Zoeken

CARB: nachtmerrie en zegen

22 augustus 2018
Het is de grootste nachtmerrie voor elke fabrikant en een zegen voor elke motorjournalist, de California Air Recource Board (CARB) , gevestigd in 1967 toen toenmalig gouverneur Ronald Reagan de Mulford-Carrell Act ondertekende en daarmee het Bureau of Air Sanitation en de Motor Vehicle Pollution Control Board samenvoegde.

Een van de doelstellingen van de CARB is de definiëring van de emissiestandaard voor voertuigen. Fabrikanten zijn verplicht om aan de eisen van de CARB te voldoen, nieuwe modellen moeten bij het CARB worden aangemeld. En daar zit 'm precies de crux, want als overheidsinstantie is deze informatie vrij toegankelijk voor het publiek, wat het voor fabrikanten vrijwel onmogelijk maakt om nieuwe modellen nog geheim te houden. 

Direct gevolg van de documenten die bij de CARB worden aangemeld is dat er op basis van die documenten ineens aan alle kanten door media wordt gespeculeerd, dat er dus een nieuw model op handen is. Soms met succes, maar soms slaat men de plank volledig mis. Bovendien zeggen emissiecijfers lang niet alles over het aangemelde model. 

Een voorbeeld van wat wel naar een nieuw model kan worden herleid is de Husqvarna SVARTPILEN 701, die recentelijk bij de CARB is aangemeld en waarvan de emissiewaarden exact hetzelfde zijn als die van de dit jaar geïntroduceerde VITPILEN 701. Waaruit je dus kunt concluderen dat a) er een nieuwe SVARTPILEN 701 komt en b) deze ongeveer dezelfde specificaties zal hebben als de VITPILEN 701.

Nu is het nieuws van een 2019 VITPILEN 701 niet echt wereldschokkend te noemen, het is net zo voor de hand liggend als dat de zon elke dag weer onder gaat. Het prototype van de motor werd het afgelopen jaar op de EICMA in Milaan gepresenteerd, daarnaast was er al een VITPILEN 401 en dus had je zonder die documenten van de CARB al op je klompen kunnen aanvoelen dat er binnen afzienbare tijd een VITPILEN 701 komt. 

Een voorbeeld van waar je echter de mist in zou kunnen gaan is de Honda CBR600RR, waarvan het 2019 model recent bij de CARB is aangemeld. Je zou daaruit kunnen concluderen dat er een nieuwe CBR600RR aankomt, maar in dit geval zijn de emissiewaarden exact gelijk aan het 2018 model, wat niet op een vernieuwing duidt. Tel daar bij op dat de CBR600RR in Europa het veld heeft moeten ruimen als gevolg van Euro4, dan weet je zeker dat er in ieder geval voor de Europese markt dus geen sprake is van een nieuwe CBR600RR.

De Kawasaki ZX-6R 636 is daarentegen een twijfelgeval. De bij de CARB aangemelde 2019 ZX-6R 636 heeft ietwat andere emissiewaarden dan het 2018 model, volgens de documenten is er sprake van een iets minder vermogen en iets meer gewicht, maar interessanter is dat de emissie uitstoot is gehalveerd, waarmee de motor nu ook aan de Euro4 emissie-eisen zou voldoen. Dat zou er dus op kunnen wijzen dat er een nieuwe ZX-6R 636 komt, maar het zou ook maar zo kunnen zijn dat Kawasaki de huidige 636 puur voor de Amerikaanse markt heeft aangepast, omdat daar nog wel een redelijke markt is voor de middenklasse Supersport. 

Documenten van de CARB zijn, net als spionagefoto's, voer voor speculatie. Mooi wanneer het komkommertijd is en goed als Clickbait, maar meer dan dat is het eigenlijk niet. Voor het complete verhaal zullen we toch moeten wachten totdat een fabrikant zijn informatie vrijgeeft. En dát vinden wij toch echt belangrijker, de lezer volledig te kunnen informeren over het nieuws, in plaats van de speculeren over wat er mogelijk komen gaat. 

Hoewel, een beetje speculaas is soms wel lekker op z'n tijd.