Nader bekeken: Pierobon F042
Betaalbare exclusiviteit
Was twintig jaar geleden Ducati als exclusief merk een zonderlinge verschijning in het motorpark, sinds de lancering van de vierkleps 888, de daarop volgende iconische 916 en Monster 900 drong het Italiaanse merk uit Bologna door bij het grote publiek en vlogen ook Ducati's als warme broodjes over de toonbank. Voor puristen die zich wilden onderscheiden van de massa bood het nabij gelegen NCR uitkomst met zeer exclusieve varianten op het Ducati gamma, maar daarvoor was wel een goedgevulde knip vereist.
Met de komst van de Pierobon F042 is er echter sinds kort ook hoop voor Ducatisten met een minder gevulde knip die zich eveneens willen onderscheiden van het massaproduct dat Ducati anno 2010 is geworden. Voor een prijskaartje van € 16.650 exclusief belastingen kun je eigenaar worden van een uniek en exclusief staaltje engineering, dat er bovendien - en kan het ook anders met een Italiaan - bijzonder gelikt uitziet.
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Pierobon
55 jaar racehistorie
Hoewel de naam Pierobon velen waarschijnlijk niets zal zeggen kan de framespecialist al terugblikken op een rijke racehistorie. Pierobon heeft al meer dan 55 jaar een belangrijke rol gespeeld in de motorbranche, door in opdracht van fabrikanten rijwielgedeeltes te ontwikkelen. ![]()
En niet alleen bij fabrikanten, ook in de wegracerij werd in een halve eeuw tijd een gerenomeerde naam opgebouwd, waar anno 2010 door verschillende teams in het WK Superbike en de MotoGP gebruik wordt gemaakt van de expertise van Pierobon.
Om in te spelen op de groeiende markt voor exclusieve door een Ducati motor aangedreven motorfietsen werd in 2005 ingezet op de ontwikkeling van een eigen motorfiets, de F042. Dat jaar werd op de EICMA in Milaan het eerste F042 frame aan het grote publiek gepresenteerd, waarna een jaar later op diezelfde internationaal toonaangevende beurs de eerste complete F042 motorfiets als racer werd gepresenteeerd. De racer vond aftrek onder Italiaanse racefans die de fiets gebruikten voor hetzij B.O.T.T. kampioenschappen of puur voor 'racing for fun'.
De F042 (race)kit ging voor nog minder dan € 8.000 over de toonbank, en voor dat geld kreeg je een frame inclusief subframe voor en achter, een achterbrug, benzinetank, benzinepomp kit, een compleet uitlaatsysteem, een remschakelset en een complete stroomlijn bestaande uit een bovenkuip, zijkuipdelen, onderkuip en een zitje. Daarnaast was door Pierobon nog een waslijst aan onderdelen ontwikkeld om de motor nóg verder te personaliseren. Het enige wat je zelf moest aanleveren was een tweekleps Ducati motorblok om je eigen F042 gestalte te geven. Hoewel met 95 pk de tweeklepper voor racebegrippen niet bepaald indrukwekkende vermogenscijfers had, was de F042 zeker geen verkeerde racer. De racer werd opgegeven voor een gewicht van 140 kilo en een wielbasis van 1.390 mm, met verhoudingsgewijs meer gewicht op het voorwiel op de motor lekker wendbaar te maken.
Straatlegaal
Sinds 2006 werden 60 kits van de F042 geproduceerd en werden 50 complete fietsen aan de man gebracht. In 2008 werd door Pierobon een eerste straatversie van de F042 gepresenteerd. Om de F042 te homologeren
moest de fiets worden voorzien van een Euro3 Ducati 2-klepper, Euro3 gasklephuizen, Euro3 airbox, Euro3 uitlaatsysteem, Euro3 bedrading en een Euro3 remsysteem. Tijdens de voorgaande editie van de EICMA in Milaan werd de tweede generatie van de straatlegale F042 gepresenteerd, de F042 hstreet. Maar dat was niet het enige wat door de Italiaanse framespecialist het afgelopen jaar werd ontwikkeld. Tevens werd ingezet op een nieuw ontwikkelde uit AW 720 aluminium vervaardigde achterbrug en werd voor Ducati's 1198 een eveneens uit aluminium vervaardigd frame ontwikkeld dat probleemloos het standaard stalen buizenframe kan vervangen. Het frame, dat uiteraard ook op een 848 of Streetfighter kan worden gemonteerd, weegt slechts 6,2 kilo en is daarmee 35% lichter dan het standaard frame, terwijl aan stijfheid niets is ingeboet.
Met de lancering van de F042 hstreet heeft Pierobon ingezet op een motor die voor het 'grotere' publiek toegankelijk moet zijn. De tweede straatlegale generatie werd daarbij niet alleen van een frisser, naakter en aggressiever uiterlijk voorzien, ![]()
maar kreeg tevens een meer comfortabelere zithouding dankzij het hoger geplaatste stuur. De motor, die in Nederland via Wolff Motoronderdelen in Deventer wordt verkocht, gaat over de toonbank voor een prijskaartje van € 16.650 exclusief belastingen.
Natuurlijk, voor iets meer geld heb je een Japanse 1000cc supersport en voor nóg iets meer geld een Ducati 1198, Aprilia RSV4, MV Agusta F4 1000 of BMW S1000RR, maar dan heb je wel weer een massaproduct. Loop je echter niet warm voor pk-cijfers die het magische getal van 200 weten te benaderen, wil je iets hebben dat vooral enorm wendbaar is én bovenal behoorlijk exclusief, dan is deze Pierobon F042 hstreet zondermeer een uitkomst.