Dubbeltest: MV Agusta F4 R312 en Brutale 910R
Dubbeltest: MV Agusta F4 R312 en Brutale 910R
| Inhoudsopgave |
|---|
| Dubbeltest: MV Agusta F4 R312 en Brutale 910R |
| Pagina 2 |
| Pagina 3 |
| Pagina 4 |
| Pagina 5 |
| Pagina 6 |
| Pagina 7 |
Am Hockenheimring
Tweehonderdvierentachtig kilometer per uur. Dat is de snelheid die ik in een oogwenk aflees uit het digitale display van MV Agusta"s nieuwste wapen in het WK Superbike, de F4 R 312. En dat terwijl het nog vroeg in de ochtend is, dit pas onze eerste kennismaking is met zowel de (helaas zwaar ingekorte) Hockenheimring én deze MV Agusta, en we bij nacht en ontij hier naartoe zijn komen rijden. We hadden ons een slechter begin van deze zonovergoten circuitdag kunnen voorstellen.
MV Agusta is flink aan de weg aan het timmeren, en dat is te merken. Nadat vorig jaar naast de F4 1000S een sportievere "R" versie werd uitgebracht, die als basis moest dienen voor onder andere het EK FIM Stock1000 werd voor 2007 naast die "R" een nóg sportievere uitvoering - aan de inmiddels o-zo uitgebreide modellenreeks - uitgebracht: de R 312. Genoemd naar zijn naar verluid échte topsnelheid, en hét kanon waarmee de fabriek volgend seizoen de aanval wil gaan openen in het populaire WK Superbike. Met - zo werd recentelijk bekend gemaakt - niemand minder dan Carl Fogarty als teammanager, maar dat even terzijde.
Dat MV Agusta"s niet alleen in vides van rijke stinkers eindigen, maar er gewoon (nou ja gewoon, het blijven natuurlijk ver-van-m"n-bed fietsen voor de gemiddelde motorrijder) mee wordt gereden was ons direct duidelijk toen we deze ochtend de paddock kwamen binnengereden.
Een wirwar van motoren en coureurs in spé, het geluid van jankende viercilinders die over het circuit jagen. Op het oog een gezellige circuitdag als geen andere, echter met dát verschil dat we enkel en alleen MV Agusta´s konden ontwaren.
Naar schatting zo´n kleine honderd MV Agusta"s zijn - samen met hun baasjes - afgekomen op deze door de Duitse importeur georganiseerde circuitdag, en het gaat verdomme nog hard ook. Of heb ik nog niet alle zand uit m"n slaperige ogen gewreven? MV Agusta Benelux importeur Jan Ykema, die mij deze eerste sessie de weg zou wijzen over dit (zeker voor een F4) listige circuit, had hier waarschijnlijk al vaker gereden. Tenminste, dat lees ik af uit die vette zwarte streep die zijn MV 1000R, de lange links uitwaaiende `bocht´ dooraccelererend, achterlaat en mij het nakijken geeft. "Was getekend, Jan Ykema" weet ik er nog net uit af te lezen. MV Agusta´s in vides? Wij weten wel beter.
Alsof een circuitdag op zich nog niet voldoende zou zijn geweest, had de Duitse importeur daarnaast flink uitgepakt door maar liefst zes R312 fietsen beschikbaar te stellen aan een ieder om eens flink uit te melken op deze Hockenheimring, samen met nog eens zes stuks Brutale 910R"s. Kijk, da´s nou nog eens service naar je klanten toe waar wij wel over te spreken zijn. Zeker als we daarvoor als enig medium worden uitgenodigd.
Tekst & foto's: Ed Smits, Leon Nap