Zoeken

Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ

Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ

27 februari 2005
Inhoudsopgave
Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Suzuki GSX-R1000 vs SV1000Z

Het zijn maar rare tijden voor moeder aarde. Was in 1997 El Niño schuldig aan de daaropvolgende grote weersveranderingen, in 1991 lag de oorsprong van de weersveranderingen in de eruptie van de Pinatubo vulkaan in Indonesië. Meest recent natuurfenomeen was de Tsunami, die een allesverwoestend spoor dwars door Azië trok. Terwijl de geleerden elkaar in de haren vliegen over wat nou gevolg en wat nou oorzaak is, worden links en rechts al allerlei maatregelen genomen om Suzuki SV1000Zons klimaat voor de ondergang te behoeden. Zo ging op 16 februari jongstleden het verdrag van Kyoto in werking, wat voor een vermindering van het broeikaseffect moet zorgdragen.

Nu zul je ongetwijfeld vragen, wat heeft Kyoto in hemelsnaam te maken met een persintroductie van nieuwe Suzuki motoren. Niets…en eigenlijk alles. Zoals ik al zei, het zijn maar rare tijden voor moeder aarde. Vroeger was het allemaal veel simpeler. ’s Zomers scheen de zon, ’s winters lag er sneeuw. Om het simpel te houden was Europa onderverdeeld in drie klimaten: zeeklimaat, landklimaat en mediterraan klimaat. het zeeklimaat stond voor zachte winters, zachte zomers en veel neerslag. Het landklimaat stond voor koude winters, warme zomers en verdeeld neerslag. En het mediterrane klimaat? Dat stond voor warme winters, hete zomers en weinig neerslag.

Hoe anders is het in 2005. Terwijl het in Groenland meer dan 15º warm is, bevinden wij ons in een sneeuwstorm die zijn weerga niet kent. Nu is daar op zich niets mis mee, we bevinden ons per slot van rekening nog steeds in hartje winter, het is alleen de locatie die maakt dat we ons toch gaan afvragen… Wij zijn namelijk niet onderweg naar een Tiroler Skihütte, om ons te vermaken met après ski en Glühwein, maar naar Guadix, een klein plaatsje ergens in Zuid Spanje, gelegen tussen Granada en Almeria. Om daar Suzuki’s nieuwste troeven in het duizend cc segment aan de tand te voelen. Ik heb dan ook het idee dat de korte broek en factor 20 de komende dagen onaangeroerd zullen blijven.

Tekst: Ed Smits
Foto's: Wout Meppelink / Target Press