Zoeken

Nader bekeken: Kawasaki Ninja 400

A2 Supersport

25 oktober 2017

Toen Kawasaki bijna tien jaar geleden de Ninja 250R introduceerde was er in Europa nog geen markt voor het ‘kleintje Supersport’ en was de fiets een unieke verschijning. Hoewel het de lichte paralleltwin aan stuureigenschappen niet ontbrak had de fiets nogal een oubollig uiterlijk, waardoor de fiets bij velen niet echt tot de verbeelding sprak. Dat alles veranderde in het najaar van 2012, toen de Ninja 300 als opvolger van de Ninja 250R op de markt werd gezet. Niet alleen ging het vermogen in een klap van 33 naar 39 pk, haast net zo belangrijk was het uiterlijk dat stukken volwassener was, Volgend jaar moet 't groen zien in het WK Supersport 300alsof hij nu écht lid was geworden van de Ninja familie. Sinds die tijd is de verkoop van het ‘kleintje Supersport’ uitzonderlijk gegroeid en heeft ook de concurrentie zich op deze markt die ook nog eens ideaal bleek te zijn voor het nieuwe A2 rijbewijs gestort. 

Na vijf jaar trouwe dienst heeft Kawasaki het estafettestokje van haar ‘kleintje Supersport’ van de Ninja 300 overgedragen aan de Ninja 400, die dankzij een compleet nieuw motorblok en dito rijwielgedeelte het huidige model op alle fronten moet overtreffen. Nu is dat op zich niet zo moeilijk wanneer je de cilinderinhoud an 289 cc naar 399 cc vergroot, maar volgens Team Green heeft de nieuwe Ninja 400 veel meer in haar mars dan alleen meer vermogen. Om Kawasaki’s eigen woorden te citeren: “Het nieuwe model neemt de winnende formule van de Ninja 250R en haar opvolgers en heeft dat uitvergroot. Niet alleen biedt de Ninja 400 oogverblindende, hoge-kwaliteit looks, het sterkere motorblok, de lichte en voorspelbare handling Weet niet wat Marcel Duinker met m'n fiets heeft gedaan, maar dit voelt toch duidelijk andersen de ontspannen edoch sportieve zithouding hebben ‘m zowel fun als gemakkelijk te rijden gemaakt.” Dat zijn nog eens straffe woorden.

Goed, de 2018 Ninja 400 wordt dus aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde paralleltwin, die over de hele linie sterker is dan z’n voorganger. Het grotere vermogen van nu 45 pk bij 10.000 toeren per minuut komt - naast de grotere cilinderinhoud - voornamelijk door een veel beter inlaattraject met grotere airbox, waardoor de efficiëntie van het motorblok aanzienlijk moet zijn verbeterd. Indrukwekkender haast nog is het koppel van nu 38 Nm bij 8.000, wat bijna de helft meer is dan de 27 Nm van de Ninja 300. Volgens Kawasaki is het nieuwe blok qua afmetingen trouwens niet groter dan de gemiddelde 250 cc twin. Sterker nog, volgens Kawa’s persinfo heeft het blok nagenoeg dezelfde afmeting als dat van de 2013-2017 Ninja 250.
Overduidelijk geïnspireerd door de ZX-10RR. Display is van de Ninja 650 overgenomen

Wat zeg je, lijkt ZX-10RR wel. Joh... Zit in onveranderd comfortabel sportief

Zo ziet 't er zonder kleren uit

Betere remmen, want dat was het grootste manco afgelopen jaar van Scott Deroue. Blok is beduidend sterker
Net als z’n zwaardere Ninja familieleden is de Ninja 400 nu ook van een slipper-assist koppeling voorzien, waardoor ongegeneerd lomp kan worden teruggeschakeld zonder dat de achterkant begint te protesteren. 

Bij een nieuw motorblok hoort ook een nieuw frame, dat nu net als de Ninja H2 en de Ninja 650 is vakwerk buizenframe is uitgevoerd. Kawasaki’s geavanceerde dynamische stijfheid analyse software, die door Team Green speciaal voor de Ninja H2 was ontwikkeld, is gebruikt om de optimale stijfheid bij een zo licht mogelijk gewicht te realiseren. Het motorblok is als dragend deel star in het frame gemonteerd. Net als de Ninja H2 heeft ook de nieuwe Ninja 400 een aan het blok geschroefde montageplaat voor de achterbrug, door Kawasaki mooi de Swingarm Mounting Plate genoemd. De achterbrug in de achterkant van het blok laten scharnieren is volgens Kawa goed voor de stabiliteit en wordt met deze constructie ook nog eens gewicht bespaard. 

Naast het verbeterde frame heeft Kawasaki ook de vering en de remmen aangepakt. De diameter van de voorvork is van 37 mm naar nu 41 mm gegroeid, waardoor de voorkant nu veel stijver aanvoelt. Bovendien is ook de afstelling van de vering nu verbeterd, wat de stabiliteit bij aanremmen en het van richting veranderen nu beter moet gaan. Dat laatste zal de kortere wielbasis van nu 1.370 mm ook te danken zijn. Trouwens, nu we ’t toch over remmen hebben, voor is nu een dikke 310 mm wavedisk gemonteerd, die door middel van een tweezuiger remklauw en een stijvere nieuwe remcilinder wordt afgeremd. Het ABS is de laatste unit van Nissin. Wat rijklaargewicht betreft weegt de nieuwe Ninja 400 slechts 168 kilo rijklaar en dat is volgens Kawa’s persinfo maar liefst 8 kilo minder dan de Ninja 300.