Rollin news from the US of A
Rollin news from the US of A
| Inhoudsopgave |
|---|
| Rollin news from the US of A |
| Lange Lightning |
| Buell Ulysses |
| Harley Davidson |
| Power Cruiser |
| Puur motorrijden |
| Prijslijst 2009 |
Ook al is de introductie van Buell’s 1125R geen nieuws dat heet van de plank komt, het is toch zeer de moeite waard om deze eigenzinnige creatie de revu te laten passeren. Al was het maar, omdat Buell met hun meest sportieve model een supertwin op de markt plaatst die zich, zoals we dat van het merk uit de USA gewend zijn, onderscheid van de rest. Hierbij vallen op het eerste gezicht de brede neus en de enorme RAM air luchthappers op. Als deze inlaten echt zoveel lucht doorlaten als ze visueel doen vermoeden is het verstandig even flink adem te halen voordat deze fiets voorbij komt, man wat een dingen!
![]()
![]()
Wat ook opvalt (door afwezigheid) is de minimale bekuiping rondom het motorische gedeelte. Hoewel de luchthappers vermoedelijk een hoop wind bij je benen vandaan houden ben ik toch benieuwd of deze fiets hierdoor 100% aanvoelt als een echte supersport. Het design van de (ontbrekende)bekuiping op de 1125R doet daarom misschien meer denken aan een ultrasportieve naked dan een volbloed racer.
![]()
Dat het hier toch echt om een racer gaat doet het broertje, of liever gezegd grote neef, de 1125CR vermoeden. De grootste verschillen tussen de R en CR zijn er 2 en zijn respectievelijk de kuip en de versnellingsbak. Logischerwijs is deze bij de R aangepast voor topsnelheid en bij de CR voor acceleratievermogen. Bij de 1125CR is de topkuip vervangen door een koplamp met flyscreen. Smaken verschillen, maar mij betreft is de CR door deze aanpassing veel meer in evenwicht. Hoewel je met de nieuwste sportievelingen van Buell ongetwijfeld heel veel plezier kunt hebben op het circuit staat de streetcredibility van het merk hoog in het vaandel en dan is de keuze wat mij betreft snel gemaakt. Helaas blijft het filosoferen over welke Buell bij mij in de schuur komt te staan bij dagdromen en hoef ik die keuze niet te maken. Dat zowel de 1125R en CR hun mannetje staan op een circuitdag staat buiten kijf. Beide motoren zijn voorzien van 1125 cc grote cilinderinhoud die zorgt voor een vermogen van 146pk bij 9800 tpm. 1800 toeren eerder levert de krachtbron een koppel van 111 Nm. Net als de motoren die (bijna) identiek zijn geldt dat ook voor de ophanging die voor en achter worden voorzien door Showa. Fun gegarandeerd!
![]()