Zoeken

Introductie: BMW G-series

Introductie: BMW G-series

16 april 2007
Inhoudsopgave
Introductie: BMW G-series
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Drie Smaken

bmw_g_1_1.jpg 

De klant is op vele manieren te bedienen, en van die manieren is een goede motor fabriceren de meest voorkomende... voor een motorfabrikant. Nou is BMW een van de merken in de toch ietwat hogere klasse; de motoren zijn altijd tip top afgewerkt en de service is, zoals het concern, net wat meer gentleman like. bmw_g_1_2.jpgDaarbij is de manier van BMW om zijn klanten dat kleine beetje extra te bieden veranderd, een stap hoger op het toch al hoge plateau. Waar je vroeger kon kiezen uit een lijst van accesoires waar je broek van af zakte is de norm nu verlegd en begin je al bij... het kiezen van de uitvoering van je motor. Eén enkel model gegoten in drie verschillende verpakkingen.

Drie smaken
En die verpakkingen gaan van het externe tot zelfs het interne, in het geval van tuning en tandwielverhoudingen. Ze heten de X-Moto, de X-Country en de X-Challenge. Alle motoren met hetzelfde ééncilinder Rotax blok uit Oostenrijk, elk model daarbij nét iets aangepast ten opzichte van de ander.

De X-Moto is de brave van de drie, het meest SM-achtig voor het snelle stadswerk. Zelfs een hoge snelheid is niet onaangenaam en de motor is erop ontwikkeld om de bestuurder onder alle weersomstandigheden snel van de ene kant van de stad naar de andere te transporteren. 

De X-Country is de scrambler van weleer, met een nostalgisch willend uiterlijk en een net iets meer op off road, of liever allround, motormanagment systeem.

bmw_g_1_3.jpgDe X-Challenge als laatste is de funbike, de motor die je doet grijnzen met een bruut en machtig uiterlijk en een tandwielverhouding die je de straatstenen uit de weg laat trekken. Maar daar is hij niet voor, dus dat is niet relevant. Nee, de Xchallenge is voor het off road gebeuren en dus trekt hij enkel je achterligger vol zand (persoonlijke ervaring)...

De drie motoren omvatten zo"n breed scala dat ze op zichzelf staand een multitest zouden kunnen vullen; door de grote merkbare verschillen in gedrag is elke motor een op zichzelf staande machine. Tenminste, dat weten we zeker voor de X-Moto en X-Challenge. De X-Country stond ons namelijk enkel uit te dagen en was niet voor de test...

bmw_g_1_4.jpg 

Tekst: Robert-Jan Dijkman
Foto"s: De Haan Fotografie