Nader bekeken: Ducati 2015 Multistrada 1200
De nieuwe standaard
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Ducati
Elektronica troef
IMU, een afkorting van drie letters die hét sleutelwoord naar succes lijkt te zijn geworden bij de nieuwe generatie motorfietsen. De afkorting staat voor de Inertial Measurement Unit, een elektronisch kastje dat op basis van verschillende sensoren de beweging van de motor driedimensionaal meet. In vaktermen de ‘roll’, ‘pitch’ en ‘yaw’ – ofwel de rolbeweging (x), schuine stand (y) en verdraaing (z) genoemd, t
ermen die hun oorsprong hebben in de vliegtuigindustrie. Door nauwlettend elke beweging van de motor te monitoren kan er snel en accuraat op de omstandigheden worden ingespeeld. Dacht u dat iets als Skyhook semi-actieve vering al indrukwekkend was, het is slechts kinderspel vergeleken met wat dankzij de IMU allemaal mogelijk is.
Zo heeft de aanwezigheid van de IMU het mogelijk gemaakt om het ABS uit te breiden met een systeem dat ook onder hellingshoek ingrijpt, waar dat bij een normaal ABS blokkeren – en dus onderuit gaan – tot gevolg zou hebben. Net als de Ducati Cornering Lights (DCL) , die de volledige LED-verlichting in de bocht aanpast, en de Ducati Wheelie Control (DWC), dat lift van het voorwiel detecteert en corrigeert waardoor te allen tijde het maximale uit de acceleratie kan worden gehaald. Deze nieuwe technologie met de Multistrada 1200 nóg veelzijdiger hebben gemaakt dan de huidige versie al was.
“Vier-motoren-in-een” was het credo waarmee de oude Multistrada 1200 werd gepresenteerd. Met een druk op de knop kon de motor worden getransformeerd van een supersport naar een tourer waarmee lange afstanden konden worden afgelegd. Of naar een enduro die er niet vies voor was een onverhard pad op te worden gestuurd. Volgens Ducati is dat bij de 2015 versie op alle vlakken nog eens verder geperfectioneerd: betere performance op straat én offroad, d![]()
![]()
at laatste door bijvoorbeeld het contactvlak wanneer je op de steppen staat te verbeteren. Ook de uitneembare rubbers in de voetsteunen wijzen erop dat het niet-geasfalteerde niet hoeft te worden geschuwd. Toch blijft de Multitstrada 1200 vooral voor op straat, het 17” voorwiel maakt de fiets voor het échte offroad werk eigenlijk totaal ongeschikt.
Voor op straat of over een gravelpad is dus waarvoor de Multistrada 1200 is bedoeld. Maar dan op een praktischere en comfortabelere manier: het zadel is ter plaatse van de rijder met 20 mm versmald, waardoor de voeten beter aan de grond kunnen worden gezet en bovendien kan het qua hoogte worden ingesteld tussen 825 mm en 845 mm. Daarnaast is het zadel met 20 mm verlengd, zijn de handgrepen voor de duopassagier ergonomischer gemaakt en heeft de fiets nu een ruit waarvan volgens de Italianen de hoogte eenvoudig met één hand over 60 mm moet kunnen worden versteld. Twee 12V aansluitingen zijn voorzien, een direct onder het zadel van de duopassagier en een in de kuip van de fiets, waar zaken als verwarmde kleding, intercom systemen of telefoonladers op kunnen worden aangesloten. In het Ducati Performance pakket is een Garmin navigatiesysteem opgenomen, dat via een speciale connector op de Multistrada kan worden aangesloten. Onder het zadel is tevens een USB aansluiting voorzien waar een iPod of smartphone op aan kan worden gesloten.
En nu we het toch over smartphones hebben: de S en S D|Air uitvoeringen zijn met het Ducati Multimedia Systeem uitgerust, dat je smartphone met de motor verbindt. Naast dat via de menuknoppen op het stuur je telefoon kan worden bediend (en bijvoorbeeld inkomende telefoongesprekken kunnen worden opgenomen – vooropgesteld dat je helm van een communicatiekit is voorzien) geeft het 5” TFT kleurendisplay (alleen bij de S, de standaard Multistrada 1200 heeft een LCD display) aan als je een sms bericht hebt ontvangen. Ook kan via de bediening op het stuur muziek worden afgespeeld. Ducati heeft daarnaast een speciale iOS/Android app ontwikkeld die het via Bluetooth mogelijk maakt om bijvoorbeeld tochten die je met de Multistrada hebt gemaakt via sociale netwerken of de ducati.com website zelf te delen.
Testastretta DVT
Naast een uitgebreid elektronicapakket heeft de nieuwe Multistrada 1200 een tweede troef, namelijk het Testastretta motorblok waar de 11° klepoverlap techniek het veld heeft moeten ruimen voor variabele kleptiming, door Ducati DVT (Desmodromic Variable Timing) genoemd. Via een timer op de zowel de inlaat- als de uitlaatnokkenas kan de positie ervan worden aangepast, waardoor het koppel van de motor over een breder vlak kan worden uitgesmeerd. D
ucati heeft hiermee trouwens geen primeur, sinds vier jaar wordt door Kawasaki eenzelfde principe in de 1400 GTR toegepast, zij het dat Team Green het tot de inlaatnokkenas heeft beperkt. Voordeel van de variabele kleptiming is dat het beste van twee werelden in een motorblok is samengevoegd: topvermogen bovenin en een maximaal koppel onderin en in het middengebied.
Volgens Ducati levert de Testastretta DVT bij 3.500 toeren al een koppel van 80 Nm, wat in het gebied tussen de 5.750 en 9.500 toeren per minuut minimaal 100 Nm is. Het maximale koppel van 136 Nm wordt bij 7.500 toeren per minuut bereikt. En dat is een flinke toename ten opzichte van het huidige model. Naast het koppel is ook het vermogen van toegenomen naar nu 160 pk, dat bij 9.500 toeren per minuut wordt vrijgegeven. Het krachtiger motorblok is niet ten koste van het brandstofverbruik gegaan, Ducati claimt dat de Testastretta DVT maar liefst 8% zuiniger is. Daarnaast is ook de onderhuidsinverval verruimd: de kleppen hoeven nu nog maar eens in de 30.000 kilometer te worden gesteld.
Net als het huidige model heeft ook de nieuwe Multistrada 1200 de drie rijmodi (vier voor de 1200 S), die elk ook nog eens geheel naar eigen geur en smaak kunnen worden aangepast. In de Sport en Touring modus levert de twin z’n topvermogen van 160 pk, bij de Urban en de Enduro (alleen bij de 1200 S) modus is dat tot ‘slechts’ 100 pk afgeroomd. Naast tractiecontrole e
n ABS wordt ook de mate van wheeliecontrole met de rijmodus ingesteld. Vuistregel is: hoe sportiever de modus, hoe sportiever de instellingen. De Sport-modus heeft daarbij de meest directe gasrespons. Bij de duurdere 1200 S is wordt met de rijmodus ook de setting van de elektronisch verstelbare Sachs Skyhook vering aangepast. Nieuwe sensoren en nieuwe software moeten de Skyhook semi actieve vering nog beter hebben gemaakt. Bovendien wordt de Skyhook door de IMU van nog uitgebreidere data voorzien, waardoor nog beter op de omstandigheden kan worden ingespeeld.
Zo groot als de verschillen motorisch zijn, zo klein zijn deze op het rijwieltechnische vlak. Enkel de balhoofdhoek is één graad steiler gezet, naloop en wielbasis bleven nagenoeg identiek. Volgens Ducati is het frame zelf wel verstijfd en is de grondspeling met 20 mm vergroot naar nu 180 mm, wat even een stoepje afknallen wel zo makkelijk maakt. De vering heeft Ducati nu bij Sachs ingekocht; handmatig instelbaar bij de standaard uitvoering, terwijl de 1200 S zoals gezegd van het elektronisch geregelde –en instelbare- Skyhook systeem is voorzien. Daarnaast is zowel de standaard Multistrada als de 1200 S voorzien van het Bosch hellingshoek ABS, de Bosch 9.1ME ABS ECU om precies te zijn. Het –net als bij het huidige model- in drie standen instelbare ABS past afhankelijk van de actuele hellingshoek het moment van ingrijpen aan. Hoe platter door de bocht, hoe minder grip dat er nog om te remmen beschikbaar is en hoe vroeger dat het ABS dus in zal moeten grijpen.
D|AIR
Naast de Multistrada 1200 en de 1200 S heeft Ducati ook nog een derde variant, die eerder dit jaar al werd voorgesteld: de Multistrada 1200 S D|AIR, volgens de Italianen de meest veilige manier om je op twee wielen van A naar B te verplaatsen. Door middel van een intelligent on-vehicle systeem dat draadloos is aangesloten op van een airbag voorziene Dainese kleding (al dan niet van D
ainese of Ducati logo’s voorzien) kan deze binnen milliseconden worden geactiveerd. Sensoren en elektronica monitoren continue de dynamische status van de fiets, waardoor in geval van een ongeluk de airbag in de jas snel kan worden geactiveerd. In 45 milliseconden om precies te zijn, waardoor de kans op nekletsel aanzienlijk wordt verkleind.
Mochten de drie varianten niet genoeg keuze voor je zijn, dan zijn er ook nog vier speciale pakketten voor de Multistrada leverbaar: Touring, Sport, Urban en Enduro. Het Touring Pack omvat handvatverwarming, zijkoffers en een middenbok; in het Sport Pack is een straatlegale Ducati Performance by Termignoni uitlaat, een carbonfiber voorspatbord en CNC gefreesde rem- en koppelingsreservoirs ondergebracht; het Urban Pack heeft een topkoffer en een afsluitbare tanktas met USB hub en het Enduro Pack biedt aanvullende verlichting en Ducati Performance by Touratech onderdelen: 4 mm dikke motor beschermbeugels, een radiateur beschermplaat, een carter beschermplaat, een grotere voet aan de zijstandaard en meer offroad geörienteerde voetsteunen.
Technische gegevens
| Model | Ducati 2015 Multistrada 1200 | Ducati 2015 Multistrada 1200 S |
| Motor | ||
| Type | Tweecilinder 11° Testastretta 90° L-Twin | Tweecilinder 11° Testastretta 90° L-Twin |
| Koelsysteem | Vloeistofkoeling | Vloeistofkoeling |
| Cilinderinhoud | 1198,4 cc | 1198,4 cc |
| Boring x slag | 106 x 67.9 mm | 106 x 67.9 mm |
| Compr. verh. | 12,5:1 | 12,5:1 |
| Klepaandrijving | DOHC 4 kleppen per cilinder, variabele kleptiming | DOHC 4 kleppen per cilinder, variabele kleptiming |
| Ontsteking | Digitaal | Digitaal |
| Starter | Elektrisch | Elektrisch |
| Benzinetoevoer | Bosch Injectie, Mikuni ovale inlaatkelken, ride-by-wire | Bosch Injectie, Mikuni ovale inlaatkelken, ride-by-wire |
| Smering | Wet sump | Wet sump |
| Vermogen | 160 pk @ 9.500 tpm | 160 pk @ 9.500 tpm |
| Koppel | 136 Nm @ 7.500 tpm | 136 Nm @ 7.500 tpm |
| Transmissie | ||
| Aantal versnellingen | 6 | 6 |
| Eindoverbrenging | Ketting | Ketting |
| Koppeling | Nat, meervoudig platen, hydraulisch bediend, antihop | Nat, meervoudig platen, hydraulisch bediend, antihop |
| Chassis | ||
| Frame | ALS 450 staal Trellis frame | ALS 450 staal Trellis frame |
| Wielbasis | 1.530 mm | 1.530 mm |
| Balhoofdhoek | 24° | 24° |
| Naloop | 109 mm | 109 mm |
| Vering voor | Sachs 48 mm upside down, volledig instelbaar | Sachs 48 mm upside down, volledig instelbaar met Ducati Skyhook Suspension |
| Vering achter | Sachs monoshock, volledig instelbaar | Sachs monoshock, volledig instelbaar met Ducati Skyhook Suspension |
| Veerweg voor | 170 mm | 170 mm |
| Veerweg achter | 170 mm | 170 mm |
| Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, Brembo 4-zuiger radiale remklauw, instelbaar ABS | Dubbele schijf 320 mm, Brembo Monobloc 4-zuiger radiale remklauw, instelbaar ABS |
| Achterrem | Enkele schijf 245 mm, Brembo 2-zuiger remklauw, instelbaar ABS | Enkele schijf 245 mm, Brembo 2-zuiger remklauw, instelbaar ABS |
| Voorband | 120/70 ZR 17" | 120/70 ZR 17" |
| Achterband | 190/55 ZR 17" | 190/55 ZR 17" |
| Afmetingen | ||
| Lengte | 2.190 mm | 2.190 mm |
| Breedte | 1.000 mm | 1.000 mm |
| Hoogte | 1.495 mm | 1.495 mm |
| Zadelhoogte | 825 - 845 mm | 825 - 845 mm |
| Gewicht | 232 kg rijklaar | 235 kg rijklaar |
| Tankinhoud | 20 liter | 20 liter |
| Reserve | n.b. | n.b. |
| Gegevens | ||
| Rijbewijsklasse | A | A |
| Garantie | 2 jaar | 2 jaar |
| Adviesprijs NL | n.n.b. | n.n.b. |
| Adviesprijs BE | ||
| Importeur NL | Ducati Benelux | Ducati Benelux |