Zoeken

Verslag Concorso d'Eleganza

Adelijk, uitgezocht en exclusief

23 juni 2016
Met deze drieklank is het Concorso d’Eleganza op het Villa d’Este terrein aan het Comomeer niet alleen voor doorgewinterde liefhebbers van klassiek een begrip – ook wie niet weet wat met z’n geld te doen vindt hier elk jaar eind mei lucratieve mogelijkheden om in tijdloze mobiele schoonheden te investeren. De geschiedenis van ’s werelds meest exclusieve en traditierijke evenement voor historische auto’s en motoren gaat terug tot het jaar 1929, hoewel het dit jaar pas voor de zesde keer was dat het evenement aan het Comomeer ook voor bezitters en liefhebbers van historische motorfietsen een wereldwijd exclusief hoogtepunt was.

Concorso Sfeer

Door: Thilo Kozik

Sinds 1929

Concorso Sfeer_21

Het Concorso d’Eleganza wordt sinds 1999 door BMW gesponsord, wat niet alleen tot een versterkte aanwezigheid van het propeller logo heeft geleid, maar bovendien was het evenement al twee maal toneel voor de presentatie van een nieuw conceptmodel. Na het Concept Ninety model van 2013 hadden de ontwerpers van BMW ter gelegenheid van de tConcorso dachtigste verjaardag van de legendarische R5 een tweewieler eerbetoon aan de gelende uit de jaren ’30 van de vorige eeuw gemaakt.

Bij de traditionele schoonheidswedstrijd voor klassieke voertuigen zijn aan de oever van het Comomeer in totaal dertig zeldzame motorfietsen toegelaten. De exposanten treden in vijf gedefinieerde klassen aan, die voor bijzonder fascinerende voertuig-categorieën en tijdfasen staan. Op basis van twee gelijknamige klassen van het parallel georganiseerde automobiel-competitie zijn er de categorieën “Daring to be different” en “Pre-war Decadence”. Hier zijn tweewielige voorbeelden van gewaagde en niet zelden toonaangevende vernieuwingen van de motorindustrie evenals extravagante en luxueuze ontwerpen uit de twintiger en dertiger jaren te zien. Tot de tentoongestelde modellen behoren absolute exoten als de Megola met stermotor in het voorwiel, evenals een volledig gestroomlijnde blauwe Majestic.

Concorso d

Onder het motto “Offroad” werd bij het startpunt van de trend naar offroad georiënteerde motoren voor de bikers aan de westkust van de Verenigde Staten stilgestaan – sleutelwoord Steve McQueen en z’n vrienden. Een trend die anno 2016 actueler dan ooit is, kijk maar eens naar de Ducati Scrambler en de bConcorso dinnenkort te lanceren BMW R NineT Scrambler. Hier lonken fijne schatjes als de tweetakt Yamaha RT1B of de onverwoestbare Hercules GS. Een échte zeldzaamheid is de Rokon 340 uit de Verenigde Staten, die met een automatische traploze keilriemaandrijving en centrifugaalkoppeling met kettingaandrijving naar het achterwiel is uitgerust.

De categorie “Private Racer” staat voor bijzonder spectaculaire speciale modellen en zelfbouwprojecten op twee wielen. Hier was de in het Engelse Coventry geproduceerde Grindlay Peerless 100 met OHV eencilinder motor uit 1929, het jaar dat de eerste Concorso werd georganiseerd, het hoogtepunt. Maar ook Vespa was hier vertegenwoordigd: de Sport Velocitá uit 1949 maakte als 125cc scooter de straten onveilig.

Concorso d'Eleganza

De laatste klasse was een kleine hulde aan het land waar het historische evenement plaatsvindt: de “Temporada Romagnola” motoren ademen de rustieke sfeer van in de periode 1945-1971 elk voorjaar in veel Italiaanse steden georganiseerde straatraces voor motoren. Natuurlijk domineren de fabrikanten uConcorso dit het land van pasta en pizza in dit deel: naast een Bianchi 350 en een zeldzame Linto 500 zijn ook een Paton 500 en –uiteraard- een MV Agusta 500 en Ducati 500 te zien.

Naast deze vijf waarderingsklassen was er dit jaar ook een bijzondere “80 Years ago – BMW R5 – the new Sporting Image”, die gehaal aan de 80 jaar geleden gelanceerde BMW R5 was geweid. Het door een compleet nieuw ontworpen, 24 pk sterke boxermotor aangedreven model was gebaseerd op een al een jaar eerder op het circuit succesvolle machine. De BMW R5 had niet alleen een innovatief, elektrisch gelaste dubbelwiegframe, maar had bovendien voor het eerst voetschakeling evenals een met de neus van de voet bediende achterrem en maakte daardoor een sportieve rijsensatie mogelijk. Net als de anderen in deze categorie getoonde schoonheden als de DConcorso duitse klassieker DKW SB 500, Gilera VTGS, FN M 86 en de Britse Triumph Tiger 100.

Om niet alleen mensen met dikke aktentassen, maar ook normale fans van klassiekers de kans te bieden om deze juweeltjes te aanschouwen, zijn er de Public Days van de Concorso d’Eleganza: op zaterdag en zondag is het terrein van Villa Erba voor normale stervelingen geopend, die de dertig tentoongestelde motoren uitgebreid kunnen bewonderen en de start van de in tweetaktlucht gehulde Motorrad Street Run kunnen volgen. Dat de zeldzame motoren op zondag door een internationale vakjury worden beoordeeld, is eigenlijk alleen voor de eigenaren van deze klassiekers van belang – voor de rest is de toegang tot dit elitair evenement al als een prijs in de Lotto.

Concorso d'Eleganza

Concorso in beeld

Concorso Sfeer_11

Concorso d'Eleganza
Elitair? Hoe kom je erbij

Concorso d'Eleganza
Dus als ik dat linker slangetje in dat buisje stop, dan zou het moeten werken?

Concorso d'Eleganza
Er zijn slechtere manier om je weekend door te brengen

Concorso d'Eleganza
Powered by BMW, dus...

Concorso d'Eleganza
De Multistrada 1200 Enduro Ducati's eerste offroad? Dacht 't niet

Concorso d'Eleganza
Ik doe net alsof ik er verstand van heb

Concorso d'Eleganza
Bond is de naam, James Bond...

Concorso d'Eleganza
Hoezo? Dit wordt toch ook door een motor aangedreven? Een BMW motor nog wel

Concorso d'Eleganza
Weet jij tot hoe laat de Lidl open is? Ben bier en chips vergeten voor vanavond

Concorso d'Eleganza
Geen schande hoor, als je nog nooit van deze Viratelle 350 hebt gehoord

Concorso d'Eleganza
Het blijft mooi

Concorso d'Eleganza
Om uren naar te kijken

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Concorso d'Eleganza

Alle 30 goed

Concorso d'Eleganza
1970 Benelli 350, 344cc viercilinder

Concorso d
1963 Bianchi 350, 348ccc tweecilinder

Concorso d
1936 BMW R5, 494cc tweecilinder boxermotor

Concorso d
1925 Böhmerland, 598cc ééncilinder

Concorso d
1936 DKW SB500, 494cc tweecilinder

Concorso d
1972 Ducati 450 R/T, 436cc ééncilinder 

Concorso d'Eleganza Ducati 500
1971 Ducati 500, 499cc tweecilinder

Concorso d'Eleganza FN M86
1936 FN M86, 497cc ééncilinder

Concorso d'Eleganza Gilera VTGS
1938 Gilera VTGS, 499cc ééncilinder

Concorso d'Eleganza Gnome & Rhone X
1937 Gnome & Rhone X zijspan, 724cc tweecilinder

Concorso d'Eleganza Gnome & Rhone X

Concorso d'Eleganza Grindlay Peerless 100
1929 Grindlay Peerless 100, 498cc ééncilinder

Concorso d'Eleganza Hercules GS
1968 Hercules GS, 98cc ééncilinder

Concorso d'Eleganza Indian 440
1940 Indian 440, 1.265cc viercilinder

Concorso d'Eleganza Laverda 750 SFC
bijschrift

Concorso d'Eleganza Linto 500
1969 Linto 500, 497cc tweecilinder

Concorso d'Eleganza Magnet
1911 Magnet, 900cc tweecilinder

Concorso d'Eleganza Magnet

Concorso d'Eleganza Majestic
1931 Majestic, 349cc ééncilinder

Concorso d'Eleganza Megola
1922 Megola, 637cc vijfcilinder stermotor, voorwielaandrijving 

Concorso d'Eleganza Montesa King Scorpion
1971 Montesa King Scorpion, 247cc tweetakt ééncilinder

Concorso d'Eleganza MV Agusta 500
1971 MV Agusta 500, 498cc driecilinder

Concorso d'Eleganza MV Agusta 600
1967 MV Agusta 600, 591cc viercilinder

Concorso d'Eleganza Paton 500
1971 Paton 500, 483cc tweecilinder

Concorso d'Eleganza Rokon RT 340
1973 Rokon RT 340, 335cc tweetakt ééncilinder

Concorso d'Eleganza Sunbeam S7
1949 Sunbeam S7, 487cc tweecilinder

Concorso d'Eleganza Suzuki GT750S Vallelunga
1975 Suzuki GT750S Vallelunga, 739cc tweetakt driecilinder

Concorso d'Eleganza Triumph T120TT Special
1966 Triumph T120C TT-Special, 649cc tweecilinder

Concorso d'Eleganza Triumph Tiger 100
1939 Triumph Tiger 100

Concorso d'Eleganza Vespa Sport Velocite
1949 Vespa Sport Velocitá, 125cc ééncilinder

Concorso d'Eleganza Vincent HRD Rapide
1939 Vincent HRD Rapide, 998cc tweecilinder

Concorso d'Eleganza Viratelle 350
1919 Viratelle 350, 343cc ééncilinder

Concorso d'Eleganza Yamaha RT18
1970 Yamaha RT1B, 352cc tweetakt ééncilinder