn beide motoren nagenoeg even snel weg. Bij de Versys komt daarbij ook nog zonder al teveel moeite het voorwiel los van het asfalt. Wordt er rollend geaccelereerd dan is bij elk scenario de Kawasaki degene die het voortouw neemt. Het verschil is vooral merkbaar tijdens het rijden. Met beide motoren valt uitstekend schakellui te rijden. Alleen met de V-Strom schakel je toch sneller terug bij accelereren om mee te komen. Het gaat zeker voor het gevoel allemaal net even wat minder vlot op de V-Strom. Voor beide geldt trouwens wel – mocht je ze de sporen gaan geven – dat al ruim voordat de toerenbegrenzer ingrijpt geschakeld dient te worden. Bij 9000 toeren per minuut is het beste van de trekkracht er wel vanaf. Bij het gas vol open trekken haalde de V-Strom op de Duitse Autobahn net niet de 200 kilometer per uur op de teller. De Versys ging daar net overheen.

versys_v-strom_4_5.jpgOf het forse uiterlijk van de V-Strom je smaak is even buiten ogenschouw gelaten, de enorme voorpartij brengt wel een voordeel met zich mee: het comfort. Niet alleen merkbaar op de snelweg, maar ook gewoon als je aan het toeren bent. Op de V-Strom is de bescherming tegen wind en de elementen meer aanwezig dan op de Versys. Niet dat die op de Versys niet ‘verrassend’ in positieve zin is te noemen met het kleine ruitje, maar op de snelweg was het verschil goed merkbaar. Toch is op beide een gangetje van 160km/u op de snelweg goed vol te houden. Ook in de koude omstandigheden waar wij in reden, viel het goed op dat de Versys minder comfort geniet qua windbescherming dan de V-Strom. Op de V-Strom was de kou minder aanwezig dan op de Versys. Op beide motoren is trouwens het ruitje handmatig in hoogte verstelbaar. Vooral bij de V-Strom is goed afstellen van belang en dan vooral in verband met de turbulentie en het bijbehorende windgeruis. De meer toerhouding van de benen geven de V-Strom ook het gevoel dat je net even gemakkelijk naar Zuid-Frankrijk toe rijdt als met de Versys. Wel moet je dan houden van een wat zacht zadel. Op de V-Strom voel je na een dag rijden je achterwerk goed, terwijl op de Versys daar toch minder sprake van is.