Zoeken

Verslag: Gamma Racing Day 2018

Actie

31 augustus 2018

Maar goed, we komen voor actie. We hebben op de Junior Track alle klassen van minibike, via NSF naar Moriwaki en op het grote circuit de R3 cup en de zijspannen. Heerlijk om eindelijk weer eens driewielers te zien, dat is lang geleden. Er rijden ook karts, wat altijd een bijzonder gezicht is, maar de zijspannen… já. En terecht wordt daar netjes aandacht aan geschonken. Zo wordt de familie Streuer in het zonnetje gezet en Egbert in het bijzonder, als hij het doek haalt van de machine waar hij destijds Hoe vaak zie je een Mustang over het TT-circuit blazen? Precies.wereldkampioen mee werd, compleet in oude luister hersteld. Waren ze nou nog steeds maar tweetakt geweest… Maar goed, viertakt gaan ze minstens zo hard inmiddels. Het wordt tijd dat we weer eens wat meer met zijspannen gingen doen.

De R3 cup laat ook van zich horen, als ze bijna midden op de dag, op het hoogtepunt van het bezoekersaantal, kunnen laten zien wat ze waard zijn. En dat doen ze, met verve. Na enkele gastrijders gesproken te hebben, is goed te merken dat ze er zin in hebben. Maar het zal niet makkelijk zijn. Oud-cuprijder Vasco van der Valk is al een stuk groter dan de meeste concurrenten, collega Matthijs van der Wall is niet alleen groter, maar ook zwaarder en heeft al een poos niet meer gereden. Toch weet hij de gang er aardig in te houden, ondanks dat hij maar drie sessies heeft kunnen oefenen. 

Maar dan komt het moment waar wij stiekem toch een beetje voor kwamen. In de outfit waar hij recent nog de acht uur van Suzuka mee gewonnen heeft, rijdt Michael van der Mark de pitstraat uit voor een aantal demonstratierondes. Er valt niks te winnen, voor hemzelf zal het ook meer op een toerritje lijken, maar Michael laat er desondanks toch geen gras over groeien. Zou jij ook niet doen, als je de baan nagenoeg voor jezelf zou hebben. Nagenoeg, want er is nóg een verrassing. In de pitstraat wordt namelijk nog een bijzondere machine warmgedraaid, niks minder dan de 500cc Yamaha waarmee Jack Middelburg ooit furore maakte. Oud-wereldkampioen Egbert Streuer bij de machine die het allemaal mogelijk heeft gemaaktIn de vaardige handen van bouwer Nico Bakker wordt de motor op kenmerkende wijze warmgedraaid, voordat Theo Bult plaatsneemt in het zitje en de oude schicht weer loslaat op het Asser asfalt. Het plezier is echter van korte duur, als uiteindelijk de motor na twee ronden toch de geest geeft. Maar het was genoeg voor heel veel papa’s om uit te leggen wat voor bijzonders ze op dat moment rond hebben zien rijden.

En als we dan toch toe zijn aan de demonstratierondes is het ook weer tijd voor de vierwielers. Terwijl eerst de Dakarvoertuigen een paraderonde maken, is snel daarna de beurt aan Robert Doornbos om met de two seater formulewagen een paar lucky bastards de rit van hun leven te geven. Maar er is altijd baas boven baas. Net als Robert voor de laatste keer een gast meeneemt, wordt Assen opgeschrikt door het onmiskenbare gegil van een V10. Carlos Saintz is in the house…. En iedereen zal het weten. Niemand zal verbaasd zijn als hij doodleuk even een ronderecordje neerlegt. En de discussie over wel of geen Formule 1 in Assen leeft meteen ook weer op, net zoals de roep om de terugkeer van de V10, want eerlijk is eerlijk, daar komt niets bij in de buurt.

Overigens word je ook snel verwend als je daar dan ook met je neus pal bovenop hebt mogen staan. Dan maar een beetje gehoorschade, maar dit zal nog lang bijblijven. En het bleef nog lang onrustig in Assen….