Suzuki Bandit 650 2009: nieuw en nieuw
Suzuki Bandit 650 2009: nieuw en nieuw
| Inhoudsopgave |
|---|
| Suzuki Bandit 650 2009: nieuw en nieuw |
| Groen Vermogen |
| Nieuw en Nieuw |
| Technische gegevens |
| Scoop: Suzuki's toekomstvisie? |
Op de afgelopen Eicma motorshow in Milaan introduceerde Suzuki de nieuwe Bandit 650A en 650SA, oftewel de naked en de tophalf versie. De Bandit die al jaren één van Suzuki’s best verkochte modellen is heeft voor 2009 een opfrisbeurt gehad. Zo is het design van de motor verfrist, gebotoxed en strakgetrokken naar hedendaagse normen.
Zowel het frame als het motorblok zijn beide matzwart gekleurd waardoor beide Bandits er vergeleken met hun aluminiumkleurige voorgangers agressiever en sportiever uit zijn gaan zien. Naast het progressieve uiterlijk is de
Bandit intern conservatief gebleven. Tenminste als je niet verder terugkijkt dan het 2007 model , want in dat jaar werd het motorblok voor zowel de Bandit 650 als de 1250 geheel vernieuwd door oa van luchtkoeling af te stappen en voor waterkoeling te kiezen en de cabarateurs te vervangen door injectoren. Het vermogen van het 650 cc grote blok is toen met 7 pk gegroeid naar 85 pk. Het koppel bleef met 61,5 Nm weliswaar gelijk, maar het belangrijkste was dat het vermogen volgens Suzuki over een breder toerenbereik beschikbaar werd. Dit kon uiteindelijk vertaald worden naar een verhoogde praktische inzetbaarheid, want een breder uitgesmeerd koppel staat lui rijden gemakkelijker toe wat uiteindelijk betekend dat je gewoon minder hoeft te werken om je motor de sporen te geven. En nu, twee jaar later, is het motorblok wederom door de Suzuki engineers onder handen genomen.
Om op de hoogte te zijn van het toerental van de Bandit lijkt dat één blik op de nieuwe overzichtelijke tellerunit genoeg moet zijn. Feit is in ieder geval dat het oude instrumentarium van het vorige model er naast de nieuwe cockpit er opeens hopeloos ouderwets uitziet. Hoewel de indeling hetzelfde is gebleven, rechts de digitale snelheidsmeter en links de analoge toerenteller, is de vormgeving totaal veranderd en is de Bandiet last, maar zeker niet least voorzien van een versnellingsindicator.
Tekst: Thomas Reedijk
Foto's: Suzuki