Zoeken

Vergelijk: Versys versus V-Strom

Pagina 3

7 maart 2007
Inhoudsopgave
Vergelijk: Versys versus V-Strom
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Fors

versys_v-strom_3_1.jpgWorden de V-Strom en de Versys naast elkaar gezet, dan zou je amper durven te zeggen dat de twee motoren in hetzelfde segment zitten. De V-Strom oogt – zeker met de Versys ernaast staand – erg groot en fors. Niet zo vreemd aangezien de V-Strom 650 niet veel verschilt met haar grotere broertje de V-Strom 1000. De grote forse voorpartij en idem ogende achterkant van de V-Strom staan in schril contrast met de smalle kont en veel kleinere voorkant van de Versys. Toch zijn de verschillen in maatvoering maar gering. Met een totale lengte van 2290mm en 1390mm is de V-Strom 165mm langer en 75mm hoger dan de Versys, maar beide zijn wel weer 840mm breed. De wielbasis van de Versys is wel een stuk kleiner dan van de V-Strom, 1415mm tegen 1540mm. Zoals de V-Strom overkomt, is het niet zo vreemd dat ze ook een hoger drooggewicht heeft dan de Versys. Echter, met 8 kilogram (181kg tegen 189kg) is het verschil minder groot dan je in eerste instantie zou vermoeden. Opvallend in het design is toch ook wel de uitstraling. Ondanks dat de V-Strom in 2004 is geïntroduceerd, komt ze veel conventioneler over dan de Versys. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de achterbrug en de remschijven.

versys_v-strom_3_2.jpgDe V-Strom mag dan wel groter en forser ogen dan de Versys (en geeft de maatvoering ook aan dat het daadwerkelijk zo is), toch is het gemakkelijker plaatsnemen op de Suzuki dan op de Kawasaki. Het kontje van de Versys is net iets hoger, waardoor het been hoger moet worden opgezwaaid om op de motor te gaan zitten. Daarnaast is de zithoogte van de Versys 15 mm hoger dan de V-Strom. Die 1,5 centimeter lijkt maar weinig op papier, maar het verschil is duidelijk merkbaar als je op de motoren zit. De Versys voelt dan behoorlijk hoger aan. Met mijn eigen 1,80m is het bij beide motoren nog eenvoudig om de voeten aan de grond te krijgen, maar voor de wat kleinere mensen zal het bij de Versys best wel eens wat minder eenvoudig kunnen gaan. 

versys_v-strom_3_3.jpg

versys_v-strom_3_4.jpg
Totaal anders, maar qua afleesbaarheid scoren beide machines goed. 

Eenmaal plaatsgenomen op de motoren is de beleving voor de bestuurder best wel verschillend. Het verschil zit vooral in het uitzicht en dan met name op het instrumentarium. Het dashboard van de V-Strom is compleet en goed afleesbaar. De snelheids- en toerenteller zijn beide analoog weergegeven met daartussen een digitaal display waar twee tripmeters, odometer, klokje, benzine- en temperatuurmeter zijn weergegeven. Een stuk simpeler komt het dashboard van de Versys over. Er is 1 grote analoge teller voor de toeren en een klein digitaal display waar de snelheid, tripmeters, odometer, klokje en benzinevoorraad in worden weergegeven. De afleesbaarheid is er zeker niet minder om en misschien nog wel beter dan de V-Strom. Opvallend is misschien wel de afwezigheid van een temperatuurmeter op de Versys.

In de zithouding doen de Suzuki en de Kawasaki weinig voor elkaar onder. Bij zowel de V-Strom als de Versys is de houding rechtop en hebben ze een breed stuur. De V-Strom voelt wat meer ontspannen aan dan de Versys, wat vooral komt door de plaatsing van de stepjes. Door de meer gebogen benen voelt de houding op de Versys wat speelser en actiever aan.

versys_v-strom_3_5.jpg