Verslag Concorso d'Eleganza
Adelijk, uitgezocht en exclusief
Door: Thilo Kozik
Sinds 1929
Het Concorso d’Eleganza wordt sinds 1999 door BMW gesponsord, wat niet alleen tot een versterkte aanwezigheid van het propeller logo heeft geleid, maar bovendien was het evenement al twee maal toneel voor de presentatie van een nieuw conceptmodel. Na het Concept Ninety model van 2013 hadden de ontwerpers van BMW ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van de legendarische R5 een tweewieler eerbetoon aan de gelende uit de jaren ’30 van de vorige eeuw gemaakt.
Bij de traditionele schoonheidswedstrijd voor klassieke voertuigen zijn aan de oever van het Comomeer in totaal dertig zeldzame motorfietsen toegelaten. De exposanten treden in vijf gedefinieerde klassen aan, die voor bijzonder fascinerende voertuig-categorieën en tijdfasen staan. Op basis van twee gelijknamige klassen van het parallel georganiseerde automobiel-competitie zijn er de categorieën “Daring to be different” en “Pre-war Decadence”. Hier zijn tweewielige voorbeelden van gewaagde en niet zelden toonaangevende vernieuwingen van de motorindustrie evenals extravagante en luxueuze ontwerpen uit de twintiger en dertiger jaren te zien. Tot de tentoongestelde modellen behoren absolute exoten als de Megola met stermotor in het voorwiel, evenals een volledig gestroomlijnde blauwe Majestic.
Onder het motto “Offroad” werd bij het startpunt van de trend naar offroad georiënteerde motoren voor de bikers aan de westkust van de Verenigde Staten stilgestaan – sleutelwoord Steve McQueen en z’n vrienden. Een trend die anno 2016 actueler dan ooit is, kijk maar eens naar de Ducati Scrambler en de binnenkort te lanceren BMW R NineT Scrambler. Hier lonken fijne schatjes als de tweetakt Yamaha RT1B of de onverwoestbare Hercules GS. Een échte zeldzaamheid is de Rokon 340 uit de Verenigde Staten, die met een automatische traploze keilriemaandrijving en centrifugaalkoppeling met kettingaandrijving naar het achterwiel is uitgerust.
De categorie “Private Racer” staat voor bijzonder spectaculaire speciale modellen en zelfbouwprojecten op twee wielen. Hier was de in het Engelse Coventry geproduceerde Grindlay Peerless 100 met OHV eencilinder motor uit 1929, het jaar dat de eerste Concorso werd georganiseerd, het hoogtepunt. Maar ook Vespa was hier vertegenwoordigd: de Sport Velocitá uit 1949 maakte als 125cc scooter de straten onveilig.
De laatste klasse was een kleine hulde aan het land waar het historische evenement plaatsvindt: de “Temporada Romagnola” motoren ademen de rustieke sfeer van in de periode 1945-1971 elk voorjaar in veel Italiaanse steden georganiseerde straatraces voor motoren. Natuurlijk domineren de fabrikanten uit het land van pasta en pizza in dit deel: naast een Bianchi 350 en een zeldzame Linto 500 zijn ook een Paton 500 en –uiteraard- een MV Agusta 500 en Ducati 500 te zien.
Naast deze vijf waarderingsklassen was er dit jaar ook een bijzondere “80 Years ago – BMW R5 – the new Sporting Image”, die gehaal aan de 80 jaar geleden gelanceerde BMW R5 was geweid. Het door een compleet nieuw ontworpen, 24 pk sterke boxermotor aangedreven model was gebaseerd op een al een jaar eerder op het circuit succesvolle machine. De BMW R5 had niet alleen een innovatief, elektrisch gelaste dubbelwiegframe, maar had bovendien voor het eerst voetschakeling evenals een met de neus van de voet bediende achterrem en maakte daardoor een sportieve rijsensatie mogelijk. Net als de anderen in deze categorie getoonde schoonheden als de Duitse klassieker DKW SB 500, Gilera VTGS, FN M 86 en de Britse Triumph Tiger 100.
Om niet alleen mensen met dikke aktentassen, maar ook normale fans van klassiekers de kans te bieden om deze juweeltjes te aanschouwen, zijn er de Public Days van de Concorso d’Eleganza: op zaterdag en zondag is het terrein van Villa Erba voor normale stervelingen geopend, die de dertig tentoongestelde motoren uitgebreid kunnen bewonderen en de start van de in tweetaktlucht gehulde Motorrad Street Run kunnen volgen. Dat de zeldzame motoren op zondag door een internationale vakjury worden beoordeeld, is eigenlijk alleen voor de eigenaren van deze klassiekers van belang – voor de rest is de toegang tot dit elitair evenement al als een prijs in de Lotto.
Concorso in beeld
Dus als ik dat linker slangetje in dat buisje stop, dan zou het moeten werken?
Er zijn slechtere manier om je weekend door te brengen
De Multistrada 1200 Enduro Ducati's eerste offroad? Dacht 't niet
Ik doe net alsof ik er verstand van heb
Bond is de naam, James Bond...
Hoezo? Dit wordt toch ook door een motor aangedreven? Een BMW motor nog wel
Weet jij tot hoe laat de Lidl open is? Ben bier en chips vergeten voor vanavond
Geen schande hoor, als je nog nooit van deze Viratelle 350 hebt gehoord
Alle 30 goed
1970 Benelli 350, 344cc viercilinder
1963 Bianchi 350, 348ccc tweecilinder
1936 BMW R5, 494cc tweecilinder boxermotor
1925 Böhmerland, 598cc ééncilinder
1936 DKW SB500, 494cc tweecilinder
1972 Ducati 450 R/T, 436cc ééncilinder
1971 Ducati 500, 499cc tweecilinder
1936 FN M86, 497cc ééncilinder
1938 Gilera VTGS, 499cc ééncilinder
1937 Gnome & Rhone X zijspan, 724cc tweecilinder
1929 Grindlay Peerless 100, 498cc ééncilinder
1968 Hercules GS, 98cc ééncilinder
1940 Indian 440, 1.265cc viercilinder
1969 Linto 500, 497cc tweecilinder
1911 Magnet, 900cc tweecilinder
1931 Majestic, 349cc ééncilinder
1922 Megola, 637cc vijfcilinder stermotor, voorwielaandrijving
1971 Montesa King Scorpion, 247cc tweetakt ééncilinder
1971 MV Agusta 500, 498cc driecilinder
1967 MV Agusta 600, 591cc viercilinder
1971 Paton 500, 483cc tweecilinder
1973 Rokon RT 340, 335cc tweetakt ééncilinder
1949 Sunbeam S7, 487cc tweecilinder
1975 Suzuki GT750S Vallelunga, 739cc tweetakt driecilinder
1966 Triumph T120C TT-Special, 649cc tweecilinder
1949 Vespa Sport Velocitá, 125cc ééncilinder
1939 Vincent HRD Rapide, 998cc tweecilinder
1919 Viratelle 350, 343cc ééncilinder
1970 Yamaha RT1B, 352cc tweetakt ééncilinder