SERT Suzuki wint uitputtingsslag 84e Bol d'Or
Yoshimura SERT Motul leidde de race gedurende 615 van de 704 voltooide ronden. De editie van dit jaar, de 84e, brak het vorige record van 698 ronden voltooid in 2018. Gregg Black, Xavier Simeon en Sylvain Guintoli weerden de favorieten in de eerste ronden af, maar namen snel de controle over de race over.
YART–Yamaha Official EWC Team en Webike SRC Kawasaki France Trickstar waren in een positie om hen uit te dagen en te winnen. Maar net als alle andere fabrieksteams kwamen ze niet over de finish.
Op de tweede plaats, 19 ronden achter de leider, behaalde Moto Ain dankzij Randy de Puniet, Robin Mulhauser en Roberto Rolfo het podium in hun allereerste seizoen in de EWC-klasse. Ze reden een foutloze race met slechts een kleine crash tegen het einde.
Derde bij de finish, vier ronden achter Moto Ain, BMRT 3D Maxxess Nevers schreef hun naam in de geschiedenis. Het is zeldzaam om een Superstock-team op het podium van een 24-uursrace te vinden. De laatste keer dat een Superstock-team op het podium van een FIM EWC-race stond, was tijdens de Bol d'Or 2014.
In het zadel van hun Kawasaki leidden Anthony Loiseau, Jonathan Hardt en Julien Pilot de Superstock-klasse praktisch de hele race. BMRT 3D Maxxess Nevers bleef aan de leiding gedurende 621 van de 681 ronden die in deze categorie werden afgelegd.
De prestatie van BMRT 3D Maxxess Nevers werd ook beloond met de overwinning van de FIM Superstock World Cup 2021 – de eerste overwinning van het team op de Wereldbeker – nog voor de laatste race op Most.
Het podium van de 84e Bol d'Or was ook opmerkelijk vanwege zijn diversiteit. Het bevatte drie fabrikanten, Suzuki, Yamaha en Kawasaki, en drie bandenfabrikanten - Bridgestone, Dunlop en Michelin.
Alsof ze wilden bewijzen dat Superstock-motoren het goed doen ten opzichte van de officiële EWC-machines, eindigden twee andere Superstock-teams in de Top 5. RAC41 ChromeBurner werd vierde en de enige Honda die over de finish kwam. No Limits Motor Team (Suzuki) eindigde op de 5e plaats.
Nieuwe FIM EOR-hiërarchie
VRD Igol Experiences eindigde als 6e algemeen. Florian Alt, Florian Marino en Nico Terol hadden in de beginfase van de race in de Top 5 gestaan voordat ze ten val kwamen. Het onafhankelijke Yamaha-team won de punten voor het als derde gerangschikte team in de FIM EWC. Dit plaatst hen op de tweede plaats in het klassement achter Yoshimura SERT Motul, de nieuwe leider aan de vooravond van de seizoensfinale in Most.
De Superstock Bol d'Or
11 van de 20 machines voorbij de finish waren Superstocks. OG Motorsport by Sarazin en Falcon Racing eindigden op een opmerkelijke 7e en 8e plaats, voor twee EWC-teams, Motobox Kremer Racing en Maco Racing Team.
Het Britse Superstock-team ADSS97 dat deelnam aan hun eerste FIM EWC-race eindigde als 11e.
Met de hitte bij de start en de regen tijdens de nacht, was de 84e Bol d'Or een van de zwaarste in de geschiedenis van de race voor zowel de renners als de motoren. Na 24 uur racen op het circuit van Paul Ricard kwamen 20 machines over de finish.
Crashes tijdens de nacht en motorstoringen hadden gevolgen voor veel teams, waaronder de favorieten. De leidende spelers in de beginfase die later van de ranglijst verdwenen waren Webike SRC Kawasaki France Trickstar, BMW Motorrad World Endurance Team, F.C.C. TSR Honda Frankrijk, YART-Yamaha Official EWC Team en ERC Endurance-Ducati.
Teams die zich terugtrokken vanwege motorstoring waren onder meer Bolliger Team Zwitserland en Wójcik Racing Team. 3ART Best of Bike stopte na een crash met een geblokkeerde versnellingsbak. Team 18 Sapeurs-Pompiers CMS Motostore werd getroffen door een mechanisch probleem toen ze in de race waren voor het Superstock-podium. Een andere spraakmakende Superstock, National Motos Honda, trok zich terug vanwege een olielek na crashes. Team 33 Louit April Moto probeerde met twee rijders verder te racen nadat Luca Vitali geblesseerd was geraakt, maar moest de handdoek in de ring gooien.
De Bol d'Or 2021 markeerde ook voor het eerst sinds eind 2019 de terugkeer van het publiek. 48.000 toeschouwers waren dit weekend op het circuit van Paul Ricard.
Uitslag 84e Bol d'Or:
No | Team | Motor | Klasse | ronden | verschil | |
1 | 1 | Yoshimura SERT Motul | Suzuki GSX-R1000 | EWC | 704 | |
2 | 96 | Moto Ain | Yamaha YZF-R1 | EWC | 685 | +19 ronden |
3 | 24 | BMRT 3D Maxxess Nevers | Kawasaki ZX-10RR | SST | 681 | +23 ronden |
4 | 41 | RAC41 Chromeburner | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 679 | +25 ronden |
5 | 44 | No Limits Motor Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 676 | +28 ronden |
6 | 333 | VRD Igol Pierret Experiences | Yamaha YZF-R1 | EWC | 674 | +30 ronden |
7 | 66 | OG MOTORSPORT BY SARAZIN | Yamaha YZF-R1 | SST | 672 | +32 ronden |
8 | 121 | FALCON RACING | Yamaha YZF-R1 | SST | 671 | +33 ronden |
9 | 65 | Motobox Kremer Racing #65 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 664 | +40 ronden |
10 | 14 | MACO RACING Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 656 | +48 ronden |
11 | 97 | ADSS 97 | Kawasaki ZX-10RR | SST | 649 | +55 ronden |
12 | 73 | team space moto | Suzuki GSX-R1000 | SST | 645 | +59 ronden |
13 | 86 | PITLANE ENDURANCE 86 | Yamaha YZF-R1 | SST | 645 | +59 ronden / 1'03.626 |
14 | 27 | TRT27 BAZAR 2 LA BECANE | Suzuki GSX-R1000 | SST | 641 | +63 ronden |
15 | 45 | METISS JBB | Metis | EXP | 633 | +71 ronden |
16 | 98 | EMRT Endurance Monaco Racing Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 627 | +77 ronden |
17 | 4 | Tati Team Beringer Racing | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 603 | +101 ronden |
18 | 90 | Team LRP Poland | BMW M 1000 RR | EWC | 600 | +104 ronden |
19 | 212 | DUNLOP MOTORS EVENTS WERC | Suzuki GSX-R1000 | SST | 593 | +111 ronden |
20 | 156 | PLAYERS | Kawasaki ZX-10RR | SST | 584 | +120 ronden |
DNF | ||||||
18 | Team 18 Sapeurs-Pompiers CMS Motostore | Yamaha YZF-R1 | SST | 541 | +163 ronden | |
101 | Team Aviobike | Yamaha YZF-R1 | SST | 459 | +245 ronden | |
94 | TEAM LH RACING | Yamaha YZF-R1 | SST | 415 | +289 ronden | |
33 | TEAM 33 LOUIT APRIL MOTO | Kawasaki ZX-10RR | SST | 409 | +295 ronden | |
91 | ENERGIE ENDURANCE 91 | Kawasaki ZX-10RR | SST | 363 | +341 ronden | |
7 | YART - Yamaha Official Team EWC | Yamaha YZF-R1 | EWC | 353 | +351 ronden | |
72 | JUNIOR TEAM LMS SUZUKI | Suzuki GSX-R1000 | SST | 317 | +387 ronden | |
5 | F.C.C. TSR Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 315 | +389 ronden | |
6 | ERC Endurance Ducati | Ducati Panigale V4 R | EWC | 310 | +394 ronden | |
777 | Wójcik Racing Team 2 | Yamaha YZF-R1 | SST | 301 | +403 ronden | |
77 | Wójcik Racing Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 295 | +409 ronden | |
119 | Slider Endurance | Yamaha YZF-R1 | SST | 268 | +436 ronden | |
37 | BMW Motorrad World Endurance Team | BMW M 1000 RR | EWC | 224 | +480 ronden | |
11 | Webike SRC Kawasaki France Trickstar | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 210 | +494 ronden | |
22 | TEAM 202 | Yamaha YZF-R1 | SST | 204 | +500 ronden | |
31 | British Endurance Racing Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 185 | +519 ronden | |
36 | 3ART Best of Bike | Yamaha YZF-R1 | EWC | 163 | +541 ronden | |
55 | National Motos | Honda CBR1000RR-R Fireblade | SST | 113 | +591 ronden | |
8 | Team Bolliger Switzerland | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 109 | +595 ronden | |
9 | TECMAS BMW | BMW M 1000 RR | EWC | 69 | +635 ronden | |
34 | JMA Racing - Action Bike | Suzuki GSX-R1000 | SST | 50 | +654 ronden |