Zoeken

Nader bekeken: Kawasaki 2019 ZX-6R 636

Aangename verrassing

11 oktober 2018

Echt verrassend was het nieuws van een vernieuwde ZX-6R niet, en tegelijkertijd juist enorm. Niet, omdat het nieuws al enkele maanden geleden in Amerikaanse media was uitgelekt, en juist wel omdat het alleen de ZX-6R 636 is geweest die Kawasaki heeft vernieuwd en niet de ZX-6RR in combinatie met ene Kenan S. jarenlang onverslaanbaar was in het WK Supersport, maar sinds Kenan's pensioen het onderspit delft tegen de enkele jaren geleden vernieuwde YZF-R6.

Dat Kawasaki heeft gekozen om de 636 te vernieuwen en dus niet de RR is om die reden weer verrassend, maar het zal ons niet verbazen als op de achtergrond de Groene Jongens al met Dorna in overleg zijn om de 636 te homologeren. Per slot van rekening bestaat de nieuwe
In de categorie niet wereldschokkend, maar wel superhandig: instelbaar koppelingshendel en quickshifter

Zadel is korter en van voren smaller en nu afneembaar, waardoor je supergemakkelijk bij de accu komt
WK Supersport 300 klasse ook uit allesbehalve 300cc machines, waarom dan niet een 636 in het WK Supersport? Met toerental en gewicht kunnen de verschillende machines worden genivelleerd. 

Nu horen we je denken, dat hele supersport segment is toch volledig in elkaar gestort en vervangen door Allroads voor wie graag in comfort kilometers maakt en Naked voor wie nog steeds graag een stukkie sportief stuurt. Waarom dan in hemelsnaam investeren in een machine waarmee je officieel nog geeneens mag racen. Dat heeft een simpele reden en die heet VS. Bij ons mag het supersport segment weliswaar volledig zijn ingestort, aan de andere kant van de Atlantische oceaan is het de 600 supersport klasse nog steeds ongekend populair. Niet voor niets dat een evergreen als de Honda CBR600RR nog steeds in de Verenigde Staten leverbaar is.

Goed, d'r is dus een nieuwe ZX-6R 636, maar wat is d'r eigenlijk vernieuwd? Nu zouden we ons daar met een enkele zin vanaf kunnen maken door te stellen dat het in een notendop om een nieuw design, quickshifter zonder autoblipper, Bridgestone Battlax S22 banden en een nieuw display gaat, maar daarmee zouden we deze middenklasse supersporter enorm tekort doen. En dus doen we 't iets uitgebreider, want waarom kort en bondig doen als je ook iets dieper op de materie in kunt gaan.

Laten we beginnen bij het nieuwe design, dat er net effe wat frisser uitziet dan het huidige model dat bij ons sinds Euro4 al van de markt is gehaald (maar in de VS dus nog wel al die tijd gewoon leverbaar is geweest). Hoewel de ogen duidelijk anders dan de ZX-10R staan zijn
Neusje is totaal vernieuwd, net als de uitlaat

het kontje en (de inhoud van) het display. Verlichting is trouwens LED rondom 
invloeden van de Superbike stroomlijn wel terug te vinden in het nieuwe design van de 2019 636. De forse luchtinlaat is centraal geplaatst om de 636cc viercilinder lijnmotor zo goed mogelijk te laten ademhalen, de koplampen zelf zijn nu volledig LED.

Het kontje is strakker gevormd en heeft nu ook LED verlichting die op de ZX-10R is geïnspireerd, waarbij met het slotmechanisme nu niet meer het zitje van de duopassagier maar van de rijder zelf kan worden verwijderd. Voordeel hiervan is dat je nu veel gemakkelijker toegang tot de accu hebt. In de kuip is trouwens al extra bedrading voor een eventuele 12 Volt aansluiting voorzien om accessoires op aan te sluiten. Het zadel zelf is kort gevormd, waardoor je lekker tegen het hoge deel van de duozit kunt aanleggen, waardoor je volgens Kawa betere feedback krijgt. Om de voeten gemakkelijk aan de grond te krijgen is het aan de voorkant smal van vorm en volgens Kawa is ook het ruitje nu iets anders van vorm. De einddemper heeft een nieuwe eindbehandeling en nieuw ontworpen eindkap, terwijl in het display nieuwe functionaliteit is ondergebracht. Fans van oldskool displays kunnen opgelucht ademhalen, Kawasaki is niet gezwicht voor de hedendaagse drang naar TFT displays.