Test: KTM Superduke '07
Test: KTM Superduke '07
| Inhoudsopgave |
|---|
| Test: KTM Superduke '07 |
| Pagina 2 |
| Pagina 3 |
| Pagina 4 |
| Pagina 5 |
| Pagina 6 |
| Pagina 7 |
KickAss Track Machine
Als er één merk is waar wij als motorfreaks gelukkig van worden, dan zal dat zonder twijfel het Oostenrijkse KTM zijn. Niet vanwege de - toevallig wel heel erg strak gekozen - oranje kleurstelling, niet vanwege de drie jaar geleden geïntroduceerde nieuwe range van dikke tweecilinders (hoewel, het helpt wel natuurlijk), maar puur en alleen al vanwege hun mentaliteit.
Sorry Arie (oeps, ontglipt ons nu toch een naam...) we hebben het écht geprobeerd, maar de Superduke is geen Kwieke Toer Machine...
...maar een Kickass Track Machine.
Kijk, Hooligan Streetbikes bouwen op zich is één, het als zodanig naar de buitenwereld profileren cq. promoten is een heel ander verhaal. En dát is exact wat die Oostenrijkers hebben gedaan nadat er een frisse wind, als de vette klappen uit de 75 graden V-Twins, door de fabrieksgebouwen in Mattighofen had gewaaid.
Wheelies, stoppies, burnouts, donuts, slippen en sliden, dát is waar het volgens KTM allemaal om draait, hetgeen de fiets een hoog RedBull (komt dat drankje ook niet uit Oostenrijk, toevallig?) gehalte meegeeft. En waarmee men - niet vreemd natuurlijk - een jong, dynamisch publiek aan weet te spreken. De Superduke als `Kwieke Toer Machine´ kwalificeren (werkelijk, door een niet nader te noemen onverlaat) betekent weinig oog voor detail hebben: in een oogopslag is te zien dat het hier een `Kickass Track Machine´ betreft. Niet voor niets is KTM's sleutelwoord in hun uitgekiende marketingcampagne "Ready to race".
Europa's grootste?
Goed, de Oostenrijkers gingen dus over naar een nieuwe generatie motorfietsen. Fietsen waarmee men slechts één doel voor ogen heeft: Europa´s grootste motorfietsfabrikant worden. Niet vreemd als je bedenkt dat modeljaar 2005/2006 er maar liefst 84.421 KTM motorfietsen werden verkocht, wat het merk al Europa's op één na grootste motorfiets fabrikant maakt.
De nieuwe lijn motorfietsen en bijbehorende lifestyle laat zich nog het best omschrijven als extreem, compromisloos en rebels. Motorfietsen die niet voor iedereen zijn weggelegd, maar daarentegen wel over een ongekend hoge funfactor beschikken. Na onze eerste kennismaking destijds met die nieuwe lijn KTM's waren we het er binnen de redactie al unaniem over eens dat de Oostenrijkers de juiste weg waren ingeslagen. Zeker toen enkele maanden later de SuperMoto werd geïntroduceerd. Toch legde die SuperMoto pijnlijk de vinger op de zere plek van de Superduke: de toch wel erg gevoelige injectie was een smet op het verder nagenoeg vlekkeloze blazoen van de Duke gebleken. Waarmee we - volgens de fabriek - meteen hét grote verbeterpunt van de nieuwe Superduke te pakken hebben. Tijd om dat eens aan den lijve te ervaren.
Tekst: Ed Smits
Foto's: Vincent Burger