Zoeken

Ducati test V21L prototype MotoE racer

20 december 2021
Op het circuit waar in oktober de overeenkomst met Dorna Sports is ondertekend, het Misano World Circuit Marco Simoncelli, heeft de Ducati MotoE racer zijn eerste test afgerond. Vanaf 2023 wordt Ducati de nieuwe hofleverancier van de FIM Enel MotoE World Cup, de elektrische klasse van de MotoGP.

Het prototype van de elektrische racer, met de codenaam "V21L", is het resultaat van het gezamenlijke werk van het Ducati Corse-team en de Ducati R&D-ingenieurs, geleid door Roberto Canè, Ducati eMobility Director. Michele Pirro, professioneel coureur en Ducati (MotoGP) testrijder sinds 2013, had de eer de eerste serieuze test met project V21L te doen, om de technische kenmerken en het potentieel van Ducati's eerste elektrische motorfiets te evalueren.

Roberto Canè, Ducati eMobility Director: 
"We beleven een werkelijk buitengewoon moment. Ik kan moeilijk geloven dat het realiteit is en nog steeds geen droom! De eerste elektrische Ducati op het circuit is uitzonderlijk, niet alleen vanwege zijn uniciteit, maar ook vanwege het type van onderneming: uitdagend zowel vanwege de prestatiedoelstellingen als vanwege de extreem korte tijdschema's. Precies om deze reden is het werk van het hele team dat aan het project is toegewijd ongelooflijk geweest en het resultaat van vandaag betaalt ons terug voor de inspanningen van de afgelopen maanden. We zijn zeker nog niet af; we weten inderdaad dat de weg nog lang is, maar intussen hebben we een eerste belangrijke 'steen' gelegd."


Michele Pirro, Ducati-testrijder: 
"Het testen van het MotoE-prototype op het circuit was een geweldige sensatie, omdat het het begin markeert van een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Ducati. De motor is licht en heeft al een goede balans. De initiële gasrespons en de ergonomie zijn verder erg vergelijkbaar met die van een MotoGP racer. Ware het niet voor de stilte en het feit dat we in deze test besloten om het vermogen tot slechts 70% te beperken, dan zou ik gemakkelijk het idee kunnen hebben gehad op mijn MotoGP fiets te zitten."


De belangrijkste uitdagingen bij de ontwikkeling van een elektrische racemotor blijven gerelateerd aan de grootte, het gewicht en de actieradius van de accu's. Het doel van Ducati is om elektrische motorfietsen, die worden gekenmerkt door high-performance en lichtgewicht, beschikbaar te maken voor alle FIM Enel MotoE coureurs. 

De focus van het project zijn, naast betere prestaties, de beheersing van het gewicht en de consistentie van de vermogensafgifte tijdens de race, verkregen dankzij de aandacht bij de ontwikkeling van een koelsysteem dat geschikt is voor daat doel.

Ducati's ervaring in de FIM Enel MotoE World Cup zal een fundamentele ondersteuning zijn voor product R&D. Het doel is om, zodra de technologie het toelaat, een elektrische Ducati voor gebruik op de weg te creëren die sportief, licht en opwindend is en in staat is om alle liefhebbers tevreden te stellen.