Introductie: Aprilia RSV1000R en Factory
Introductie: Aprilia RSV1000R en Factory
| Inhoudsopgave |
|---|
| Introductie: Aprilia RSV1000R en Factory |
| Pagina 2 |
| Pagina 3 |
| Pagina 4 |
| Pagina 5 |
| Pagina 6 |
Back on Track
Als ik het gas midden in de bocht open rol stoten de twee Akrapovic uitlaten een woest gebrul uit. De kerbstones tikken onder mijn kneeslider door en ik zet me schrap om te reageren als de dikke achterband wegbreekt. Het gebeurt niet. De vernieuwde Aprilia RSV1000R schiet als een pijl uit een boog het rechte stuk op.
Tekst: Peter Aansorgh Foto’s: Aprilia

Even lijkt het of ik het niet ga halen. De motor ligt plat en de kerbstones aan de overkant van de baan komen dichterbij. Durf ik de RSV nog platter te trekken? Ja, dat durf ik. Het zwarte racemonster helt nog iets verder, mijn toeslider raakt het asfalt. Terwijl de toerenteller- naald omhoog schiet, kan ik de motor weer rechtop zetten en houd ik zelfs nog ruimte over. Brullend schiet de V-twin naar 10.500 tpm. De voorkant wordt voelbaar licht, maar de RSV stormt stabiel rechtuit voorbij de pitstraat van het prachtige parcours van Losail, het circuit van de Emir van Qatar. Fantastisch. Wat en beest, wat een vertrouwen geeft die nieuwe RSV1000! Aprilia mag dan duistere tijden hebben beleefd, met deze machine zijn ze duidelijk terug op het goede spoor! Back on track dus, en dat in twee opzichten. Enerzijds is de fabriek uit Noale overgegaan in handen van scootergigant Piaggio. Dat heeft geresulteerd in een financiële injectie en een reorganisatie, waarin Aprilia haar doelen moest herformuleren. Aprilia moest terug naar haar roots. En omdat het merk altijd circuitgericht bezig is geweest kon dat maar een ding betekenen: terug naar het circuit met een nieuwe, circuitgeoriënteerde supersport: de RSV1000. Het vlaggenschip moet weer voor de vloot uit varen!

