Zoeken

Erik's Column: KO-ST-EN

9 juni 2011
Het zal niemand verbazen dat ik de laatste tijd voornamelijk BMW’s voorbij zie komen. Sterker nog, het aandeel van dit Duitse merk overstijgt alle andere merken bij elkaar. Is dit een afspiegeling van de huidige motormarkt? Spreek ik onderbewust een bepaalde doelgroep aan? Of is dit alles puur toeval?

Kijkende naar de verkoopcijfers kan het bijna geen toeval zijn daar BMW als merk het verreweg het beste doet op dit moment. Wat me verder opvalt is dat ik op dit moment meer bij dealers en handelaren over de vloer kom dan bij particuliere aanbieders. Dat is een trend die ik al wat langer zie, wat betekent dat de hype van goedkoop zonder garantie op zijn retour is. Dit kwam overigens ook al naar voren uit de conclusie die ik aan het einde van de Motorbeurs kon trekken nadat alle voors en tegens van onze prijsvraag waren opgeteld.

Nu we toch in de cijfertjes zijn aanbeland is het misschien wel eens leuk om wat feiten op een rijtje te gaan zetten. Hiervoor pak ik de laatste 16 rapporten uit de bak. Bouwjaren lopen uiteen van 1996 tot 2009 waarbij er 12 zijn geïmporteerd en dus maar 4 via een Nederlandse importeur afkomstig zijn. Hiertussen zitten 3 overjarige modellen waarvan er 1 zelfs twee jaar over de datum is. Kilometerstanden variëren van 5.587 tot 53.742 km (motoren met mijlen zijn omgerekend naar kilometers). BMW komt 6 keer voor, Honda is met 5 motoren vertegenwoordigd, Suzuki 3 maal en slechts 2 Yamaha’s. Negen komen er via de handel en de rest wordt particulier aangeboden.

Gaan we even naar het onderhoud kijken dan is het daar droevig mee gesteld. Zo zijn er maar liefst negen remschijven niet goed, kosten hiervoor variëren van € 150 tot zelfs  € 400. Tien maal zijn de banden aan vervanging toe waarbij er ook nog eens vijf wiellagers niet in orde zijn. Balhoofdlagers die vervangen moeten worden komen zeven keer voor, klusje kost tussen de € 150,- en € 250,-. Drie schokdempers zijn lek; vervangen, of in een gunstig geval revisie van de demper, kost zomaar weer een paar honderd euro. Lekkages aan motorblok of cardan kan vijf keer geturfd worden.

Ketting & tandwielen staan 2 maal op de nominatie terwijl er 1 accu gesneuveld is. Remvloeistof  komt net zo vaak voor als dat er nog een grote onderhoudsbeurt gegeven moet worden, maar liefst vijftien maal. Houd hiervoor rekening met een bedrag van € 450,-. Slechts 1 keer is klein onderhoud voldoende om de motor weer tip top te krijgen, wat dus best een schrijnende score is. Revisie van het motorblok was 1 maal vereist. Drie motoren werden zonder blikken of blozen met een Engelse koplampunit afgeleverd wat weer een flinke kostenpost van enkele honderden tot zelf duizend euro’s kan opleveren.

Verder kan er nog opgetekend worden dat er vijf maal aantoonbaar schade aan een motor is te vinden, variërend van kleine tot grote schade. Drie keer is er spuitwerk aan een motor verricht waarvan 1 zelfs oude kuipdelen van een ander kleur zijn overgespoten om aan te passen aan de huidige tint. Dit is dus slechts een kleine en willekeurige greep uit een paar weken werk.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.