Verslag Motorfreaks TTT Bergtraining
Rijvaardigheidstraining met vakantiegevoel
Tekst & Fotografie: Ed Smits
Oefening baart kunst
Het is vrijdagochtend als de deelnemers van onze Motorfreaks TTT Bergtraining langzaam maar zeker binnendruppelen in het Landgasthaus Zur Quelle in Nistertal, een meer dan gezellig motorvriendelijk pension gelegen in het hart van het Westerwald, een prachtig gebied ten Oosten van de
Rijn wat alles in huis heeft om drie dagen lang intensief te sturen. Het deelnemerspubliek is divers, van zestigplusser op een 2012 Fireblade tot een jonge meid op een Multistrada 620, wiens moeder na gezakt te zijn voor haar motorrijbewijs met een MP3 kwam opdraven. Zo divers als het publiek is, zo is ook de rijervaring die strekt van ‘net een paar jaar m’n motorrijbewijs’ tot ‘ik heb m’n motorrijbewijs al veertig jaar’ en van ‘een paar duizend kilometer per jaar’ tot echte kilometervreters die hun hand niet omdraaien voor meer dan 20.000 kilometer per jaar.
Na een kort welkomswoord en een hartige lunch staat een korte toertocht van zo’n 50 kilometer op het programma, waarbij op een groot parkeerterrein een start wordt gemaakt met enkele bijzondere verrichtingen. Maar niet nadat eerst de inwendige mens met warme koffie wordt versterkt, wat gezien de frisse temperatuur een welkome aanvulling is. Terwijl de ene instructeur de groep vertelt wat precies de bedoeling is worden door de anderen pionnen neergezet. Begonnen wordt met slalommen, wat in eerste instantie erg simpel maar in de praktijk toch een stuk lastiger blijkt te zijn. En dat is niet vreemd, voor de meesten is het alweer erg lang geleden dat ze deze oefening hebben gedaan en dan is er natuurlijk ook nog iets als de druk om te willen presteren. Oefening baart echter kunst en na een tijdje weet iedereen moeiteloos om de pionnen, die gedurende de training dichter op elkaar werden gezet, heen te sturen en zijn de spieren goed opgewarmd voor de tweede oefening, het maken van een u-bocht.
Waar het slalommen geen echte praktijk-toepassing lijkt te hebben is dat met de u-bocht wel anders, in principe gebruik je deze techniek ook wanneer je wilt keren op de weg of bij bijvoorbeeld een haarspeldbocht.Op het terrein worden met de pionnen twee keerpunten uitgezet, waarbij het ene keerpunt linksom en het andere r![]()
Even opwarmen om de spieren weer soepel te krijgen
![]()
![]()
Kijken, kijken, kijken. Namate de oefening vorderde kon de u-bocht steeds krapper genomen worden
![]()
Nog een keer, nog een keer...echtsom moet worden genomen. Hoe ontzettend belangrijk kijktechniek is blijkt absoluut uit deze oefening. Waar je naar toe kijkt, daar stuur je naar toe, en dat is niet voor iedereen even gemakkelijk. Bovendien leent niet elke motor zich daar even gemakkelijk voor, hoewel het uiteindelijk zondermeer met elke motor te doen is. Maar met een motor als de R1200GS, die koning is op het korte werk, gaat het nu eenmaal een stuk gemakkelijker dan bijvoorbeeld een willekeurige Italiaan die over het algemeen een draaicirkel van een Connexxion bus heeft.
Na mate de oefening vordert krijgt iedereen echter ook dit onder de knie en zijn sommigen zelfs in staat de bocht nóg krapper te nemen. Ondanks de frisse temperatuur heeft iedereen het lekker warm gekregen van de inspanning en gaat de groep met een voldaan gevoel terug naar het hotel, waar na een frisse douche en een overheerlijk diner op een grote beamer een start wordt gemaakt met de theorie, welke in twee delen is gesplitst; actieve veiligheid en passieve veiligheid. De avond wordt gebruikt voor het passieve deel, het actieve deel wordt bewaard voor het begin van de tweede dag, zodat die kennis nog vers in het geheugen zit tijdens het rijden. Het passieve deel klinkt de meesten bekend in de oren: alle cursisten zitten al goed beschermd op de motor. Naast het hoe en waarom van beschermende kleding wordt ook aandacht besteed aan gehoorbescherming en iets simpels als een pinlock vizier, wat je zichtbaarheid onder wisselvallige omstandigheden enorm verbeterd. Het wordt even stil in de zaal als wordt verteld dat bij een snelheid van 160 km/u het geluidsniveau in je helm dusdanig is dat je daar eigenlijk maar enkele seconden aan bloot mag worden gesteld.
Theorie en praktijk
Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt is het tijd voor het tweede deel van de theorie dat volledig in het teken van actieve veiligheid staat. Het verhaal begint bij de waarneming van het menselijk oog en maakt bij iedereen letterlijk de ogen opent, een op het oog eenvoudige verkeerssituatie blijkt in de praktijk een stuk lastiger te observeren te zijn dan werd gedacht.
In een oogopslag alles waarnemen is een onmogelijke opgave en geeft heel duidelijk de beperking van ons menselijk oog weer. Het oog concentreert zich op een ding waardoor de rest niet scherp wordt waargenomen. Bovendien heeft het menselijk oog een zogenaamde blinde vlek, waardoor iets wat zich precies in die blinde vlek bevindt er wel degelijk is maar niet wordt waargenomen. Ook wordt middels foto’s duidelijk gemaakt dat het feit dat je als motorrijder in het verkeer soms niet wordt gezien niet altijd de automobilist te verwijten is, maar dat door de steeds groter wordende raamstijlen de dode hoek steeds groter wordt en je als motor volledig onzichtbaar kunt worden.
De positie op de weg is dan ook essentieel om veilig motor te rijden. Jezelf zoveel mogelijk zichtbaar te maken, bijvoorbeeld door op je eigen weghelft van rechts naar links te verplaatsen, en op een verkeerssituatie te anticiperen. Dus niet denken ‘ik heb voorrang dus die ander moet maar stoppen’, maar er op voorhand vanuit te gaan dat je geen voorrang krijgt en je voor te bereiden op een eventuele noodstop of uitwijkactie. Ook het nemen van een bocht komt uitgebreid aan de orde, ondersteund met videobeelden die niet alleen laten zien hoe een bocht moet worden genomen maar ook het kijken door de bocht zichtbaar maken. Waar je naar toe kijkt ga je naar toe, dus is het zaak ver vooruit te kijken en je richten op het uiteinde van de bocht. Door bochten naar rechts zo ver mogelijk links in te sturen en bochten naar links zo ver mogelijk rechts vergroot je het overzicht van de bocht, wat de veiligheid ook nog eens ten goede komt.
Na de leerzame theorie worden de paarden van stal gehaald en kunnen de cursisten, die in drie groepen zijn verdeeld op basis van rijvaardigheid, zich opmaken voor waar het uiteindelijk allemaal om is te doen: het rijden van de door ons uitgezette toertochten door het Duitse Westerwald.
Maar niet voordat de instructeur aan zijn groep cursisten tekst en uitleg over het rijden in groepsverband heeft gegeven. De instructeur rijdt op de tweede plaats in de groep, achter een van de cursisten die dus voorop rijdt en door de instructeur goed kan worden geanalyseerd. Bij elke stop wordt verteld wat hij of zij goed en fout heeft gedaan, kunnen vragen worden gesteld en wordt het nemen van een bocht of bochtensectie nader toegelicht. Ook komen de verschillende rijtechnieken aan de orde; het onder je wegdrukken van de motor, het effect van het verplaatsen van je gewicht en wat er zeker op fotografie wel vet uitziet maar in eigenlijk op straat totaal overbodig is. Juist door strak op de motor te zitten en je benen stevig tegen de motor te drukken wordt je een met de machine en krijg je meer controle over de fiets. Het tegensturen is voor velen een openbaring; bij het nemen van een bocht wordt vanuit een automatisme altijd eerst een stuurbeweging in tegengestelde richting gemaakt om de motor de bocht in te laten vallen. Dit fenomeen wordt veroorzaakt door het gyroscopisch effect van het voorwiel en wordt zichtbaar als met losse handen een tik tegen de linker stuurhelft wordt gemaakt (wat in feite een stuurbeweging naar rechts is) en de motor niet naar rechts maar naar links blijkt te vallen.
![]()
Ik smijt 'm dus de bocht in...
Aan het eind van de eerste dag komen de cursisten moe maar voldaan terug bij het hotel, waar na opnieuw een heerlijk en uitgebreid buffet nog volop wordt nagekletst en de door de instructeurs opgenomen videobeelden op de beamer worden bekeken. De sfeer is optimaal en in de groepen beginnen al nieuwe vriendschappen te ontstaan. Het mag een rijvaardigheidstraining zijn, maar per slot van rekening is het ook een korte vakantie waar ten volle van wordt genoten. Met de derde dag een tocht van 260 op het programma gaan de meeste cursisten tijdig naar ![]()
![]()
Ook de innerlijke mens werd goed verzorgd, hoewel voor sommigen de schnitzels nooit groot genoeg kunnen zijn
![]()
bed om de accu weer flink op te laden. De weergoden zijn ons op zondag helemaal goed gezind, het bewolkte weer van de dagen ervoor heeft plaatsgemaakt voor een zonovergoten dag waarbij het kwik van de thermometer de twintig graden aan weet te tikken. In het Gelbachtal, een waanzinnige sectie van 22 kilometer met alleen maar bochten, is voor de cursisten een heuse fotoshoot ingepland. Niets mooiers dan na afloop een mooie actiefoto van jezelf te hebben.
De zeventien cursisten genieten volop en het niveau stijgt met elke kilometer die wordt gereden. Eenmaal terug bij het hotel zijn de positieve reacties dan ook niet van de lucht en wordt met een Duitse barbecue de cursus afgesloten. Als klap op de vuurpijl krijgen de deelnemers na afloop niet alleen het felbegeerde certificaat, maar tevens een goodiebag met daarin onder andere een uniek Motorfreaks t-shirt, een tube douchegel, de nieuwste type fogcity anti-condens lens en –geheel in Motorfreaks stijl – groene oordoppen.
Tevreden gezichten
De eerste Motorfreaks TTT Bergtraining was een groot succes. De veertien motorrijders en drie motorrijdsters hebben in drie dagen veel geleerd en vooral ook veel plezier gehad. Hetgeen ook uit de ingevulde evaluatieformulieren blijkt, waar bijna iedereen aangeeft deze bergtraining zeker aan anderen aan te zullen bevelen.
Natuurlijk werden er ook enkele kritische noten gekraakt, maar dat is niet vreemd voor een evenement dat voor het eerst wordt georganiseerd. Het heeft ons geleerd waar de verbeterpunten zitten om het volgend jaar een nóg betere bergtraining te kunnen geven. Met betere routes, goedwerkende navigatie en communicatie met de voorop rijdende cursist.
De Motorfreaks TTT Bergtraining zal in 2013 vier maal worden georganiseerd. Voor het inschrijven zal een aparte website worden gelanceerd, waarbij online kan worden ingeschreven, maar mocht je niet willen wachten dan kun je jezelf al aanmelden door een e-mail naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. te sturen.
| Datum | aantal dagen | Prijs |
| 29 maart t/m 2 april 2013 | 5 | € 495,00 |
| 28 april t/m 1 mei 2013 | 4 | € 395,00 |
| 7 juni t/m 10 juni 2013 | 4 | € 395,00 |
| 30 augustus t/m 2 september 2013 | 4 | € 395,00 |