Voorwoord: Fileleed
De cijfers die de verkeersinformatiedienst deze week presenteerde zijn zowel nóg dramatischer, volgens die dienst nam de filedruk het afgelopen jaar zelfs met 10,6% Het zal dan ook niet lang meer duren, voordat de ochtendspits file naadloos zal aansluiten op de avondspits file en we de hele dag stil zullen staan.
Hetgeen geen vreemde gedachte is. Nog steeds groeit het aantal auto's op de weg en dus zullen de files alleen maar meer en langer gaan worden. Om dit fileleed in te dammen heeft onze regering twee jaar geleden een nationaal mobiliteitsplan gelanceerd, waarin wordt gesteld dat in 2020 - ondanks de verkeersgroei - de filedruk met 40% moet zijn verminderd ten opzichte van de filedruk in 2000. Zo werden in het kader van dat mobiliteitsplan meerdere plannen gelanceerd om dat beoogde doel te realiseren.
Plannen waar ik, behoudens de her en der geïntroduceerde spitsstroken na, nog niet écht veel van heb kunnen merken. Om over het effect van die plannen maar te zwijgen, de cijfers spreken voor zich. Alle goede voornemens ten spijt is onze regering wederom niet in staat gebleken om het tij te keren. En dat terwijl de oplossing voorhanden ligt: haal die fervente autorijder uit de auto, zet 'm op een motor en het zal stukken rustiger worden met dat fileleed.
Om dát te bewerkstelligen is het binnen de Europese wetgeving zelfs voor automobilisten toegestaan om lichte motorfietsen (tot 15Pk) te besturen. Wetgeving die al in diverse Europese landen is ingevoerd, behalve... je raadt het al: Nederland. Het is dus de hoogste tijd geworden dat dáár verandering in gaat komen. Niet alleen zal dankzij die wetgeving de filedruk flink verminderen, daarnaast zal het de verkoop van motorfietsen ook ten goede komen. Daarvoor hoeven we alleen maar naar de verkoopcijfers van landen als Frankrijk, Italie of Spanje te kijken, waar lichte motorfietsen goed zijn voor meer dan de helft van de totale verkoop.
En dat terwijl hier in Nederland jaarlijks niet meer dan een handjevol lichte motorfietsen worden verkocht. "Nederland is het land van de Big-Bikes, zo'n opgevoerde brommer is niks," wordt dan al snel geroepen. Terwijl in werkelijkheid je toch behoorlijk veel lol kunt beleven met dit soort motorfietsen. En dus zullen wij de hand ook in eigen boezem moeten steken. Zolang importeurs niet zullen overgaan tot het invoeren van deze motorfietsen, en wij daar (dientengevolge) geen aandacht aan besteden en ze niet testen zal er inderdaad niets veranderen.
Terwijl de fabrieken het belang van deze fietsen zeer zeker wél inzien, en er anno 2008 zelfs vette lichte motorfietsen worden gebouwd. Kijk alleen al naar Yamaha's YZF R125, die als twee druppels water lijkt op een R6. En waarschijnlijk in al die andere landen als warme broodjes over te toonbank zal gaan. Behalve in... je raadt het al...
Als importeurs nu eens besluiten om dit soort motorfietsen wél te gaan importeren, dan zullen wij plechtig beloven daar nét zulke gekke dingen mee uit te halen als met de dikke Pk kanonnen die wel op de lijst der leverbare modellen prijken.
Rijdt en fileleed voorzichtig en nog een goed 2008 gewenst,
Ed Smits
Hoofdredacteur