Honda' nieuwe drieluik: CBR500R, CB500F en CB500X
Familie DNA
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Honda
CBR500R
Net als de vorig jaar gelanceerde NC modellen beschikken de nieuwe CB500 modellen over eenzelfde rijwielgedeelte en motorblok, waar voor elk model specifiek de vormgeving is bepaald. De CBR500R moet daarbij het hart van de beginnend supersport liefhebber sneller doen kloppen, terwijl voor de liefhebbers van nakeds de CB500F en die van allroads de CB500X is uitgebracht.
Met de drie modellen richt Honda zich op de beginnend motorrijder, die van een 125cc wil overstappen of aan het nieuwe A2 motorrijbewijs is gebonden. De motoren zullen daarnaast ongetwijfeld hun weg gaan vinden richting de meer ervaren motorrijder, die op zoek is naar een leuke fiets maar geen zin heeft om daarvoor flink de knip te moeten trekken.
Vlaggenschip van de nieuwe CB500 familie is de CBR500R, waarvan Honda tevens een cupracer heeft ontwikkeld die het volgens seizoen in de European Junior Cup – het bijprogramma van het WK Superbike – zal worden ingezet. De CBR500R heeft qua styling veel overeenkomsten met de Fireblade en ziet er een stuk serieuzer uit dan de CBR250R. Dat vette is niet alleen terug te vinden in de volwassen vormgeving, ![]()
![]()
![]()
maar bijvoorbeeld ook in de remmen waarbij Honda aan de voorkant voor wavedisks heeft gekozen. Uiteraard is de fiets standaard van ABS voorzien, terwijl een 41 mm voorvork een een pro-link achterveer een goed contact met het wegdek moet garanderen.
Met een wielbasis van 1.410 mm, balhoofdhoek van 25,5 ° en naloop van 102 mm is de CBR500R van sportieve geometrie voorzien die niet veel afwijkt van z’n grote CBR600RR en CBR1000RR broers. De fiets wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 194 kilo en heeft een zadelhoogte van 790 mm, waarmee het een gemakkelijk te rijden fiets zal zijn. Het rijwielgedeelte is opgebouwd door een stalen rugframe, waarin de 471cc paralleltwin is gemonteerd. De tweecilinder heeft een vermogen van 35 kW, ofwel 48 pk, precies wat bij het nieuwe A2 rijbewijs is toegestaan. Om trillingen te voorkomen is een balansas achter de cilinders geplaatst, dicht bij het zwaartepunt van de machine. Net als bij de sportieve ‘RR’ motoren zijn ook bij deze paralleltwin de krukas en de twee versnellingsbak-assen in een traingelopstelling ten opzichte van elkaar geplaatst, waardoor het motorblok compact kon worden gebouwd.
We zeiden het al, de CBR500R ziet er zondermeer volwassen uit, wat de fiets aan z’n fraaie stroomlijn te danken heeft. Geen stuur, maar boven de kroonplaat geplaatste clip-ons en een dashboard waar een waslijst aan informatie uit af te lezen is. Uiteraard is de motor ook van Honda’s HISS contactslot voorzien, wat je verzekering zeker zal waarderen. In het kontje is zelfs ruimte voor een beugelslot voorzien. Voor de motor heeft Honda ook al flink was accessoires uitgebracht, waaronder zijkoffers, een bagagerek, een topkoffer, een hogere ruit, afdekkap van de duozit, beugelslot, verwarmde handvatten en een beschermhoes.
CB500F
De naakte variant van de CBR500R is de CB500F, die een sterke gelijkenis met de CB1000R heeft. Laat je door de naam trouwens niet in de luren leggen, de F achter 500 staat ditmaal niet voor Four, Honda’s aanduiding van een viercilinder concept. De CB500F heeft eenzelfde rijwielgedeelte en motorblok als de CBR500R, het onderscheid zit ‘m puur in het design van de fiets. Ook voor de CB500F geldt dus dat ie wordt aangedreven door een 471cc paralleltwin die goed is voor 35 kW (48 pk), dat in een stalen rugframe is gemonteerd. De geometrie is identiek, het verschil zit ‘m in het gewicht dat bij deze CB500F rijklaar voor 190 kilo opgegeven wordt.
CB500X
En dan is er nog de CB500X, die als twee druppels water lijkt op de vorig jaar geïntroduceerde CrossTourer en de Crossrunner van het jaar daarvoor.Ten opzichte van de andere twee modellen zijn de verschillen het grootst, doordat Honda deze allroad lookalike hoger op z’n poten h
eeft gezet.Nog steeds is de basis van het rijwielgedeelte identiek, maar waar de andere twee modellen 120 mm veerweg hebben is dat bij de CB500X naar 140 mm vergroot. De langere veerwegen hebben ook tot gevolg dat de zithoogte is vergroot, naar nu 810 mm. Verder heeft de motor een langere wielbasis van nu 1.421 mm, wat is gerealiseerd door de achterbrug te verlengen.
De verschillen met de andere modellen houden daar niet bij op, ook de inhoud van de benzinetank naar 17,3 liter vergroot waardoor volgens Honda meer dan 450 km met een tank benzine moet kunnen worden gereden. De CB500X heeft volgens Honda een rijklaargewicht van 195 kilo en is daarmee de zwaarste fiets van dit illustere trio. Afgaand op het verkoopsucces van de NC700X, die ook in Nederland alle verkoopverwachtingen overtroffen heeft, zou ook deze CB500X best wel eens een verkooptopper kunnen worden.