Zoeken

Nader bekeken: 2018 Honda GL1800 Gold Wing

Kleiner is fijner

25 oktober 2017

Een opmerkelijk punt in het ontwerp is dat Honda de kofferruimte van de Gold Wing heeft verkleind. Volgens Honda heeft onderzoek ze geleerd dat ondanks dat de Gold Wing als globetrotter pur sang wordt gezien, het grote gros van de consumenten de Gold Wing voornamelijk voor ritten van 2 a 3 dagen gebruikt. En super veel bagageruimte dus eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. De topkoffer van de Tour-versie heeft Honda echter wel nog groot genoeg gemaakt om 2 integraalhelmen op te kunnen bergen.In combinatie met de zijkoffers is er in totaal 110 liter opslagruimte beschikbaar. Als optie is er een bagagerek voor de topkoffer en exclusief ontworpen binnentassen voor alle koffers.

De inhoud van de benzinetank is met 4 liter verkleind tot 21 liter. Omdat de nieuwe Gold Wing zoveel aerodynamischer en lichter is, moet hij volgens Big Red een verbeterd verbruik van 5,6 liter per 100 km hebben. Volgens Honda is daardoor de actieradius van de Gold Wing ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van de huidige versie.

Het dashboard heeft LED verlichting met daarin verschillende kleurvarianten verwerkt. Het 7-inch kleuren TFT-scherm biedt infotainment gerelateerde info voor het audio en navi-systeem, maar geeft ook informatie over het HSTC, de aanpassing van de elektronische vering of bandenspanning. Allemaal heel overzichtelijk, zodat de rijder in één oogopslag alle benodigde informatie ziet. De helderheid wordt automatisch aangepast, maar je kunt ook zelf kiezen tussen 8 helderheidsniveau’s. Het nieuwe Gold Wing embleem activeert alle systemen van de motor en behuist ook de noodsleutel. De ontsteking en het stuurslot worden geactiveerd wanneer je de smartkey op zak hebt.

Ook het gebruik van de bagagemogelijkheden is eenvoudiger door de smartkey. Wanneer de smartkey aanwezig is, kunnen de zijkoffers en de topkoffer geopend worden. Ook de passagier kan de zijkoffers tijdelijk ontgrendelen via de afstandsbediening. Hydraulische dempers maken het openen en sluiten eenvoudiger. Wanneer je de ‘call button’ op de smartkey ingedrukt houdt, gaan de vier richtingaanwijzers aan.

De nieuwe Gold Wing is nu compatibel met Apple Car Play, dus kan de rijder persoonlijke info van de iPhone gebruiken, alsook de contacten en de afspeellijsten. Daarnaast kan er een Bluetooth verbinding gemaakt worden en er is een USB-aansluiting.  Net zo nieuw als de Gold Wing zelf, is de versterker en het bijhorende audiosysteem. Lichte speakers zijn gericht op de rijhouding en bieden een uitstekende geluidskwaliteit. Iemand een stukje toendra voor ons te leen?Ook de passagier heeft bedieningsknoppen binnen handbereik. De knoppen zitten op de rechter zijkoffer en bedienen onder andere het volume, doorspoel functie en de bron keuze. 

Misschien iets minder opvallend – behalve dan de nieuwe FIOR-type voorvork, maar minstens zo belangrijk is het compleet nieuwe rijwielgedeelte dat Honda voor de 2018 Gold Wing heeft bedacht. Volgens Honda is alleen al hiermee 48 kilo aan gewicht bespaard en dat is toch een flinke boel. Het blok is nu 40 mm verder naar voren geplaatst en ook rijder en passagier zitten nu 36 mm meer naar voren. Dankzij de nieuwe FIOR-type voorvork zit bij volledige belasting het voorwiel nu 24 mm verder naar voren, waardoor de ruimte is ontstaan om onder andere het blok naar voren te plaatsen. Een ander voordeel is de verminderde wrijving en het scheiden van veer- en rembeweging, waardoor de remmen nu geen invloed meer hebben op de veerbeweging.

Volgens Honda is de wendbaarheid nu met 40% verbeterd en stuurt daardoor gemakkelijker dan ooit. Voor het eerst heeft Honda nu ook de Pro-Arm toegepast. Het nieuwe design maakt gebruik van Zoals gezegd, zowel met als zonder topkoffer leverbaareen nieuw ontworpen systeem (met aangevraagd patent), dat werkt via een pivoterende as en vastgemaakt is aan de linkerzijde van het frame. De rechterzijde dient voor een eenvoudige toegang bij het onderhoud.

Dit heeft verandering tot gevolg op de bewegende delen van de swingarm aan het frame, met name door een veel grotere vrijheid te bieden in het design en in de opwaardering van de stuurkwaliteiten van de motor. Het draagt ook bij aan een betere stabiliteit. De Pro-Link biedt een progressieve veerwerking en comfort. De linkplaten werden geoptimaliseerd en dit zorgt voor een veel grotere torsiestijfheid.

Naar gelang de gekozen rij modus wordt de demping elektronisch aangepast. Stappenmotoren in de voor- en achterveer bewegen naalden die de oliestroom controleren. Dit zorgt voor een dempingskarakteristiek op maat. De veervoorspanning van de achterschokbreker wordt elektronisch geregeld. Het is eerder een intuïtief dan een numeriek systeem. Buiten de 4 rij-modi, zijn er 4 settings voor de voorspanning op basis van de belasting (rijder alleen, rijder met bagage, rijder met passagier en rijder, passagier en bagage).