Zoeken

SERT Suzuki wint uitputtingsslag 84e Bol d'Or

19 september 2021
De 84e editie van de Bol d'Or is in een ware uitputtingsslag uitgemond. De fabrieksteams van Kawasaki, Yamaha en Honda vielen allen uit door mechanische pech, waardoor het fabrieksstem van Suzuki de race op z'n sloffen won. Na 24 uur had het team 19 ronden voorsprong op Moto Ain. het Kawasaki Superstock-team BMRT 3D Maxxess Nevers maakte het podium compleet.

 

Yoshimura SERT Motul leidde de race gedurende 615 van de 704 voltooide ronden. De editie van dit jaar, de 84e, brak het vorige record van 698 ronden voltooid in 2018. Gregg Black, Xavier Simeon en Sylvain Guintoli weerden de favorieten in de eerste ronden af, maar namen snel de controle over de race over. 

YART–Yamaha Official EWC Team en Webike SRC Kawasaki France Trickstar waren in een positie om hen uit te dagen en te winnen. Maar net als alle andere fabrieksteams kwamen ze niet over de finish.

Op de tweede plaats, 19 ronden achter de leider, behaalde Moto Ain dankzij Randy de Puniet, Robin Mulhauser en Roberto Rolfo het podium in hun allereerste seizoen in de EWC-klasse. Ze reden een foutloze race met slechts een kleine crash tegen het einde.

Derde bij de finish, vier ronden achter Moto Ain, BMRT 3D Maxxess Nevers schreef hun naam in de geschiedenis. Het is zeldzaam om een ​​Superstock-team op het podium van een 24-uursrace te vinden. De laatste keer dat een Superstock-team op het podium van een FIM EWC-race stond, was tijdens de Bol d'Or 2014. 

In het zadel van hun Kawasaki leidden Anthony Loiseau, Jonathan Hardt en Julien Pilot de Superstock-klasse praktisch de hele race. BMRT 3D Maxxess Nevers bleef aan de leiding gedurende 621 van de 681 ronden die in deze categorie werden afgelegd.

De prestatie van BMRT 3D Maxxess Nevers werd ook beloond met de overwinning van de FIM Superstock World Cup 2021 – de eerste overwinning van het team op de Wereldbeker – nog voor de laatste race op Most.

Het podium van de 84e Bol d'Or was ook opmerkelijk vanwege zijn diversiteit. Het bevatte drie fabrikanten, Suzuki, Yamaha en Kawasaki, en drie bandenfabrikanten - Bridgestone, Dunlop en Michelin.

Alsof ze wilden bewijzen dat Superstock-motoren het goed doen ten opzichte van de officiële EWC-machines, eindigden twee andere Superstock-teams in de Top 5. RAC41 ChromeBurner werd vierde en de enige Honda die over de finish kwam. No Limits Motor Team (Suzuki) eindigde op de 5e plaats.

Nieuwe FIM EOR-hiërarchie
VRD Igol Experiences eindigde als 6e algemeen. Florian Alt, Florian Marino en Nico Terol hadden in de beginfase van de race in de Top 5 gestaan ​​voordat ze ten val kwamen. Het onafhankelijke Yamaha-team won de punten voor het als derde gerangschikte team in de FIM EWC. Dit plaatst hen op de tweede plaats in het klassement achter Yoshimura SERT Motul, de nieuwe leider aan de vooravond van de seizoensfinale in Most.

De Superstock Bol d'Or
11 van de 20 machines voorbij de finish waren Superstocks. OG Motorsport by Sarazin en Falcon Racing eindigden op een opmerkelijke 7e en 8e plaats, voor twee EWC-teams, Motobox Kremer Racing en Maco Racing Team.

Het Britse Superstock-team ADSS97 dat deelnam aan hun eerste FIM EWC-race eindigde als 11e.

Met de hitte bij de start en de regen tijdens de nacht, was de 84e Bol d'Or een van de zwaarste in de geschiedenis van de race voor zowel de renners als de motoren. Na 24 uur racen op het circuit van Paul Ricard kwamen 20 machines over de finish.

Crashes tijdens de nacht en motorstoringen hadden gevolgen voor veel teams, waaronder de favorieten. De leidende spelers in de beginfase die later van de ranglijst verdwenen waren Webike SRC Kawasaki France Trickstar, BMW Motorrad World Endurance Team, F.C.C. TSR Honda Frankrijk, YART-Yamaha Official EWC Team en ERC Endurance-Ducati.

Teams die zich terugtrokken vanwege motorstoring waren onder meer Bolliger Team Zwitserland en Wójcik Racing Team. 3ART Best of Bike stopte na een crash met een geblokkeerde versnellingsbak. Team 18 Sapeurs-Pompiers CMS Motostore werd getroffen door een mechanisch probleem toen ze in de race waren voor het Superstock-podium. Een andere spraakmakende Superstock, National Motos Honda, trok zich terug vanwege een olielek na crashes. Team 33 Louit April Moto probeerde met twee rijders verder te racen nadat Luca Vitali geblesseerd was geraakt, maar moest de handdoek in de ring gooien.

De Bol d'Or 2021 markeerde ook voor het eerst sinds eind 2019 de terugkeer van het publiek. 48.000 toeschouwers waren dit weekend op het circuit van Paul Ricard.

Uitslag 84e Bol d'Or:

No Team Motor Klasse ronden verschil
1 1 Yoshimura SERT Motul Suzuki GSX-R1000 EWC 704
2 96 Moto Ain Yamaha YZF-R1 EWC 685 +19 ronden
3 24 BMRT 3D Maxxess Nevers Kawasaki ZX-10RR SST 681 +23 ronden
4 41 RAC41 Chromeburner Honda CBR1000RR-R Fireblade SST 679 +25 ronden
5 44 No Limits Motor Team Suzuki GSX-R1000 SST 676 +28 ronden
6 333 VRD Igol Pierret Experiences Yamaha YZF-R1 EWC 674 +30 ronden
7 66 OG MOTORSPORT BY SARAZIN Yamaha YZF-R1 SST 672 +32 ronden
8 121 FALCON RACING Yamaha YZF-R1 SST 671 +33 ronden
9 65 Motobox Kremer Racing #65 Yamaha YZF-R1 EWC 664 +40 ronden
10 14 MACO RACING Team Yamaha YZF-R1 EWC 656 +48 ronden
11 97 ADSS 97 Kawasaki ZX-10RR SST 649 +55 ronden
12 73 team space moto Suzuki GSX-R1000 SST 645 +59 ronden
13 86 PITLANE ENDURANCE 86 Yamaha YZF-R1 SST 645 +59 ronden / 1'03.626
14 27 TRT27 BAZAR 2 LA BECANE Suzuki GSX-R1000 SST 641 +63 ronden
15 45 METISS JBB Metis EXP 633 +71 ronden
16 98 EMRT Endurance Monaco Racing Team Yamaha YZF-R1 EWC 627 +77 ronden
17 4 Tati Team Beringer Racing Kawasaki ZX-10RR EWC 603 +101 ronden
18 90 Team LRP Poland BMW M 1000 RR EWC 600 +104 ronden
19 212 DUNLOP MOTORS EVENTS WERC Suzuki GSX-R1000 SST 593 +111 ronden
20 156 PLAYERS Kawasaki ZX-10RR SST 584 +120 ronden
DNF
18 Team 18 Sapeurs-Pompiers CMS Motostore Yamaha YZF-R1 SST 541 +163 ronden
101 Team Aviobike Yamaha YZF-R1 SST 459 +245 ronden
94 TEAM LH RACING Yamaha YZF-R1 SST 415 +289 ronden
33 TEAM 33 LOUIT APRIL MOTO Kawasaki ZX-10RR SST 409 +295 ronden
91 ENERGIE ENDURANCE 91 Kawasaki ZX-10RR SST 363 +341 ronden
7 YART - Yamaha Official Team EWC Yamaha YZF-R1 EWC 353 +351 ronden
72 JUNIOR TEAM LMS SUZUKI Suzuki GSX-R1000 SST 317 +387 ronden
5 F.C.C. TSR Honda Honda CBR1000RR-R Fireblade EWC 315 +389 ronden
6 ERC Endurance Ducati Ducati Panigale V4 R EWC 310 +394 ronden
777 Wójcik Racing Team 2 Yamaha YZF-R1 SST 301 +403 ronden
77 Wójcik Racing Team Yamaha YZF-R1 EWC 295 +409 ronden
119 Slider Endurance Yamaha YZF-R1 SST 268 +436 ronden
37 BMW Motorrad World Endurance Team BMW M 1000 RR EWC 224 +480 ronden
11 Webike SRC Kawasaki France Trickstar Kawasaki ZX-10RR EWC 210 +494 ronden
22 TEAM 202 Yamaha YZF-R1 SST 204 +500 ronden
31 British Endurance Racing Team Suzuki GSX-R1000 SST 185 +519 ronden
36 3ART Best of Bike Yamaha YZF-R1 EWC 163 +541 ronden
55 National Motos Honda CBR1000RR-R Fireblade SST 113 +591 ronden
8 Team Bolliger Switzerland Kawasaki ZX-10RR EWC 109 +595 ronden
9 TECMAS BMW BMW M 1000 RR EWC 69 +635 ronden
34 JMA Racing - Action Bike Suzuki GSX-R1000 SST 50 +654 ronden