Zoeken

Il est arrive: KTM 1190 RC8

Il est arrive: KTM 1190 RC8

9 januari 2008
Maandagavond 7 januari, een druilerge, duistere nacht verwelkomt genodigden en geïnteresseerden voor wat naar verluid een primeur op Nederlandse bodem moet zijn. Plaats van handeling: Luchtvaartmuseum Soesterberg. Organisatie: KTM Nederland. De lucht betrekt; het begint te rommelen...

Aan het gezelschap ligt het niet. Staat leuk in de schuur zo; doemijdiemaar!

 

Het moment: Edgar Kleinbergen trekt zelf behoedzaam de hoes van de witte parel af

 

Van voor...

 

...of van achter, mooi is het zeker.

 

“Rijden, de ganse dag lang, dat is wat iedereen wil. Totale inzet en intensief ontwikkelingswerk hebben weer hun vruchten afgeworpen. Laten ze je smaken, deze KTM 1190 RC8. Speciaal gemaakt met oog op superioriteit.
Met de RC8 brengt KTM een superbike aan de start. Enerzijds enorme kracht en een gigantisch koppel, anderzijds een opzienbarende look en perfecte handelbaarheid.” Dit is wat KTM te vertellen heeft over deze RC8.

In 2003 werd het prototype opgevangen als een donderslag bij heldere hemel. KTM een wegmotor? Een superbike zelfs? Is dat niet wat al te ambitieus? Precies die vraag weerhield ook de man die er zijn goedkeuring voor moest geven tijdenlang van het daadwerkelijk plaatsen van zijn handtekening en daarmee het investeren in, en in gang zetten van, wat wellicht voor KTM het meest ambitieuze plan ooit bestempeld kan worden. Hier zou geen half werk geleverd worden; ga je er voor, dan is het menens.

Daarom is het des te knapper dat, met de handtekening eindelijk op de juiste plaats, het slechts 32 maanden geduurd heeft voordat de machine productierijp was. En zie hier...

Volgens KTM moet deze motor dé perfecte combinatie zijn tussen licht in gewicht, uiterst compacte afmetingen en een
ideale positionering op het voertuig. De motor is op élke denkbare manier verstelbaar. Heeft in eerste instantie in verhouding een diepere zit, wat maakt dat je niet volledig plat op die motor hoéft te zitten, maar... het kan echter wel. Wil je echt 'face down, arse up' racen? Kwestie van een paar boutjes; voetsteunen omhoog; rem-en schakelpook aanpassen, zitunit omhoog... voor het mooie nog even de duozit weg, duosteps op de plank naast de spiegels en klaar. Aan KTM's instelling zal het niet liggen; bekijk alleen al de stoute promofilm en je weet dat je met een hooliganmerk bij uitstek te maken hebt.

En de RC8 heeft dan ook leuke kaarten; 18.000 euro geeft je 155 Pk en 120 Nm bij een afgetankte 198 kilo. Moet kunnen.

Een getal, een begrip

 

Tekst: Els Esseling
Foto's: Vincent Burger