Zoeken

Nader bekeken: Royal Enfield Twins

Modern era

13 november 2017

De twee nieuwe motoren worden aangedreven door de eerste Royal Enfield tweecilinder motor uit het moderne tijdperk, nadat in 1970 de productie van de 700cc Interceptor eindigde toen het in Redditch gebaseerde Britse bedrijf haar deuren moest sluiten. Bijna 50 jaar na datum is de tegenhanger van Indian ’s werelds grootste fabrikant van middenklasse motorfietsen, met 667.135 units van de gevestigde range van stoterstangen eencilinders geproduceerd en verkocht in het meest recente fiscale boekjaar dat 31 maart eindigde. Maar liefst 96% daarvan werd in de lokale Indiase markt verkocht, slechts 4% was export. Desondanks is er een wachtlijst van 2 maanden voor het meest populaire Classic 350 model. Dankzij ingebruikname eerder dit jaar van een derde nieuwe fabriek in Vallam Vadagal, een 20 hectare groot bedrijfscomplex buiten Chennai, zal de productie het huidige fiscale jaar tot 825.000 units worden opgevoerd en tot 960.000 motoren in 2019. Een belangrijk deel van die groei zal voor rekening komen van de twee nieuwe twins.

Beide modellen worden aangedreven door hetzelfde lucht/olie gekoelde 648cc Paralleltwin motorblok met enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, dat geheel in eigen huis is ontwikkeld in Royal Enfield’s compleet nieuwe UK Technology Center nabij Leicester. Het blok is uitgerust met een enkele tandwiel-aangedreven balansas om trillingen te elimineren van het motorblok, waarvan de 270° krukas een eendelig gesmeed item is voor extra sterkte en levensduur. Het blok haalt z’n cilinderinhoud uit een boring x slag van 78 x 76,8 mm, de kettingaandrijving van de nokkenas is centraal geplaatst. Royal Enfield geeft het blok, dat van een Bosch ECU voor mapping en benzine-injectie is voorzien, op voor een vermogen van 47 pk bij 7.100 toeren en een maximum koppel van 52 Nm bij 4.000 toeren per minuut. Niet echt indrukwekkende cijfers, maar eveneens lage compressieverhouding van 9,5:1
verraad dat niet topvermogen, maar de geschiktheid ook op slechte kwaliteit benzine te lopen topprioriteit is geweest. Daar staat tegenover dat de zesversnellingsbak van een slipper-assist koppeling is voorzien – een primeur voor Royal Enfield.

Het stalen wiegframe dat dienstdoet in beide modellen is door Royal Enfield’s subdivisie Harris Performance ontwikkeld en is aan de voorkant met een conventionele en niet instelbare 41 mm telescoopvoorvork uitgerust, met een balhoofdhoek van 24° en 110 mm veerweg, waar het achterwiel middels dubbele achtershocks met een veerweg van 88 mm wordt afgeveerd. Standaard zijn 18” Pirelli Sport Demon banden om de spaakwielen gemonteerd, terwijl de vertraging voor rekening van een enkele 320 mm schijf voor met tweezuiger remklauw en een 240 mm schijf achter komt. Uiteraard is ABS standaard voorzien, de Interceptor wordt opgegeven voor een rijklaargewicht zonder benzine van 202 kilo, bij de Continental GT is dat slechts 189 kilo. Een lage zit van 804 mm voor de Interceptor en 790 mm voor de Continental met solo zit (793 mm met duozit) betekent dat de meeste motorrijders beide voeten goed aan de grond zullen kunnen zetten. Prijzen heeft Royal Enfield nog niet bekend gemaakt, maar de leveringen van de volledig in India geproduceerde motoren staan voor april 2018 gepland.

Gegeven Royal Enfield’s super competitieve prijsbeleid in exportmarkten met haar eencilinders zullen de nieuwe tweecilinder modellen naar verwachting een fractie zijn van het prijskaartje van hun meest voordehand liggende rivaal, de Triumph Bonneville die is ontwikkeld op een afstand van slechts 15 mijl van Royal Enfield’s UK Technical Centre in Leicester, dat afgelopen jaar in gebruik is genomen en momenteel 115 medewerkers heeft. Aan het hoofd van Product Development staat Simon Warburton, afkomstig van Triumph, met Mark Wells het hoofd van Product Strategy & Industrial Design, wiens voormalige bedrijf Xenophya Design verantwoordelijk was voor de styling van diverse Triumphs. Met meer voormalig Triumph medewerkers naar Royal Enfield’s nieuwe Britse R&D hoofdkantoor overgestapt zijn deze in India geproduceerde Royal Enfield twins een serieuze competitie voor de in Thailand geproduceerde Bonnevilles. In tegenstelling tot de huidige Triumph Bonneville line-up, die door vloeistofgekoelde 900cc en 1.200cc motoren wordt aangedreven, hebben de Royal Enfields luchtgekoelde 648cc twins, dus wat performance betreft leggen ze het tegen hun Triumph rivalen zeker af. Voor de doelgroep waar Royal Enfield zich op richt zal dat echter niet belangrijk zijn.

Royal Enfield CEO Siddhartha Lal:
De Interceptor INT 650 brengt de Royal Enfield nalatenschap naar de 21e eeuw. In essentie is het design en oldskool karakter behouden gebleven, maar onderhuids heeft het alles van een moderne machine. De motor combineert wendbaarheid, bruikbaar vermogen, uitstekende ergonomie en stijl op een niet-intimiderende manier. De Interceptor INT 650 is echter meer dan de optelsom van haar onderdelen – het is een genot ermee te rijden en brengt elke keer als je ermee rijdt een glimlach op je gezicht. Het blok is ontworpen om de juiste balans te bieden tussen vermogen, koppel en bruikbaarheid, om een soepele en niet intimiderende rijervaring te garanderen. Het zal een breed spectrum aan koppel bieden, waardoor de motor gemakkelijk te rijden is zonder vaak te moeten schakelen.