Nader bekeken: Spirit Motorcycles, super exclusieve Britse Triples
Spirit of T3 Racing

Door: Alan Cathcart
Britse samenwerking

Spirit Motorcycles is een nieuwe fabrikant die is ontstaan uit een samenwerking tussen twee bestaande Britse bedrijven, de Custom bike shop Spirit of the Seventies (www.spiritoftheseventies.com) die het chassis zal fabriceren en de motoren assembleren en de toonaangevende Triumph performance tuners T3 Racing (www.tt3racing.com) die verantwoordelijk is voor het opbouwen van het driecilinder motorblok.





T3 grote baas Tony Scott heeft nauwe banden met de Triumph fabriek, hij bedacht en organiseerde de Triumph Triple Challenge raceserie acht jaar lang in samenwerking met de Britse fabrikant, als instapklasse van het British Superbike BSB. Meer dan 200 rijders namen stonden in die periode aan de start van de Triple Challenge. Gevestigd nabij Brands Hatch is T3 Racing de officiële distributeur van originele en raceonderdelen van Triumph, daarnaast runde hij een Triumph Supersport en Superstock team en behaalde drie Britse titels in vier jaar tijd, zonder ook maar een mechanische DNF.
De afgelopen twee jaar heeft Spirit gewerkt aan de ontwikkeling van wat in Scott termen is een ‘Moto2 machine voor op straat’ en het eindresultaat is nu klaar om te worden verkocht. Er is een keuze uit vier verschillende varianten die zijn gebaseerd op een modulair platform met de volledig gestroomlijnde GP Sport en z’n Naked afgeleide GP Street als series productiemodellen. Daarnaast is er van beide modellen een high performance Limited Edition R-versie, met krachtiger motorblok en nog geavanceerdere elektronica die in een oplage van slechts 50 stuks zullen worden geproduceerd.
Om het potentiaal van de GP Sport te illustreren heeft Spirit een speciale dispensatie gekregen om in 2017 aan het Brits Supersport kampioenschap deel te nemen – wat door de tijdens de launch aanwezige BSB directeur Stuart Higgs werd bevestigd.
Alle vier de modellen worden aangedreven door een vloeistofgekoelde 12-kleps DOHC driecilinder die is afgeleid van de Triumph Daytona 675R. De boring is met 76mm gelijk aan de standaard Daytona, maar Tony Scott heeft de slag verlengd naar 55mm (49,6mm standaard), waardoor een cilinderinhoud van 749cc is verkregen. De compressieverhouding is tevens verhoogd van 13,1:1 voor de 675R naar 13,5:1 voor de Spirit. Dit, samen met nog een waslijst aan aanpassingen, heeft tot een flinke toename in het vermogen geresulteerd, van 126 pk aan bij 11.900 toeren aan de krukas voor de 675R naar een geclaimde 156 pk bij 14.200 toeren voor de Spirit…aan het achterwiel welteverstaan. De twee R modellen doen daar nog een vette kolenschep bovenop met een indrukwekkende 180 pk bij hetzelfde toerental. Het koppel is niet vermeld, maar dat zal er net zoveel boven liggen als het vermogen. Spirit claimt dat het blok zo uitvoerig is gemodificeerd dat alleen de carters onaangepast zijn – sommige aanwezigen speculeerden echter dat de carters anders ogen dan de huidige 675R en in feite gelijk zijn aan de carters in spionagefoto’s van Triumph’s ophanden zijnde nieuwe Street Triple generatie, die naar verluid uit 4 modellen bestaat die nog moeten worden onthuld, met een cilinderinhoud van naar verluid 750-800cc.

Nauwe banden met Triumph

Gezien de nauwe banden van Tony Scott met de Triumph fabriek is het niet ondenkbaar dat hij al onderdelen van het nieuwste generatie driecilinder motorblok heeft gekregen als basis voor Spirit’s nieuwe 750cc motor. Het motormanagement van de R modellen wordt aangestuurd door een volledig programmeerbare MoTec M130 ECU met verschillende rijmodi voor straat en circuit, instelbare tractie controle, anti-wheelie en een elektronische slipperclutch. Alle parameters zijn bovendien instelbaar ofwel via een laptop ofwel via GPS en 4G ontvangst. Niet alleen kunnen de motoren dus ter plekke naar eigen geur en smaak worden aangepast, maar bovendien kan er op afstand door Spirit Motorcycles of iemand op de ECU worden ingelogd,
om data te analyseren en parameters aan te passen. Het volledig titanium 3-1 uitlaatsysteem van alle vier de modellen eindigt op de R-varianten met een door T3 Racing ontwikkelde warmtebestendige lichtgewicht Inconel racedemper, waar de basismodellen het met ‘slechts’ een titanium einddemper moeten doen.
Het rijwielgedeelte waar het motorblok in huist is voor alle vier de modellen gelijk en bestaat uit een speciaal ontwikkeld trellis buizenframe, waarvan de individuele buizen aan elkaar zijn gesoldeerd in plaats van gelast. Volgens Spirit moet dit de rijder meer feedback geven via gecontroleerde flex en is het na een crash gemakkelijker te herstellen. Volledig instelbare K-Tech vering is voor en achter toegepast, met twee 320mm schijven en zeszuiger remklauwen van PFM voor en een 2220mm schijf met tweezuiger remklauw achter. De stuurgeometrie
van de fiets is compleet instelbaar, via het instelbereik van de bovenste en onderste kroonplaat kunnen balhoofdshoek en naloop worden aangepast. De dubbelzijdige aluminium achterbrug is handgemaakt conform MotoGP spec, zegt Spirit, en heeft een instelbaar scharnierpunt. Het subframe voor het zitje en al het kuipwerk is van carbon fiber gemaakt, evenals de vijfspaaks Dymag wielen, 5.5” breed achter voor een 180/55 ZR17” achterband.
Spirit’s focus op gewichtsbesparing heeft geresulteerd in een geclaimd rijklaargewicht zonder benzine van 140 kilo voor de volledig gestroomlijnde GP Sport-R – maar dan ontdaan van alle verplichte opsmuk voor de straat, evenals de vergelijkbare GP Street-R zonder kuip. Zowel de gekuipte GP Sport als de naakte GP Street worden opgegeven voor een rijklaargewicht zonder benzine van 145 kilo, inclusief verlichting, knippers en claxon. Vergelijk dat maar eens met de 167 kilo die de straatlegale Triumph Daytona 675R weegt…droog.
Bij hightech motoren als deze Spirit’s hoort als vanzelfsprekend een buitenaards prijskaartje. De GP-Sport en GP-Street zijn op £ 44.999 geprijsd (€ 52.750 bij de huidige koers), terwijl voor de GP-Sport R £ 64.999 en de GP-Street R zelfs £ 69.999 moet worden neergelegd. Inclusief 20% Britse B.T.W., dat dan weer wel. Het is niet duidelijk waarom de naakte fiets duurder zou moeten zijn, maar alle vier de modellen zijn leverbaar als op maat gemaakte motoren conform de wensen
van de klant en in elke kleur die de klant heeft gekozen. Spirit stelt dat de volledige productie in begin 2017 zal gaan beginnen, met eerste uitlevering aan klanten al in maart.
“We zijn erg verheugd met de launch van onze eerste nieuwe modellen op de markt,” zegt Tony Scott, CEO van Spirit Motorcycles. “Zowel de GP-Street als de GP-Sport zijn gebouwd op onze ongeëvenaarde technische knowhow en engineering op het hoogste niveau, en hebben tegelijkertijd een exquisiet en luxurieus ontwerp. Spirit Motorcycles heeft een brug gebouwd tussen het modeontwerp van de Custom wereld, de functionaliteit van massaproductie-motoren in de echte wereld en de pure performance van echte racemotoren. Elke motor zal in eindspecificatie op maat voor de klant worden gemaakt, een kampioenschap winnende machine dankzij de ervaring van onze engineers die in de motoren is gestopt. Naast oogverblindende looks zal de nieuwe range Spirit Motorcycles een ongekend niveau bieden qua handling, dat de afgunst zal zijn voor elke Superbike eigenaar op straat, of in de paddock van het circuit.”

Meer over Spirit Motorcycles is terug te vinden op hun website www.spirit.mc.uk