Zoeken

Scheibner Mega Max: meetbank voor de motor

De Framedokter

11 december 2012
Hij ziet er prachtig uit. Je maakt een proefritje en denkt: dat is hem! Maar onderweg naar huis denk je al: is de wind, loopt de weg hier bol, of rijdt deze motor niet rechtdoor? In dat laatste geval kon het wel eens een opgelapte schademotor zijn. Met de Scheibner Mega Max kun je meten of dat echt zo is.

IMG 1618

Tekst & Fotografie: Peter Aansorgh

Recht of krom

schade 003

Het gebeurt zo vaak, dat een motorfiets na een schade wordt opgelapt met kuipdelen van de sloop, nieuwe motordeksels en een andere tank. Dat kan ook best, als het frame maar geen opdonder heeft gehad. Een zichzelf respecterend motorbedrijf zal zo'n motorfiets ook niet opknappen zonder het frame bij een Fokwa- specialist te laten nameten. Een verbogen frame kan bij een motorfiets immers van grote invloed zijn op de stabiliteit en de veiligheid van het voertuig. Het is ook niet voor niets dat voor veel motorfietsen geldt, schade 019In tegenstelling tot staal is bij aluminium de las altijd zwakker dan het basismateriaal aluminium zelf. De plaats van een lasverbinding wordt door een constructeur daarom nauwkeurig gekozen op een plek waar de minste krachten worden uitgeoefend. Een beschadigd aluminium frame lassen is daarom uit den bozedat frames niet mogen worden gericht en dat er zeker niet aan mag worden gelast. Een beschadigd frame moet gewoon worden vervangen. En dat is een dure grap. En dus is de verleiding groot om dat niet te doen. En hoewel er erg veel betrouwbare motordealers zijn, is zeker niet elk motorbedrijf een betrouwbaar adres. Bovendien - laat daar ook geen misverstand over bestaan - zijn er ook bij het gewone publiek talloze mensen die hun principes laten varen, wanneer die geld gaan kosten. En dat is een probleem, vooral voor motorbedrijven, die zo'n motor inruilen. Een motorbedrijf wordt geacht de specialist te zijn en zo'n motor te controleren. Een klant is dat niet. Koop je als klant een motor waarvan later blijkt dat die schade heeft gehad, dan kun je van het motorbedrijf ook jaren later nog eisen dat hij de motor terug neemt. Bij een particulier wordt dat een stukje lastiger, hoewel de wet op de verborgen gebreken daar ook opgeld doet.

1300 motorfietsen

Voor een motorhandelaar zou het interessant zijn om elk rijwielgedeelte bij inruil op te meten, of om dat ten minste te doen bij sportieve motoren of motoren waarbij ook maar een gering spoor van twijfel is over de toestand van het rijwielgedeelte. Nu is dat in de praktijk niet te doen, want dat zou uren kosten. De meeste dealers beperken zich daarom tot een proefritje. Een goede monteur kan daarbij wel iets voelen, maar dat is toch een subjectief gevoel, dat kan worden beïnvloed door de weg of het weer. Om die reden heeft het Duitse bedrijf Scheibner de Mega-Max ontwikkeld, die ongeveer € 10.000 gaat kosten. Hiermee kan een ervaren monteur in een minuut of tien zien of een frame nog recht is of niet. De Mega-Max meet alle belangrijke afmetingen van de componenten, zoals het hoofdframe, het achterframe, de swingarm en de beugels van de kuipbevestigingen, en vergelijkt die met een database van referentiewaarden. Deze database bevat de gegevens van ongeveer 1300 motorfietsen en is samengesteld op basis van fabrikantgegevens en eigen metingen aan nieuwe motorfietsen. Het apparaat is ontwikkeld in samenwerking met BMW en is dus ook in staat om innovatieve frameconcepten, zoals de Paralever achterwielophanging en de telelever voorwielophanging, op te meten.

schade 024

Automatisch meten

IMG 7272

De Mega Max bestaat uit een grote, U-vormige beugel, die van boven over de motorfietsen wordt geplaatst. Deze u beugel is voorzien van twee digitale camera's en twee lasers. Afhankelijk van de motorfiets wordt de beugel op de swingarmas of op een van de motorbevestigingspunten gefixeerd, alsmede op de achterkant van de motor. De database van de Mega Max geeft met foto's aan welke punten er voor elke specifieke motor moeten worden gebruikt. Met behulp van beugeltjes wordt vervolgens een “target” kastje op de bovenste kroonplaat bij het stuur gemonteerd. IMG 7269Wanneer het meetsysteem wordt geactiveerd, detecteren de camera’s het target-kastje en vraagt het systeem de monteur het stuur naar links en naar rechts te bewegen, zodat het de positie van de balhoofdas kan bepalen. Vervolgens meet de Mega Max automatisch het frame, het subframe en de swingarm op.

Een van de voordelen van de Mega Max is dat de motorfiets niet gedemonteerd hoeft te worden. Het systeem kan echter ook kale frames meten. Bovendien is het systeem zeer gebruikersvriendelijk, omdat het naast de metingen ook zelf een test-check en een kalibratie uitvoert. De resultaten van een meting worden via een LAN-kabel naar een pc gezonden waarna het resultaat kan worden uitgeprint als een “Scheibner Chassis Certificate”, dat aan de klant getoond kan worden zodat die zeker weet dat hij een schadevrije motor koopt. Bovendien kan de motorhandelaar een kopie van het certificaat bewaren, zodat hij het bewijs in handen heeft dat een motor met een recht frame is verkocht. Mocht er later iemand met klachten over de rechtuitstabiliteit of het gedrag in bochten langskomen en claimen dat de motor schade heeft gehad, dan kan de dealer in ieder geval aantonen dat hij de motor heeft opgemeten en dat die bij hem schadevrij de deur uit is gegaan.,

CMS-systeem

IMG 1619

Het Mega Max systeem is niet alleen handig voor het motorbedrijf, maar ook voor raceteams. Het systeem kan namelijk worden uitgebreid met het zogenaamde CMS “Chassis Maximizing system”. De extra beugels van het CMS maken het voor de Mega Max mogelijk om ook geometriewaarden als de balhoofdhoek, de naloop, de offset, de swingarmhoek, de lengte van de swingarm, de hoogte van de achteras, de hoogte van de vooras, en andere belangrijke waarden in kaart te brengen. Het systeem kan ook simulaties laten zien, die aangeven hoe veranderingen in bijvoorbeeld de veervoorspanning de geometrie van de racemotor kunnen beïnvloeden. In raceteam kan hiermee sneller bepalen welke set-up ze de motorfiets meegeven en sneller terugzetten in andere geometrie-afstellingen. Zo wordt het afstellen van een racemotor veel minder een “Trial and Error” - spelletje, maar een wetenschappelijk proces en is de kans op het vinden van de ideale afstelling een stuk groter.

 Scheibner Mega_Max_Certificate_English

Contact…

Bedrijven of raceteams, die geïnteresseerd zijn in de Mega Max, vinden meer informatie op www.scheibner.de. Daar zijn ook alle contactgegevens terug te vinden