Zoeken

Introductie: Moto Guzzi Griso 8V

Pagina 3

5 oktober 2007
Inhoudsopgave
Introductie: Moto Guzzi Griso 8V
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Van dik hout...

Moto_Guzzi_Griso_8V_077.jpg

In de eerste kilometers vallen direct een aantal zaken op. De iets smallere buddyseat en andere stuurpositie - iets meer voorover met een sportieve touch ten opzichte van zijn 2x2-kleps voorganger - wat uit eindelijk ten goede komt in meer contact met de tank en een beter gevoel met de voorkant van de machine. Trouwens, over de voorkant gesproken, het eerste wat je opvalt is de montage van standaard ø 320 mm Braking wavedisks samen met de Brembo radiale vier zuiger remklauwen. Nu kenden we de wavedisks al van de 1200 Sport, maar bij deze Griso 8V zijn dus voor het eerst ook radiale remklauwen toegepast. In het begin konde de Brakings ons niet echt overtuigen, maar na een kilometer of wat werd ons duidelijk dat onze Griso nog slechts 522 km jong was en dus nog maar amper ingereden en ingeremd. Een uurtje en enkele bergpassen later (en nog aardig wat te gaan) ging het vertragen al een flink stuk beter met dezelfde handkracht, en dat is positief te noemen.

Toch misten we bij het aanremmen wat bite, dat eerste momentje van aanleggen en doorknijpen had wel iets feller gemogen maar voor de rest is er op de Brembo/Braking combinatie niets op aan te merken, het is gewoon goed. De achterzijde is ook afgemonteerd met een brembo éénzuigerremklauw met ø 282mm remschijf, Moto_Guzzi_Griso_8V_070.jpgmaar daar is in tegenstelling tot de voorzijde voor een standaard remschijf gekozen, waar - alleen al uit oogpunt van design - de fiets zo'n fraaie wavedisk niet had misstaan. De achterrem heeft wel behoorlijk wat voetdruk nodig voordat deze z'n werk gaat doen, maar als je dat eenmaal door hebt is het bijremmen van achteren een fluitje van een cent.

Als we nog even terug gaan naar de voorzijde van de Guzzi, dan zien we dat is gekozen voor een ø 43 mm Showa right side up voorvork die volledig instelbaar is voor zowel ingaande en uitgaande demping als ook de veervoorspanning. Dit zorgt ervoor dat je de optimale instelling kunt vinden voor bijna alle wegen. Opvallend was dat qua basis setup Moto Guzzi met deze Grisi 8V (in tegenstelling tot de 850 en 1100) heeft gekozen voor een behoorlijk stugge afstelling, wat maakt dat bij flink aanremmen je niet direct onderin de voorvork zit. De achterzijde worden geregeld door een enkelvoudige swingarm met een volledig instelbare monoshock met apart gas reservoir en ook deze was behoorlijk stug afgesteld.

Cecco, onze voorrijder van vandaag, wist het op z'n Rossi-Engels mooi te verwoorden: “You have to feel the bike and learn to ride it, if you are getting used to it then you love it” Ok, dat is een duidelijke tekst, Rossi-quotes, Italie, Como-meer, testrijder als voorrijder... dat belooft wat als het tempo straks wordt opgevoerd.

Moto_Guzzi_Griso_8V_GI1_7659.jpg