Ducati knalt op vooravond EICMA
Na ‘uitgelekte’ foto’s die al overal al wel te zien waren viel er misschien niet zo heel veel meer te showen voor Ducati. Maar daar vergisten de meesten zich dan mooi in. Zoals altijd is een motorfiets het mooist als je hem in het echt ziet en zo was het vanavond met de Multistrada 1200 niet anders. Na een spannend muziekje kwamen er twee Multistrada’s vanachter de coulissen en een uit ‘de lucht’. Om te zien als een mooie fiets, de specificaties liegen er ook niet om. Gekscherend hadden we onder elkaar al besproken dat het maximum vermogen van het gebruikte Testastretta blok zou worden beperkt tot 126 Pk, mooi afgerond vonden we en ruim meer dan de concurrentie. Wat blijkt, de Multistrada ‘milleduecento’ wordt opgegeven voor maar liefst 150 Pk! En dat geldt voor alle uitvoeringen van de nieuwe Ducati want hij zal in drie uitvoeringen worden geleverd; de standaard, de S sport en de S touring. Alle drie maken ze gebruik van hetzelfde sterke blok, frame en wielen maar de standaard uitvoering moet het doen zonder Ohlins vering (heeft Marzocchi), carbon blokcovers, carbon luchtinlaat en hugger, Ducati’s DES (Ducati Electronic Suspension) en ABS. De S touring heeft daarnaast ook nog koffers, verwarmde handvatten en een middenbok. Ook beschikken alle drie de uitvoeringen over een drievoudige mapping waarmee je de Multistrada met een ‘click’ kunt veranderen van een sport motor naar een tourder naar een urban machine tot een road enduro.
Ducati heeft een machine willen ontwikkelen waarmee ze allerlei soorten motorrijders tevreden kon stellen en in die opzet lijken ze te zijn geslaagd. Of ze slaan compleet de plank mis en bereiken juist niemand, maar Ducati kennende kunnen ze hun modellenpolitiek altijd goed onderbouwen en slaan ze zelden de plank mis. Er is zelfs techniek uit de MotoGP en World Superbike an te pas gekomen om hun droom te verwezenlijken. Wat men nodig had was een sterk hart en wat ligt er dan meer voor de hand dan het - bewezen goed - Testastretta blok te gebruiken? Het had alleen wat fine-tuning nodig en na het nodige werk leverde dat het ‘Testastretta 11°’ blok op. Hoe dat technisch precies in elkaar steekt komen we in een later artikel op terug. Met de Multistrada 1200 deelt Ducati een directe rechtse uit aan de concurrentie en we kunnen niet wachten om er mee te rijden. Het zou ons verbazen als de nieuweling niet tot “best bike in show” wordt gekozen.
Naast de Multistrada 1200 had Ducati ook nog de vernieuwde Hypermotard(-s). Drie stuks werden er gepresenteerd; de Hypermotard 796, de Hypermotard 1100 EVO en de Hypermotard 1100 EVO SP. De beide 1100’s hebben een nieuw dashboard (Streetfighter) en hebben
Ook de 1198 sportmachines kregen een speciale uitvoering erbij; de 1198 S Corse Special Edition en 1198 R Corse Special Edition. Beiden kregen een speciaal Corse kleurenschema, een uit aluminium geklopte tank en DTS (Ducati Traction Control. Ook de Monster familie werd niet ongemoeid gelaten, zij worden vanaf modeljaar 2010 uitgevoerd met ABS, een nieuwe krukas voor de 696 en nieuwe uitlaatbeschermkapjes (die nabij je hielen) die wat langer zijn en je moeten beschermen tegen overmatige warmte.
Oh ja, en de Monsters hebben ABS. Of hadden we dat al gezegd?
Tekst: Arco van Akkeren
Foto's: Vincent Burger