Nader bekeken: Norton V4 Hyperbike
Best of British

Door: Alan Cathcart
De Britse V4

“We zijn erg verheugd de wereld eindelijk onze nieuwe V4 te laten zien,” aldus Garner tijdens de presentatie van de nieuwe V4. “Voor ons is het een ongelofelijk opwindende fiets, die alles levert met ietwat meer bravoure en ietwat meer exclusiviteit dan de massaproductie Superbikes van vandaag, die met de hand in elkaar wordt gezet en in een beperkte oplage geproduceerd.”
250 stuks zullen er worden gebouwd van het basismodel V4 RR, dat in Engeland £ 28.000 gaat kosten. Daarnaast komt er nog een £ 44.000 kostende V4 SS, waarvan alle 200 te produceren units nog voor de launch van de motor al zijn verkocht aan klanten die niet konden wachten om de ultieme performance motorfiets te bemachtigen die de naam van Engelands meest historische sportmerk draagt.
Beide versies worden aangedreven door een compleet nieuwe vloeistofgekoelde 72° V4 met kettingaangedreven dubbele bovenliggende nokkensas die aan Euro4 voldoet. Het motorblok is ontwikkeld in Nortons eigen fabriek in Donington Hall, in samenwerking met het leidende ontwerpbureau Ricardo Motorcycle, tien mijl verderop in Coalville. Met een boring maal slag van 82 x 56,8 mm voor een exacte cilinderinhoud van 1.200 cc zal het motorblok in eigen huis worden geproduceerd en goed zijn voor een topvermogen van meer dan 200 pk bij 12.500 toeren per minuut, met een maximum koppel van 130 Nm bij 10.000 toeren per minuut. Het blok is voorzien van titanium kleppen, een zesversnellingsbak van het cassette type, een slipperclutch en quickshifter met autoblipper voor het terugschakelen zonder koppeling. De benzine wordt door middel van dubbele injectoren ingespoten, het inlaattraject is constant in lengte aan te passen. De gaskleppen worden door middel van ride-by-wire aangestuurd, waarbij de voorste en achterste cilinderbank onafhankelijk van elkaar werken. Te kiezen valt er uit drie rijmodi – Road, Track en Pro-Race. “De V4 is geheel ons eigen motorblok dat we samen met Ricardo hebben ontwikkeld,” zegt Nortons hoofd design, Simon Skinner. “We hebben de motor gelijktijdig
met het motorblok zelf ontworpen, zodat we alles konden plaatsen waar we het wilden hebben, waardoor we een onvoorstelbaar compact pakket hebben kunnen maken. Voor een 1.200 cc 72° V-Twin is de motor onvoorstelbaar klein, hoewel de zithouding ook voor grotere rijders comfortabel is.”
Verdere elektronische assistentie komt via een zes-assige Bosch IMU om de rijder volledige controle te geven over de 200 pk TT geïnspireerde motor, een van de meest geavanceerde systemen op de markt. “Het omvat tractie controle, motorrem strategieën, launch control en cruise control,” zegt Skinner, “samen met een datalogsysteem voor gebruik op het circuit, evenals anti wheelie functie, autoblipper terugschakelen en quickshift opschakelen. Een fullcolour zeven inch TFT Touch screen display houdt alles in de gaten en geeft de rijder toegang tot alle elektronica, met een achteruitkijkcamera die de functie van spiegels heeft overgenomen.

5 jaar TT ervaring

Met de nieuwe Norton V4 wordt de ervaring die Norton de afgelopen 5 jaar in de Isle of Man TT heeft opgedaan naar een productiemodel overgebracht. Met de door een Aprilia RSV4 aangedreven Norton SG5 finishte de Australiër David Johnson de Superbike TT dit jaar op de zevende plaats en een snelste ronde van meer dan 130 mijl per uur over het 37.73 mijl lange stratencircuit. “We zijn er nu klaar voor om die Isle of Man TT race-ervaring die we de afgelopen vijf jaar hebben opgedaan naar Norton straatrijders wereldwijd te brengen,” zegt Stuart Garner. “Dankzij de ervaring van de TT,
waar een motor moet worden afgesteld om ’t op elk punt van de Mountain Course goed te doen, variërend van 200 km/u bochten tot 300 km/u rechte stukken, hebben we alles geleerd om een geweldig sturende straatfiets te ontwikkelen. Als we zeggen dat de Norton V4 in de racerij is ontwikkeld bedoelen we straat race ontwikkeld en we denken dat dát de beste manier is om een straatmotor te ontwikkelen.
Beide modellen hebben elk hun eigen chassis ontwerp, waarbij de V4 als dragend deel in de constructie is opgenomen. De limited edition V4 SS heeft een hand gepolijst (26 uur arbeid!) aluminium twin-tube frame dat is gebaseerd op de SG5 TT racer en een slechts 3,1 kg wegende enkelzijdige swingarm uit massief aluminium (machinaal bewerkt uit een blok aluminium van 70 kilo). De V4 RR productieserie heeft daarentegen een gegoten aluminium frame en achterbrug. De twee modellen delen de volledig instelbare geometrie die is ontwikkeld in Norton’s GS5 Isle of Man TT racer, waarbij de balhoofdshoek en het scharnierpunt van de achterbrug instelbaar zijn. Beide modellen hebben een wielbasis van 1.430 mm, een 570 mm lange achterbrug voor extra tractie en standaard 23,9° balhoofdshoek voor de 43mm Öhlins NIX30 voorvork, met een TTX-GP achtershock die Öhlins speciaal heeft ontwikkeld voor de Norton V4. De Brembo remmen bestaan uit 330 mm schijven voor met M50 Monoblock remklauwen voor en een enkele 245 mm schijf achter.
De V4 SS heeft zevenspaaks BST Carbon wielen, terwijl de V4 RR van OZ gesmede magnesium wielen is voorzien, voorzien van Metzeler Racetec RR banden – achter in de maat van 200/55-17”. Het opgegeven drooggewicht is 179 kilo.
Het R&D team heeft geavanceerde technieken gebruikt om het concept direct van CAD naar productie om te zetten, zonder een tijdrovend kleimodel of fysiek prototype, het eerst voor een Britse motor volgens Norton, waardoor de ontwikkeling met een jaar is ingekort. Dankzij het smalle V4 motorblok kon de kuip dicht tegen het frame worden gemonteerd, in een wat Norton noemt een moderne styling van deze tijd. “Ik moest buiten de motorwereld gaan voor ontwerpinspiraties voor deze fiets,” zegt ontwerper Simon Skinner, die ook voor de looks verantwoordelijk is. “Van het standpunt van ontwerp gezien zijn merken als Aston Martin, Jaguar en McLaren toonaangevend, dus ben ik gaan kijken naar de Aston Martin DB11 en de manier waarop hij is ontworpen, de manier waarop McLaren de P1 heeft gebouwd en wat Jaguar doet en heb dat alles geprobeerd te verwerken in een motorfiets ontwerp.” Al het kuipwerk is gemaakt van carbon fiber door BST in Zuid Afrika, inclusief de voor het eerst op een straatmotor toegepaste 18 liter Kevlar versterkte benzinetank. De V4 SS wordt geleverd in ongespoten carbon,
terwijl de V4 RR in een speciale moeilijk-te-verwerken zilver geïmpregneerde verf is gespoten met TT-replica chroom afwerking als eindresultaat, net als de Pepe spijkerbroeken gesponsorde SG5 racemachine. Voor en achter is LED verlichting voorzien.
Een complete titanium raceuitlaat met aftermarket tune is de enige optie voor beide modellen, goed voor een toename van het vermogen met 10 pk en afname van het gewicht van 8 kilo. Helaas verre van straatlegaal. Voor de rest zijn deze twee uitvoeringen van Best of Britain helemaal compleet, klaar voor de aanval tegen de groeiende horde van high-end Hyperbikes.
