Mark Blums Column: de eerste rijlessen.
Mark Blums Column: de eerste rijlessen.
| Inhoudsopgave |
|---|
| Mark Blums Column: de eerste rijlessen. |
| Pagina 2 |
| Pagina 3 |
Dag 1: daar gaan we dan...
Ik ben in het bezit van mijn motorbeheersing en ook mijn theorie heb ik, zoals jullie misschien al weten, in de pocket. Dus dan worden er natuurlijk zo snel mogelijk een aantal rijdagen vastgelegd voor mijn laatste leeronderdeel. Ik ga nu samen met een instructeur de weg op om aan het echte werk te snuffelen. Ik heb besloten om op zaterdag 2 lesuren achter elkaar te nemen en 1 les op een door de weekse avond, zo blijf je het lekker onthouden en kan ik snel naar mijn roze papiertje toewerken.
Mijn eerste wegervaring heb ik op zaterdag ochtend van 8:00 tot 10:00, dat is inderdaad lekker vroeg, maar wel gunstig omdat het dan niet mega druk is op de weg. Ik mag plaats gaan nemen op een in mijn ogen vrij jong model Honda, dat klopt ook, deze is slechts 1 jaar oud. John, mijn instructeur, heeft mij ook in het begin (vroeger) de “intestâ€ÃƒÆ’‚ afgenomen. En nu mag hij mij het laatste onderdeel gaan leren.
We beginnen met een paar rondjes over het industrieterrein waar Hoekstra gevestigd is. John rijd voorop en ik mag volgen, hij zegt via het oortje wat we gaan doen en waarop ik moet letten, etc. Ik moet eigenlijk doen wat hij ook doet, dat deed mij denken aan vroeger dat ik samen met een vriendje op de fiets achter elkaar aan het fietsen waren en dat degene die voorop fietste iets deed en degene die volgt hetzelfde deed, dat idee ongeveer maar dan wat serieuzer. Zo kan je goed zien welk spoor hij met zijn motor aanhoud en deze probeer ik dan zo nauwkeurig mogelijk te volgen.
Als we een poosje hebben gereden en alles is warm gaan we het industrieterrein af en gaan we de weg op. We beginnen in een rustig nabij gelegen dorpje wat een 30km zone is dus echt spannend word het niet, maar ik moet mijn aandacht er goed bij houden want nu moet ik ook in de spiegels gaan kijken, de dode hoek inkijken, knipperlicht aan/uit, terug schakelen, jaja.... ik heb het er maar druk mee. Dit is dan ook wel even wennen, zeker omdat ik hiermee nog niet heb geoefend tot nu toe.
Alle begin is moelijk, ik kan het mij nog goed herinneren toen ik mijn autorijbewijs ging halen, dat dat er ook bij kwam, meerdere handelingen tegelijk. Toen dacht ik aan het begin ook van: “Dat kan toch nooit?â€ÃƒÆ’‚ Als je het maar vaak genoeg oefent dan ga je uiteindelijk op de automatische piloot. Na een aantal rustige binnenwegen, pakken we een buiten de bebouwde kom weg. Ik mag nu (voor het eerst) doortrekken naar de 80km, je kunt je misschien wel voorstellen dat dit aanvoelt als “Mach 3â€ÃƒÆ’‚ als je voor het eerst 80km rijd en dan de wind tegen je borst voelt drukken en hoort langs zuizen. Maar dit is wel erg leuk!, na een korte stop mag ik nu voorop gaan rijden, John volgt mij en kan zo beter zien hoe ik handel en reageer op het verkeer om mij heen. Dit geeft iets meer het vrijheid gevoel omdat ik nu niemand voor mij zie die ik moet volgen.
We rijden op een gegeven moment de bebouwde kom binnen en ik voel dat ik mijn schouders meer aan het aanspannen ben. Dit komt zeer waarschijnlijk door de drukte en beweging om mij heen, het leeft meer! Hierdoor voel ik de spanning een beetje stijgen maar moeilijke situaties kom ik gelukkig nergens tegen. Wat ook erg scheelt is of je de weg waar je op rijd kent of niet. Op een weg waar ik dagelijks gebruik van maak, rij ik met de motor net zo makkelijk. Onbekende wegen rijden net iets minder ontspannen, misschien wel heel logisch ook. Na een poosje sturen gaan we weer terug naar Hoekstra.
Zijn de twee lesuren nu alweer om? Yep, zo snel gaat de tijd dus als je het erg naar je zin hebt. Eenmaal aangekomen bespreken we nog even mijn les. John is goed te spreken over mijn kijkgedrag alleen moet ik het allemaal even wat vanzelfsprekender gaan doen en niet zo als een robot. Mijn eerstvolgende les is woensdag in de avond, ik heb er nu al zin in!