Zoeken

Nader bekeken: Langen Two Stroke

Unieke Britse motorgeschiedenis

22 maart 2021

De Langen Two Stroke is het geesteskind van Wigan Ratcliffe, voormalig Chief Design Engineer bij CCM Motorcycles in het nabijgelegen Bolton, waar hij de Spitfire en Stealth 600cc eencilinder viertakt hotrods creëerde die momenteel de CCM-reeks vormen, evenals de nu uitverkochte GP450 lichtgewicht Adventure-fiets. Zoals het label zegt wordt de nieuwe 250cc Langen echter aangedreven door een 90 ° V-twin membraanklep tweetaktmotor met dubbele tegengesteld roterende krukassen, die voor
Van welke kant je 'm ook bekijkt, de Langen Two Stroke is gewoon porno op wielen

Alleen al dat logo...

Hoe klassiek 'ie ook oogt, Ratcliffe heeft heel subtiel moderne techniek toegevoegd

Zeg nou zelf, hier loopt het water je toch van in de mond?
het Britse bedrijf worden geproduceerd door de Italiaanse leverancier Vins Motors dat in Maranello op steenworp afstand van de Ferrari-fabriek en het hoofdkantoor van het Formule 1-raceteam is gevestigd. Vins werd in 2017 opgericht door een groep van vijf Ferrari R & D-ingenieurs uit het heden en verleden, onder leiding van Vins CEO Vincenzo Mattia. In de afgelopen vijf jaar hebben ze de vloeistofgekoelde 250cc-tweetaktmotor ontwikkeld die is gemonteerd in hun eigen toonaangevende Duecinquanta-weg- en racemodel, waarvan het monocoque chassis van koolstofvezel is voorzien van een eveneens koolstofvezel Fior-type voorvork, zoals gemonteerd op de huidige reeks Brough Superior-modellen en vooral de nieuwe Aston Martin AMB 001. Vins heeft nu de krachten gebundeld met Langen om een ​​speciale versie van zijn motor aan het Britse bedrijf te leveren, en om de motor op de dyno af te stemmen op Euro 5-conformiteit.

Zoals gemonteerd in de Langen produceert de Vins V-twin-motor met een boring x slag van 54 x 54,5 mm een ​​piekvermogen van 75 pk bij 11.700 tpm en een koppel van 45 Nm bij hetzelfde toerental - maar met een rood gebied van 14.500 tpm! Een combinatie van door Vins gepatenteerde directe brandstofinspuiting, ECU-gestuurde olie-injectie, koolstofvezel membraanafsluiters en servo-gestuurde elektronische uitlaatkleppen zorgen ervoor dat de motor oogverblindende prestatiecijfers kan produceren, terwijl hij milieuvriendelijk, zeer handelbaar en volgens Ratcliffe in het Verenigd Koninkrijk Hier draait 't dus allemaal om, de in Italië ontwikkelde 250cc 90° V-twin tweetakt die aan Euro 5 moet voldoen. Knap, Bimota ging eraan ten onder en dat was nog voordat we van Euro-emissienormen hadden gehoord100% legaal op de weg is. De verhouding tussen vermogen en gewicht is de sleutel tot de potentieel zinderende prestaties van de Langen Two Stroke, met een ontwerpfilosofie die de beroemde mantra volgt van de legendarische Formule 1-designgoeroe Colin Chapman, oprichter van Lotus Cars, dat een voertuigontwerper eerst moet vereenvoudigen en dan pas lichtgewicht construeren. Langen claimt een gewicht van slechts 114 kg rijklaar zonder benzine, wat zich vertaalt naar een indrukwekkende vermogen-gewichtsverhouding van 0,66 pk per kilo. Niet slecht voor een 250cc. 

“Ons bedrijf is opgericht met als doel motorfietsen te produceren met de eenvoud en puurheid van vervlogen tijden, zoals de Ton-up-jongens en hun Café-racers, terwijl we nog steeds de grenzen van de moderne technologie verleggen”, zegt Chris Ratcliffe. “Mijn droom is altijd geweest om een ​​klein stukje Britse motorhistorie te creëren, en om deze speciale motorfiets te kunnen lanceren als het product van een compleet nieuw merk is echt een droom die uitkomt. Ons doel is om grenzen te blijven verleggen en steeds interessantere fietsen te maken, waarvan we hopen dat ze mensen zullen plezieren die geïnteresseerd zijn in iets heel anders, maar toch enorm leuk om te rijden. Dit is de eerste van een aantal tegenwoordig ongebruikelijke maar opwindende nieuwe modellen Alsof Ratcliffe zich dát ineens realiseert. Of zou 'ie een vlek in z'n broek hebben? Dat laatste lijkt ons heel realistischdie we de komende jaren willen maken."

Elke Langen Two Stroke is een handgemaakte creatie die in wezen op maat wordt gemaakt voor de persoon die hem bestelt. Het modulaire vakwerkbuisframe is met de hand gemaakt van lasergesneden aluminium buizen met een grote diameter, bevestigd aan uit massief aluminium CNC-gefreesde schetsplaten voor de achterbrug, met gelijmde en machinaal bewerkte verbindingspunten. Voor wat de volledig instelbare vering betreft is gekozen voor een 43 mm Öhlins TTX36-voorvork en rechtstreeks gemonteerde K-Tech dubbele cantilever-achtershocks. Voor zover er sprake is van een stroomlijn, is die gemaakt van met de hand gelegd van bladgoud voorzien koolstofvezel, inclusief de brandstoftank. Elk motorblok wordt op bestelling gebouwd en individueel genummerd voor de motorfiets van elke klant, met volledig CNC-bewerkte carters en een cassettetype zesversnellingsbak met up/down powershifter. De dubbele 300 mm Brembo-remschijven voor (met enkele 265 mm schijf achter) worden vastgegrepen door in het VK gemaakte HEL radiale remklauwen, CNC-gefreesd uit massieve blokken van 6082-T6 aluminium, terwijl de prachtig gelaste jaren 90-stijl Grand Prix-uitlaten met dubbele expansiekamer een hedendaagse interpretatie zijn van de rook, de geur en het geluid van iconische tweetakt racers van weleer.