Zoeken

Voorwoord: spanningsveld

15 februari 2010

pasfoto_ed.jpgTerwijl ik mij op vrijdagavond heb opgemaakt voor een DVD-avond met bier en chips gezellig op de bank gaat om half tien de telefoon. "Zeg, zijn jullie helemaal gek geworden!"

Het is het begin van een kort gesprek met een motorimporteur, die zeer verontwaardigd is over onze publicatie omtrent een ophanden zijnde nieuw model van zijn merk. "Zijn jullie helemaal gek geworden, waar slaat dit op! Ik heb net een partij van die fietsen ingekocht, we hebben het al zo moeilijk en dan gaan jullie ons op zo'n manier de nek omdraaien door te schrijven dat er een nieuwe uitvoering aan zit te komen. Het hele verhaal slaat nergens op, de foto slaat helemaal nergens op! Zijn jullie helemaal gek geworden!" Tuut...tuut...tuut... Nog voordat ik de beste man te woord kan staan heeft hij alweer opgehangen, mij verbouwereerd achterlatend.

Dat er een bepaald spanningveld is tussen importeurs en journalisten is van alle dagen, maar het lijkt erop dat met de kredietcrisis bij sommigen de knoppen helemaal zijn doorgeslagen. Uiteraard zal een importeur of fabrikant niet gelukkig zijn als voortijdig informatie over ophanden zijnde modellen naar de media wordt uitgelekt, maar dat is wel onze taak: als journalist ben je altijd op zoek naar die ene primeur. Daarnaast is elke publicatie een zogeheten contactmoment voor het desbetreffende merk en zou men - hoe ironisch dit ook klinkt - juist blij moeten zijn met dit soort berichtgeving. Het maakt dat op dat moment alle schijnwerpers op je zijn gericht, er volop over je wordt gepraat en je als merk dus volop in de picture staat. Gratis. Daar kan geen dure reclamecampagne tegenop.

Zoniet dus bij de importeur in kwestie, die zonder zich te informeren naar het hoe en wat, 's avonds laat op bepaald niet vriendelijke wijze te kennen geeft not amused te zijn over onze berichtgeving. En daarmee zijn frustratie omtrent tegenvallende verkoopcijfers op onprofessionele wijze op ons afreageert. Terwijl wij niets anders zijn dan de berichtgever van het nieuws, en een importeur zich bij dit soort zaken neer zal moeten leggen. Wat is anders namelijk de volgende stap? Dat bij een kritische test wordt geeist dat de tekst wordt gerectificeerd vanwege de kritiek op de remmen van de fiets? Met als dreigement anders geen motorfietsen meer beschikbaar te stellen?

Wij worden dan ook niet warm of koud van dit soort acties, en zullen altijd boven op het nieuws blijven zitten. En elke motorfiets die we rijden kritisch bekijken en daarover schrijven. Zoals je van kritische onafhankelijke media zult mogen verwachten. Als dat tot gevolg heeft dat een importeur geen motorfietsen meer beschikbaar wil stellen dan is dat zo, en zullen we ons tot een dealer gaan richten. Of de motor gaan huren, of zelfs kopen. (Met ons budget? Lachen...) Alles om jullie van goede kritische testen te kunnen blijven voorzien, en jullie op de hoogte te houden van het laatste nieuws. 

Op een 2010 vol primeurs,

Ed Smits
Hoofdredacteur