BMW wint 6 uren van Most met kleinste verschil ooit
De eerste editie van de 6 Hours of Most was eer eentje om niet snelt te vergeten. Voor de derde keer dit seizoen had het Oostenrijkse YART Yamaha fabrieksteam zich op de pole position gekwalificeerd en leek dat ditmaal voor het eerst in klinkende munt om te zitten, maar zag ondanks een indrukwekkende inhaalrace met het kleinste verschil in de geschiedenis de overwinning naar #37 BMW gaan.
Die inhaalrace begon voor YART al direct bij de start. Marvin Fritz kreeg de YZF-R1 niet aan de praat en keek daardoor al als hekkensluiter meteen tegen een enorme achterstand aan.
Terwijl Ilya Mikhalchik van het BMW Motorrad World Endurance Team al snel de leiding in de race nam reed Fritz een zeer indrukwekkende eerste stint. Binnen vijf minuten zat de voormalig IDM Superbike kampioen al in de top 10, om uiteindelijk na 53 minuten liggend op de tweede plaats de R1 over te geven aan Karel Hanika.
De eerste pitstop verliep echter allesbehalve soepel, waardoor YART naar de zesde plaats terugviel met een halve minuut achterstand op BMW en het ditmaal aan Hanika was om met een indrukwekkende inhaalrace weer tijd goed te maken. Als snelste man op de baan klom de lokale held op naar de derde plaats, waarna Nicollò Canepa het van hem overnam.
Na een ditmaal wel foutloze pitstop wist Canepa de strijd om de tweede plaats in de race met Sylvain Guintoli op de Yoshimura SERT Motul Suzuki in z'n voordeel te beslechten. Nog niet 100% hersteld van een ziekte was het de vraag of en hoe lang de Italiaan het vol zou kunnen houden, maar hij reed een sterke stint en gaf de R1 na 33 ronden weer over aan Marvin Fritz.
Na drie uur racen lag YART op de tweede plaats, op 23 seconden van het BMW Motorrad World Endurance Team dat een perfecte race aan het rijden was. Fritz wist in zijn tweede stint het gat echter bijna dicht te rijden, waarna het aan Hanika was om in bocht 19 buitenom de leiding te nemen in de race.
Met Hanika nu comfortabel aan de leiding leek de overwinning YART niet te kunnen ontgaan, maar de race kreeg een wending toen VRD IGOL EXPÉRIENCES met een opgeblazen blok uitviel, de baan moest worden schoongemaakt en de pacecar de baan op kwam.
Hanika besloot de pits in te duiken voor een snelle 'splash and dash' en er een dubbele stint van te maken, maar zag zijn ditmaal geplande inhaalrace stranden doordat in korte tijd de pacecar voor een tweede keer moest uitrukken.
Met nog een uur te gaan keek YART dankzij die extra stop weer tegen een achterstand van 29 seconden aan, waarna het aan Marvin Fritz was om in zijn derde en laatste stint de al tot 15 seconden gekrompen achterstand op #37 BMW goed te maken.
Fritz was als enige in staat om 1'33'ers te rijden en reed in zijn derde stint tot vier maal toe een nieuw ronderecord. Met nog tien minuten op de klok had hij het gat al tot minder dan 3 seconden verkleind. 212e en voorlaatste ronde.
In zijn 212e en voorlaatste ronde zette Fritz het ronderecord op 1'33.875, had daarmee het gat op Markus Reiterberger op de #37 BMW tot minder dan 1 seconde teruggebracht en leek zijn landgenoot in de laatste ronde te kunnen passeren, maar kwam op de streep het kleinste verschil in de geschiedenis van 0,070 seconde tekort.
Het was niet alleen het kleinste verschil ooit, maar ook de allereerste overwinning van BMW in het FIM Endurance-wereldkampioenschap. Dankzij hun overwinning claimde het BMW Motorrad World Endurance Team de algemene tweede plaats.
Het duel overschaduwde bijna de strijd om de derde plaats op het podium tussen Yoshimura SERT Motul en Webike SRC Kawasaki France Trickstar. Het Frans-Japanse Suzuki-team (Gregg Black, Xavier Simeon en Sylvain Guintoli) weerde de aanvallen van het Franse Kawasaki tot het einde af. Het doel van Yoshimura SERT Motul was om in stijl een 17e wereldtitel te winnen en ook bij Most op het podium te klimmen. Ze hebben hun doel bereikt.
Webike SRC Kawasaki Frankrijk Trickstar (Jérémy Guarnoni, Erwan Nigon en David Checa) eindigde als 4e in de 6 Hours of Most na een foutloze race te hebben gereden. Het fabrieks-Kawasaki-team sloot het seizoen af op de derde trede van het algemene podium.
Wójcik Racing Team (Gino Rea, Sheridan Morais en Dan Linfoot), die de hele tijd vooraan in het veld stonden, eindigde als 5e bij Most. Het was hun beste resultaat na een moeilijk seizoen.
ERC Endurance-Ducati (Etienne Masson, Lorenzo Zanetti en Mathieu Gines) boekte vooruitgang bij elke race en werd 6e bij de finish voor de eerste Superstock, No Limits Motor Team (Luca Scassa, Kevin Calia en Alexis Masbou).
Het Tsjechische team TME Racing behaalde de 2e plaats in de Superstock-klasse na een geweldige race tussen de Superstock-koplopers. Energie Endurance 91, 3e in de Superstock klasse, klom voor het eerst op het podium in de klasse.
BMRT 3D Maxxess Nevers, de winnaars van de FIM Superstock World Cup bij de Bol d'Or, moesten zich terugtrekken. Dankzij hun overwinning bij Most claimde het No Limits Motor Team de tweede plaats in de FIM Endurance World Cup.
6 uren van Most, uitslag race:
No | Team | Motor | Klasse | ronden | verschil | |
1 | 37 | BMW Motorrad World Endurance Team | BMW M 1000 RR | EWC | 213 | |
2 | 7 | YART - Yamaha Official Team EWC | Yamaha YZF-R1 | EWC | 213 | +0.070 |
3 | 1 | Yoshimura SERT Motul | Suzuki GSX-R1000 | EWC | 212 | +1 ronde |
4 | 11 | Webike SRC Kawasaki France Trickstar | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 212 | +1 ronde / 8.490 |
5 | 77 | Wójcik Racing Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 211 | +2 ronden |
6 | 6 | ERC Endurance Ducati | Ducati Panigale V4 R | EWC | 211 | +2 ronden / 30.315 |
7 | 44 | No Limits Motor Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 208 | +5 ronden |
8 | 69 | TME Racing | Kawasaki ZX-10RR | SST | 207 | +6 ronden |
9 | 91 | ENERGIE ENDURANCE 91 | Kawasaki ZX-10RR | SST | 203 | +10 ronden |
10 | 101 | Team Aviobike | Yamaha YZF-R1 | SST | 203 | +10 ronden / 59.455 |
11 | 34 | JMA Racing - Action Bike | Suzuki GSX-R1000 | SST | 202 | +11 ronden |
12 | 121 | FALCON RACING | Yamaha YZF-R1 | SST | 202 | +11 ronden / 5.158 |
13 | 65 | Motobox Kremer Racing #65 | Yamaha YZF-R1 | EWC | 202 | +11 ronden / 16.721 |
14 | 4 | Tati Team Beringer Racing | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 201 | +12 ronden |
15 | 8 | Team Bolliger Switzerland | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 201 | +12 ronden / 16.721 |
16 | 18 | Team 18 Sapeurs-Pompiers CMS Motostore | Yamaha YZF-R1 | SST | 198 | +15 ronden |
17 | 14 | MACO RACING Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 193 | +20 ronden |
18 | 27 | TRT27 BAZAR 2 LA BECANE | Suzuki GSX-R1000 | SST | 190 | +23 ronden |
19 | 777 | Wójcik Racing Team 2 | Yamaha YZF-R1 | SST | 181 | +32 ronden |
20 | 90 | Team LRP Poland | BMW M 1000 RR | EWC | 176 | +37 ronden |
21 | 96 | Moto Ain | Yamaha YZF-R1 | EWC | 172 | +41 ronden |
DNF | ||||||
24 | BMRT 3D Maxxess Nevers | Kawasaki ZX-10RR | SST | 174 | +39 ronden | |
333 | VRD Igol Pierret Experiences | Yamaha YZF-R1 | EWC | 145 | +68 ronden | |
5 | F.C.C. TSR Honda | Honda CBR1000RR-R Fireblade | EWC | 142 | +71 ronden |