Zoeken

MotoGP zonder Kawasaki: en nu?

MotoGP zonder Kawasaki: en nu?

11 januari 2009
Inhoudsopgave
MotoGP zonder Kawasaki: en nu?
2: kostenbesparing

pasfoto2_arco.JPGKRT-icoon.jpg Waar half Nederland sinds eind vorig jaar voornamelijk in de ban is van het schaatsen, zo is de andere helft van (motorminnend?) Nederland in de ban van het 'Kawasaki verlaat MotoGP' gebeuren. Zoals vrijdag officieël bekend werd schort Kawasaki haar MotoGP aktiviteiten voor 2009 op en is er van een overname van het team door Jorge Martinez geen sprake. Dat er met slechts 17 man aan de start iets aan de MotoGP-formule moet veranderen, is nu wel duidelijk.

Met de F1 als voorbeeld zullen er ook in de MotoGP maatregelen genomen moeten worden die de kosten omlaag kunnen, en moeten, brengen danwel in de hand houden. Het bericht van 30 december van het vorige jaar dat Kawasaki, mogelijk, met hun deelname aan het wereldkampioenschap MotoGP zou stoppen sloeg in de motorwereld in als een bom. Wat volgde was een lawine aan geruchten over een overname (die dan weer wel op waarheid berustte) en 'hulpacties' voor de betreffende coureurs. Over dat een compleet team, waarvan een aanzienlijk deel Nederlanders, werkloos zou kunnen worden werd nauwelijks een woord gerept. Je zult als teamlid het bericht maar binnen gekregen hebben, zo kort voor de jaarwisseling. Neemt niet weg dat het in de sport uiteindelijk om het geld de coureurs draait, en dat houdt ons - motorsportminnend Nederland - nu al meer dan een week bezig.

Wereldwijd zorgde de kredietcrisis al voor slachtoffers en dat waren geen kleintjes; zo waren daar de Amerikaanse banken waaronder Lehman Brothers, Woolworths, Wedgewood en Marks & Spencer in Groot-Brittanie, de autoindustrie (waar bij meerdere fabrikanten de productie werd stilgelegd) en dan natuurlijk het F1 team van Honda plus de WRC teams van Suzuki en Subaru. Is het Kawasaki dan eigenlijk kwalijk te nemen? Nee, zou je - kunnen - zeggen, alleen hebben ze wel een contract ondertekend waarin ze garanderen tot in 2011 mee te doen aan het MotoGP wereldkampioenschap. Momenteel worden overal ter wereld meetings georganiseerd om kostenbesparingen te bespreken, zo ook in Japan. En iemand op kantoor in Akashi zal zich ongetwijfeld hebben afgevraagd of het wel verantwoord is om zoveel geld (naar schatting €32 miljoen per seizoen) uit te geven om, nagenoeg, als laatste te finishen. Het is in ieder geval geen goede recalame voor het merk.

MotoGP kan een prima uithangbord zijn voor een fabrikant en zo goede reclame opleveren, maar in het geval van Kawasaki kun je mischien wel spreken van een gemiste boot. Sinds 2003 doen 'de Groenen' weer mee op het hoogste niveau van het motorracen maar klinkende resultaten bleven tot op dit moment uit. De spaarzame podiumplaatsen (vier in zes seizoenen) en de laatste plaats in het constructeurskampioenschap van vorig seizoen spreken voor zich. En we hebben het wel over een fabrieksteam! Er zullen uiteraard altijd hekkesluiters zijn, maar zelfs enkele klantenteams presteerden over de jaren beter, en dat zal best pijn doen.

Grijpt Kawasaki de kredietcrisis nu aan om te kunnen stoppen zonder gezichtsverlies of zijn de kosten ze werkelijk boven het hoofd gegroeid? De MotoGP teams zijn de voorbije jaren behoorlijk op kosten gejaagd door de opgelegde regels, dat valt niet te ontkennen. Eerst werd men gedwongen om de 500cc tweetakt machines in het museum te plaatsen ten faveure van de 990cc viertakten (niet in het geval van Kawasaki trouwens, die stapten pas in toen men was overgestapt op viertakten) en vervolgens werd, vanwege de veiligheid, besloten om die inhoud te verkleinen naar 800cc en de laatse paar seizoenen werd electronica steeds belangrijker, maar of het er allemaal beter op is geworden? Vraag dat maar eens aan Valentino Rossi of Chris Vermeulen, het heeft in ieder geval allemaal wel ontzettend veel geld gekost. En nu de kreditcrisis als een ware 'vadertje dood' met zijn zeis rondwaard vallen er klappen. Dus de vraag is nu; hoe gaat de MotoGP zich houden?