Zoeken

Nader bekeken: Kawasaki 2019 ZX-6R 636

Flitsend

11 oktober 2018

Nog even dat display. Kawasaki heeft het bereik van de schakellamp aanzienlijk vergroot, waar de huidige een range heeft tussen de 10.000 en 16.000 toeren per minuut kan bij de nieuwe de schakellamp tussen de 5.000 en 16.000 toeren per minuut in stappen van 250 toeren worden aangepast. Ook nieuw is dat nu de toerentellernaald van kleur gaat veranderen (van wit via roze naar rood), om het moment om te schakelen aan te geven. Wanneer het toerental nog 500 toeren verwijderd is van het ingestelde toerental van de schakellamp, verandert de naald van wit naar roze en gaat de schakellamp branden. Gaan we de gouden tijden van de Supersport weer terugkrijgen? Laten we het hopenAls het ingestelde toerental vervolgens is bereikt gaat de schakellamp snel flitsen en kleurt de naald rood. Uiteraard is de schakelindicator in zesde versnelling uitgeschakeld. Wanneer de schakelindicator is uitgeschakeld veranderd de kleur van de naald bij 16.000 toeren van wit naar rood. 

In aanvulling op de digitale snelheidsmeter en de versnellingsindicator omvat het display de volgende functionaliteit: een odometer, twee tripmeters, een benzine-indicator, restkilometers, actueel en gemiddeld verbruik, luchtinlaat temperatuur en koelvloeistof temperatuur (kan worden getoond als blokjes of numeriek), een klokje (12h of 24h display), Power Mode en KRTC indicatoren, KQS indicator, KIBS indicator en de Econometer die aangeeft wanneer je zuinig aan het rijden bent. 

Hoewel daar op papier niets van is te merken heeft Kawasaki ook het motorblok een flinke update gegeven. Wat waardes betreft is de nieuwe ZX-6R 636 gelijk aan het huidige model, dat goed was voor een topvermogen van 131 pk bij 13.500 tpm (136 pk met Ram Air) en een koppel van 71 Nm bij 11.000 toeren per minuut. Vooruit, bijna gelijk, de nieuwe wordt opgegeven voor 130 pk bij 13.500 tpm en 72 Nm bij 13.00 tpm. Het grote verschil is echter dat de nieuwe fiets nu aan de veel Geen wereldschokkende veranderingen aan 't rijwielgedeelte, maar daar was al weinig mis meestrengere Euro4 norm voldoet, en dus is er wel degelijk sprake van een verbetering: Euro4 kost bij een 600 machine door de bank genomen een pk'tje of 5. Dat de ZX-6R 636 een heel stuk sterker zal aanvoelen komt echter doordat Kawasaki de eindoverbrenging heeft ingekort door voor van een 16-tands naar een 15-tands tandwiel te gaan. 

De 2019 ZX-6R 636 is voorzien van een uitgebreid elektronicapakket, maar dat had z'n voorganger ook al. Voor wat tractiecontrole betreft valt er te kiezen tussen drie standen, waarbij level 1 en 2 voor maximale acceleratie en level 3 voor maximale veiligheid gaat. Vergeleken met z'n grote broer de ZX-10R moeten de drie standen veel beter van elkaar te onderscheiden zijn. Naast instelbare tractiecontrole beschikt de 636 ook over instelbare rijmodi, door Kawasaki de Power Mode selection genoemd en waarbij je de keuze hebt tussen Full Power en Low Power, waar bij dat laatste het vermogen tot ongeveer 65% wordt beperkt. Mocht groen niet je kleur zijn, hij is er ook in 't zwartDoor KRTC en Power Mode te combineren heb je in totaal acht combinaties waaruit je kunt kiezen. Zowel KRTC als Power Mode wordt met de schakelaar links op het stuur bediend. Nieuw voor dit jaar is de quickshifter, die echter helaas geen autoblipper functie heeft. De quickshifter doet 't trouwens alleen boven de 2.500 toeren per minuut.

Wat het rijwielgedeelte zelf betreft zijn de veranderingen nihil ten opzichte van het oude model. De wielbasis zelf is met 1.400 mm een fractie langer dan de 1.395 mm van het Euro3 model, balhoofdhoek en naloop zijn daarentegen exact gelijk. Ook aan het geperst aluminium frame en de achterbrug zelf zijn geen wijzigingen doorgevoerd, hetzelfde geldt voor de SFF-BP (Seperate Function Fork - Big Piston) en Bottom-Link Uni Trak achtershock, hoewel het wel opmerkelijk is dat Kawasaki nu achter een veerweg van 151 mm opgeeft. Het enige wat Kawasaki wel heeft veranderd is het zwarte rubber dat om de wielen is gemonteerd en nu Bridgestone Battlax Hypersport S22 heet. 

Hoeveel de 2019 ZX-6R 636 moet gaan kosten en vanaf wanneer 'ie bij de Kawa dealer staat is nog niet bekend.