Zoeken

Nader bekeken: Kawasaki Z900RS

Moderne klassieker

25 oktober 2017

Een moderne interpretatie van de allereerste Z1, zo zou je Kawasaki’s op de Tokyo Motor Show gepresenteerde nieuwe Z900RS kunnen omschrijven. Ofwel: de looks van toen, gecombineerd met het rijwielgedeelte en motorblok van een hedendaagse fiets. Nu zullen we d’r wel op moeten rijden om een echt Flower Power komt weer helemaal terug. Straks thuis Jimmy Hendrix opzetten. Of the Doors, komt ze vast ook wel van in de stemmingoordeel te kunnen vellen, maar afgaand om de beelden en specs die Team Green nu heeft vrijgegeven zijn ze daar wat ons betreft zeker in geslaagd. 

Maar eerst even een lesje geschiedenis. Waar eind jaren ’60 van de vorige eeuw het publiek zich kon verlekkeren aan de Mach H1 III, een luchtgekoelde driecilinder tweetakt motor met een voor die tijd ongeëvenaarde acceleratie die al snel een reputatie kreeg omdat het vermogen niet te mannen was, werd bij Kawasaki in het diepste geheim al aan een prototype 750cc viercilinder viertakt motor gewerkt onder de projectnaam ‘New York Steak’, waarvan het ontwerp voor rekening van McFarlane Design was geweest. Honda bleek echter Kawasaki te vlug af te zijn en bracht de CB750 nét wat eerder op de markt, wat Team Green deed besluiten de lancering van de Z1 uit te stellen tot de cilinderinhoud tot 903cc was vergroot en de motor in de 1000cc-klasse kon worden vermarkt. 



De productie van de legendarische Z1 begon in 1972 en de fiets ging meteen de geschiedenisboeken in als de meest krachtige Japanse viercilinder 4-takt motor ooit gebouwd. Datzelfde jaar zette de Z1 het FIM en AMA record voor 24-uur endurance. Het oude record werd met maar liefst 19.54 mijl per uur (31,45 km/u) aangescherpt. In 24 uur werden 2.631 mijl (4.234,18 km) afgelegd, wat neerkwam op een gemiddelde snelheid van 109,64 mph (178,45 km/u). Yvon Duhamel reed met een door Yoshimura getunede one-off Z1 in Girl Power rocksDaytona een nieuw ronderecord van 160,288 (257,959 km/u), waar bij de standaard Z1 de topsnelheid op zo’n 1300 mph (210 km/u lag). De Z1 kreeg lovende kritieken van de pers, die de Z1 roemden om z’n soepele vermogen, eenvoudige start (naast een kickstarter had de Z1 ook een elektrische start), rechtuitstabiliteit en lineaire acceleratie. 

Niet gek dat met de enorm gegroeide markt voor alles wat retro is Kawasaki met de nieuwe Z900RS terug heeft gegrepen naar de Z1 waar het uiteindelijk allemaal mee is begonnen. Tot in het kleinste detail heeft Kawasaki de Z900RS in de geest van die oer-Z1 gemaakt, tot aan de two-tone kleurstelling en het lettertype van het logo op de tank toe. Volgens Kawasaki zijn bepaalde onderdelen zelfs gemaakt door exact dezelfde toeleveranciers als toen. De dikke upside-down voorvork met radiaal gemonteerde remklauwen, de aluminium gietwielen en de LED verlichting vertegenwoordigen de hedendaagse techniek, de druppelvorm van de tank, het zadel en de dubbele tellers zijn daarentegen als van de allereerste Z1.