Kawasaki 2010
Kawasaki 2010
| Inhoudsopgave |
|---|
| Kawasaki 2010 |
| 2: GTR1400 |
| 3: Versys |
| 4: ZX-10R |
| 5: 125 en de rest |
Evenals de andere grote merken heeft Kawasaki er voor gekozen het nieuws voor 2010 via het internet wereldkundig te maken. Door middel van een 20 minuten durende videopresentatie werden vanmiddag om 15.00 uur de nieuwe gezichten aan de pers voorgesteld.
Voor komend jaar heeft Kawasaki net als de overige merken moeite genoeg gehad om met een nieuwe lineup te komen. Toch is het de Heavy Industries gelukt enkele modellen een frisse upgrade te geven en met een vernieuwde versie ten strijde te trekken. Niet alles echter even heftig; zo is de ZX-10R weliswaar gewijzigd op zowel mechanisch al ook cosmetisch vlak, maar zal je in tegenstelling tot twee jaar geleden wel goed moeten kijken om de verschillen waar te nemen. Dat de machine er volgens opgave nu 200 pk (mét Ram-air) uitspuugt geeft echter wel het een en ander aan.
Ingrijpender veranderingen hebbben de GTR 1400, Versys en Z1000 gekregen. Het lag wellicht in de lijn der verwachtingen dat de Versys, na de ER-6N en ER-6F ook voorzien zou worden van de nieuwe krachtbron en daarbij een nieuw jasje aangemeten zou krijgen, dat de Z1000 volledig nieuw ontworpen zou worden is wellicht verrassender.
Laten we met wellicht het grootste nieuws beginnen, de Z1000. Al van een afstand is te zien dat er veel veranderd is. De neus is gezakt, de lijnen zijn scherper, de machine lijkt nu nog meer op zijn neus te staan. Het is dus ook niet moeilijk voor te stellen dat behalve het uiterlijk ook de hele machine ónder het verenkleed nieuw is. Kawasaki is begonnen met een volledig leeg vel en heeft de motor van kruin tot kont nieuw ontworpen. Volgens eigen zeggen zijn veel naked bikes in feite uitgeklede Supersports met alle compromissen van dien. Niet dus de Z, die geen enkele concessie heeft hoeven doen.
Hoofdidee bij het ontwikkelen van de motor was het optimaliseren van de beleving. Niet zozeer de prestaties dus, al zijn die niet achter gebleven. Voor beleving komt volgens Kawasaki echter een groter eisenpakket op tafel. De berijder rijdt met een naked bike anders dan met een Supersport en dat moet uitgebuit worden. Daar is het frame dan ook op ontworpen; niet zo stijf als een supersport, maar juist ranker voor een beter contact tussen rijder en machine. Om de benodigde stijfheid toch te garanderen is het blok als dragend deel van het rijwielgedeelte ontworpen. Mede hierom hangt het op vier punten in het frame in plaats van de gebruikelijke drie. Zowel vermogen als koppel zijn gestegen ten opzichte van het vorige model, terwijl een dubbele balansas moet zorgen dat de trillingen ver binnen de perken moeten blijven. Het blok heeft zowel een grotere boring als een langere slag dan bijvoorbeeld de ZX-10R.
De beleving komt niet alleen van de vermogenafgifte, maar ook op conto van zicht- en hoorbare aspecten. De zichtbare hebben we de foto's voor, de hoorbare lijken interessant. Om een optimale beleving te kunnen garanderen is de motor voorzien van luchtinlaten die aan weerszijden van het balhoofd zitten. Dit zit volgens de designers op de ideale plek voor de rijder om te kunnen horen hoe de motor inademt. Een resonantiedemper zorgt er op zijn beurt voor dat dit niet bij al te lage toeren al gebeurt, wat de decibellen op het juiste moment in toom houdt. Leuk om te weten is dat ook de uitlaten opnieuw ontworpen zijn en -geloof het of niet- kleiner zijn geworden dan de vorige editie. Met wat extra visuele kunstjes ogen ze ook nog eens smaller. Het achterwiel komt nu vrijer in beeld en gecombineerd met het minimale zitje ziet de achterzijde er nu een stuk minder massief uit. Dit komt dan het idee van een 'voorover leunende'machine ten goede.
Nieuw is dat de vorkpoten ook meedoen aan het uiterlijk door de kunststof kappen die ze uit het zicht nemen. Onder deze kappen vinden we de bekende upside-down vork met daaronder een dubbele set radiale vierzuiger remklauwen. En als we dan toch nog aan de voorkant zijn; het dashboard is niet alleen herontworpen maar is ook nog eens naar wens kantelbaar voor het beste zicht.
Aan de achterzijde is de hele ophanging overhoop gehaald en ligt de achterschokbreker nu haast horizontaal, zogenoemd achterwaarts gekoppeld aan de nieuwe achterbrug. En zelfs de verstelling van de kettingspanners is herzien; dit klusje wordt nu geklaard door excenters in plaats van de horizontaal verplaatsbare stellers op het vorige model.
Uiteraard is de lijst technische veranderingen nog veel langer; deze passeert de revue nog eens als we de motor nog iets scherper onder de loep nemen. Nog even dit: de Z 1000 is leverbaar in de hier getoonde kleuren oranje-wit, zwart-zilver en tweekleurig bruin, mét imitatie slangeleren zadelovertrek. Dit is géén geintje.