Zoeken

Vernieuwd : Suzuki SV650 S Laser Xtreme

Vernieuwd : Suzuki SV650 S Laser Xtreme

24 maart 2006
Inhoudsopgave
Vernieuwd : Suzuki SV650 S Laser Xtreme
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Oud op nieuw

De SV650 van Suzuki is een oude bekende in het land van de motorfietsen: een bijna naakte, sportieve motor met een leuk jong design. Maar ook een model dat al een tijdje geen echte veranderingen heeft ondergaan. En dus ging men bij Suzuki importeur B.V. Nimag zelf aan de slag. Als Mozes niet naar de berg komt, dan komt de berg naar Mozes.

Nutshell
De SV650S staat bij Suzuki met de slogan Meer vrijheid, meer prestatie en meer stijl te boek onder de noemer "street", en eigenlijk is het dat wel in een notendop. Gepositioneerd tussen de supersport en de degelijke "huis tuin en keuken" motor in, een motor om doordeweeks uit te laten met woon-werkverkeer en in de weekenden de sporen te geven op de meer aanspreken- de wegen of dijkjes.

Afkortingen
Om alles te noemen wat Suzuki standaard al op de motor heeft zitten om hem te "maken" kun je eigenlijk beginnen met afkortingen; SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve) een injectiesysteem dat verbeterd is en dat merk je; er is eigenlijk geen negatieve injectierespons meer te ontdekken op de SV. PAIR (Suzuki Pulsed-secondary AIR) systeem, katalysator en O2 controle voor de nodige emissie-eisen. Verder heeft de motor een lichtgewicht aluminium frame, dat in dit geval gecombineerd wordt met een lichtgewicht uitlaatsysteem.


Suzuki Nederland besloot in 2006 te gaan spelen, en spelen werd een heel ander spelletje. Waarbij ditmaal eens geen beroep werd gedaan op (semi-) huisdealer Yoshimura - oud nieuws namelijk - maar ging men te rade bij Laser Exhausts. "Kunnen jullie ons een mooie hoge demper geven met een lekker geluid, en een beetje extra power zal ook niet weg zijn?" Het resultaat hebben we getest, een motor die standaard al af was hebben ze een upgrade gegeven. Op zonnig FuerteVentura, mochten wij dit duiveltje de sporen geven. Oordoppen mee en gassen maar, en dat zonder de dB killers... In het kort is de SV650S een 645cc, 90 graden vloeistof gekoelde V-twin, met DOHC 8-kleppen motor getuned om sterk te zijn in het lage en midden toerengebied. De 90 graden V-twin cilinder elimineert de primaire trillingen zonder een balansas. Zo blijft het blok makkelijk en compact. In 2004 waren de veranderingen, op het design na, niet al te talrijk; onder andere het subframe werd verlaagd met 40 mm om de zitpositie van de duo te verbeteren. Het is geen supersterke motorfiets met massa"s PK"s maar wel ruim voldoende op de plaatsen waar je het wil hebben, daar om je op te vermaken door het twin karakter van het blok, de hoogte van de motorfiets en het directe stuurkarakter.

De twee uitlaten staan hoog naast de motor, geven je meer grond- speling en - nog belangrijker - ook meer lucht. Twee uitlaten betekent meer adem- vrijheid voor de motor en daarbij smoelt het ook nog eens stukken beter!

Speelkwartier

Tekst: Robert-Jan Dijkman
Foto's: Wout Meppelink & Tom Haanstra

Met dank aan: REV"IT! voor de snelle service.