MotoGP Sepang: Dovizioso houdt titelstrijd open
De voorlaatste ronde van het 2017 MotoGP wereldkampioenschap had Andrea Dovizioso de strijd om de wereldtitel zelf niet meer in de hand. Om zijn kansen op de wereldtitel nog open te houden moest de 31-jarige Italiaan minimaal 8 punten meer scoren dan Marc Marquez, die in Phillip Island zijn voorsprong tot 33 punten had vergroot. En dus moest Dovizioso bij voorkeur niet alleen de race winnen, maar bij winst minstens nog een coureur voor Marquez zien finishen.
De voortekenen leken in het voordeel van Dovizioso te zijn. Niet alleen had de Ducati coureur zich in de kwalificatie op de eerste startrij gekwalificeerd, waar Marquez niet verder was gekomen dan een start vanaf de derde rij, bovendien had hij in de 20 minuten durende warm-up training de snelste tijd op de klokken gezet, waar Marquez slechts een achtste tijd had genoteerd.
Dat was echter nog op een droge baan, maar precies conform de weersvoorspelling werden vlak voor de start van de MotoGP race de hemelsluizen opengezet en konden de 22 coureurs zich opnieuw opmaken voor een regenrace.
De start verliep echter geheel niet volgens plan van Dovizioso. Als een duvel uit een doosje knalde Marquez naar voren en nam bij het insturen van de eerste bocht zelfs de leiding in de race voor de eveneens sterk gestarte Jorge Lorenzo, maar ging daardoor wel wijd en gaf daardoor ruimte aan Johann Zarco en Dani Pedrosa - om zijn teamgenoot al in bocht 2 terug te pakken, waar Dovizioso vanaf de eerste rij bij de start was teruggevallen tot de vijfde plaats.
Terwijl de op de zachte Michelin regenband vertrokken Johann Zarco in de eerste ronde al anderhalve seconde voorsprong nam reed Jorge Lorenzo zich op naar de tweede plaats voor Marc Marquez, terwijl Andrea Dovizioso eveneens Dani Pedrosa voorbij wist te gaan en naar het achterwiel van Marquez toe reed. Vier ronden lang bleef Marquez zijn concurrent voor de wereldtitel voor, maar was niet opgewassen tegen de betere acceleratie van de Desmosedici en viel daardoor terug naar de vierde plaats.
Waar Marquez worstelde met grip kwam de Ducati trein goed op gang. In de negende ronde werd Johann Zarco terugverwezen naar de derde plaats - ook hij had niet de grip om te accelereren zoals de Ducati fabriekscoureurs dat konden doen - maar de tweede plaats van Dovizioso zou voor Marquez nog steeds voldoende zijn om tot wereldkampioen te worden gekroond.
Dovizioso en Lorenzo wisselden de snelste raceronde af, maar de Italiaan leek er maar niet in te slagen het gat met z’n teamgenoot te dichten, die gebrand was op een eerste overwinning voor Ducati en niet van plan leek te zijn de overwinning aan Dovizioso te geven. Tot vijf ronden voor het eind hij bij het insturen van bocht 15 - de hairpin voor start/finish - de voorkant van zijn machine bijna verliest, met zijn kneeslider een mooie rode streep op het asfalt achterlaat en Dovizioso de ruimte geeft hem binnendoor voorbij te gaan.
Lorenzo wist zich te vervatten, maar besloot daarna niet meer tot het uiterste te gaan, waardoor Dovizioso een veilige marge van een seconde kon opbouwen, om uiteindelijk met en voorsprong van driekwart seconde als winnaar te worden afgevlagd - zijn zesde overwinning dit seizoen. Jorge Lorenzo finishte op de tweede plaats - zijn beste finish van het seizoen - en gaf daarmee Ducati haar eerste een-twee sinds de Red Bull Ring afgelopen jaar toen Andrea Iannone voor Andrea Dovizioso finishte.
De derde en laatste podiumplaats ging naar Johann Zarco - zijn tweede podium dit seizoen, die daarmee naast rookie van het jaar de titel beste satellietrijder niet meer kan ontgaan. Zarco was daarmee opnieuw sneller dan de twee fabrieks-Yamaha’s, die een onzichtbare race reden en om meer dan een halve minuut achterstand op een 7e (Rossi) en 9e (Vinales) plaats werden afgevlagd.
En Michael van der Mark? Na een goede start lag de Rotterdammer aan het eind van eerste ronde al op de zeventiende plaats en schoof dankzij crashes van Alex Rins (die trouwens twee keer onderuit zou gaan en zelfs de zwarte vlag zou krijgen), Loris Baz en Karel Abraham door naar de vijftiende plaats en leek daarmee in zijn debuut één wk-punt te scoren, om uiteindelijk op een nog steeds uitstekende - maar wel puntloze - 16e plaats te worden afgevlagd.
MotoGP Sepang, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | km/u | Tijd/verschil | ||
1 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 148.2 | 44'51.497 |
2 | Jorge LORENZO | SPA | Ducati Team | Ducati | 148.2 | +0.743 |
3 | Johann ZARCO | FRA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 147.7 | 9.738 |
4 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 147.3 | 17.763 |
5 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 146.6 | 29.144 |
6 | Danilo PETRUCCI | ITA | OCTO Pramac Racing | Ducati | 146.6 | 30.380 |
7 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 146.6 | 30.769 |
8 | Jack MILLER | AUS | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 146.3 | 35.238 |
9 | Maverick VIÑALES | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 146.2 | 38.053 |
10 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 146.1 | 39.847 |
11 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Pull&Bear Aspar Team | Ducati | 145.9 | 42.559 |
12 | Bradley SMITH | GBR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 145.8 | 44.602 |
13 | Scott REDDING | GBR | OCTO Pramac Racing | Ducati | 145.6 | 48.696 |
14 | Hector BARBERA | SPA | Reale Avintia Racing | Ducati | 145.5 | 50.058 |
15 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 145.5 | 50.705 |
16 | Michael VAN DER MARK | NED | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 145.2 | 56.397 |
17 | Andrea IANNONE | ITA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 145.1 | 58.391 |
18 | Tito RABAT | SPA | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 143.7 | +1'25.571 |
DNF | ||||||
Sam LOWES | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 133.5 | 11 Laps | |
Karel ABRAHAM | CZE | Pull&Bear Aspar Team | Ducati | 144.3 | 12 Laps | |
Loris BAZ | FRA | Reale Avintia Racing | Ducati | 144.1 | 15 Laps | |
Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 0 Lap |
Tussenstand:
Rijder | Merk | |||
1 | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 282 |
2 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati | ITA | 261 |
3 | Maverick VIÑALES | Yamaha | SPA | 226 |
4 | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 197 |
5 | Dani PEDROSA | Honda | SPA | 185 |