Verslag 74e EICMA Milaan
Honderdklapper

Tekst: Peter Aansorgh. Beeld: Peter Aansorgh, fabrikanten
Schijn bedriegt
Op de beurs van Keulen hadden we de indruk dat de motorfabrikanten niet alleen het kruit, maar driekwart van het hele wapenarsenaal droog hadden gehouden voor de motorbeurs van Milaan. En zoals zovaak blijkt dat schijn niet bedriegt. Het gaat te ver om te zeggen dat er in Keulen met losse flodders werd geschoten, maar het echte geweld barste toch in Lombardije los. We laten het alfabet van het nieuws passeren...


Aprilia Dorsoduro 900 en Shiver 900
Ditmaal leuk nieuws bij Aprilia. Zoals een nieuwe Dorsoduro en Shiver, die profiteren van een nieuw ontwikkelde 900cc V-twin. Deze krachtbron biedt een vermogen van 95 pk en een brede powerband. Het blok heeft een elektronisch Ride-by-Wire-systeem en drie rijmodi, Sport, Tour en Regen. Ook hebben beide modellen het nieuwe Aprilia tractiecontrolesysteem, uitschakelbaar ABS en een nieuw, digitaal instrumentarium. Het rijwielgedeelte heeft een lichtere Kayaba voorvork met instelbare uitgaande demping en veervoorspanning. Ook de wielen zijn 2 kg lichter. De looks van beide modellen zijn eveneens aangescherpt.

Avinton
De Franse motorbouwer Avinton had een prachtig nieuw prototype. Veel details konden ze niet geven, behalve dat de 1647 metende 45° V-twin ongewijzigd is gebleven. Nog steeds 120 pk @ 5.750 tpm dus, gevolgd door een vijfbak. Nieuw is de uit aluminium gefreesde luchtinlaat en het frame, dat nu een zijwaarts geplaatste schokdemper heeft.

BMW Aanpassingen
Moet je het nieuw noemen, of licht gemodificeerd? Ik neig naar het laatste. BMW presenteerde de licht vernieuwde zescilinder K1600GTL. Het aangescherpte design biedt betere bescherming tegen weer en wind en de zithouding is verbeterd. Dynamic ESA (elektronisch geregelde vering) is nu standaard, Intelligent Emergency Call (eCall) is als fabrieksoptie verkrijgbaar.
Ook de F800 Roadster en F800GT zijn opgewaardeerd, ditmaal met Ride by Wire, een standaard rain en road rijmodus en met een nieuw dashboard
BMW R NineT en R Nine T G/S
Wederom nieuws bij de retro "R Nine-T"-motoren, die allen zijn voorzien van de 81 pk sterke, 1170cc boxermotor. De R NineT zelf kreeg een verstelbare upside-down voorvork en geoptimaliseerde wielophangingen. Dan verscheen er nog een BMW R NineT Urban G/S. Die is geïnspireerd op de BMW R 80 G/S uit 1980. Oftewel een boxer in enduro-stijl. De R NineT Urban G/S beschikt daarvoor over een klassieke telescoopvoorvork

BMW R1200GS
BMW's verkooptopper, de R1200 GS, is vernieuwd. De 125 pk sterke boxer kreeg een andere katalysator en motormapping, een verbeterd schakelmechanisme en een trillingsdemper op de uitgaande as van de transmissie. Het uiterlijk werd eveneens herzien en
er kwam een Rally-versie met een andere buddyseat, een sport-windscherm, alsmede radiateur- en framebescherming, brede enduro-voetsteunen en kruisspaakvelgen.
BMW G310GS
Erg leuk is de GS-uitvoering van G310R. Deze "A2-rijbewijs-motor heeft een enduro-uiterlijk met een hoog voorspatbord, een 19-inch voorwiel en grote veerwegen. De standaard zithoogte is 835 millimeter, buddies met 850 of 820 mm zithoogte zijn leverbaar. Het hart van de nieuwe BMW G310 GS is de vloeistofgekoelde 313cc vierkleps eencilinder met injectie. Dit blok is goed voor 25 kW (34 pk) bij 9.500 tpm. Het rijwielgedeelte van de nieuwe BMW G 310 GS is gelijk aan dat van de BMW G 310 R. Het rijwielgedeelte bestaat uit een stalen buizenframe met een upside-down voorvork en een aluminium swingarm. Echt een motor die enorm veel rijplezier in de stad en op dijken gaat brengen. Nu nog een iets sterkere 500 of 600 en we hebben een echte topper...

BMW HP4 Race
De persmap van BMW praat over een superuitvoering van de HP4. Hadden ze dan goed verstopt, want ik heb hem op de stand niet gevonden. Maar goed, het moet een echte racer worden waarvan het hoofdframe en de wielen volledig van carbon zijn vervaardigd. Deze BMW HP4 RACE zal in beperkte oplage en met de hand gebouwd worden. De levering start in de tweede helft van 2017.
BMW ConnectedRide
BMW Motorrad presenteerde tijdens de EICMA de volgende stap in motorfietsconnectiviteit: Concept ConnectedRide. Een TFT-instrumentencluster met smartphoneconnectiviteit dat in de toekomst tot de standaarduitrusting van BMW Motorrad modellen kan behoren. Het dashboard biedt op maat gemaakte digitale diensten aan, zoals de BMW Connected App – een persoonlijke digitale mobiliteitsassistent die de bestuurder helpt om bijvoorbeeld afspraken en reizen te plannen. Ook e-call behoort tot de mogelijkheden.

CFMoto 650MT
Sommige merken denken dat je minimaal 1400cc en 200 pk nodig hebt om te kunnen toeren, maar er zijn ook merken die aanvoelen dat er mensen zijn die met minder ook tevreden zijn. Zoals CFMoto, die een hele leuke 650cc toermachine brengt. Deze 650MT is voorzien van een volle kuip, koffers en LED verlichting en heeft een zadel dat op 820 of 840 mm kan worden ingesteld. In het vooronder heeft de 650MT een opgewaardeerde 650cc paralleltwin met injectie en zesbak. Die levert den vermogen van 52 kW (71 pk) @ 8.750 tpm, goed voor topsnelheid van 170 km/uur. Het rijwielgedeelte bestaat uit een lichtgewicht frame met upside-down voorvork en een dubbele ABS schijfrem met 300mm schijven. Het rijklaar gewicht is 213 kg. De tankinhoud van 18 liter moet goed zijn voor een actieradius van 400 km. Do the math, da's zuinig...
Superleggera

Ducati Superleggera
Superbike-liefhebbers keken er al naar uit: De Ducati Superleggera. Het is ’s werelds eerste wegmotor met een frame, achterbrug, subframe en wielen die volledig uit carbon zijn opgebouwd. Achter de carbonfiber kuip huist de Superquadro krachtbron,
met 215 pk @ 11000 tpm de sterkste fabrieks-tweecilinder ooit geproduceerd. De 1299 Superleggera wordt geproduceerd in een beperkte oplage van 500 stuks. Het prijskaartje zal overigens wel iets minder "leggera" zijn...
Ducati Monster 1200
Voor de mensen die geen toast met kaviaar, maar gewoon brood met pindakaas eten biedt Ducati in 2017 een nieuwe Monster 1200. De 1200 heeft een nieuw uiterlijk. De tank is slanker de achterkant van de motor is sportiever gestileerd. Daarnaast heeft de nieuwe 1200 een ultramodern elektronisch pakket met Inertial Measurement Unit (IMU). Dat stuurt het bochten ABS, de tractiecontrole en de wheelie control aan. Voor de aandrijving is de Monster 1200 voorzien van een 150 pk sterk Testastretta blok, dat maar liefst 12 pk sterker is geworden. Ook van deze monster komt er een S-versie, met onder meer Brembo M50 Monoblock remklauwen, 330 mm remschijven en Öhlins vering, alsmede een carbonfiber voorspatbord.

Ducati Monster 797
Ducati's Monster-serie kent met de 797 ook een nieuw opstapmodel. Deze Monster heeft een nieuw design en wordt aangedreven door een luchtgekoelde, desmodromische 803cc L-twin, die 75 pk bij 8.250 tpm levert. Deze Duc heeft uiteraard een vakwerkframe,
waarin een aluminium swingarm scharniert, afgeveerd door een Sachs schokdemper. De voorzijde wordt gedragen door een 43 mm KYB voorvork. Radiale Brembo vierzuigerremtangen en 320 mm schijven zorgen verder voor de remvertraging.
Ducati Multistrada 950
Een van de toppers van de Italiaanse motorshow was de nieuwe Multistrada 950. Deze "gedownsizede" allroad is voorzien van een 937cc Testastretta motor, die 113 pk bij 9.000 tpm levert. Bijzonder is dat het klepstelinterval naar 30.000 km is vergroot. De Multistrada heeft vier rijmodi (touring, sport, stad en enduro), een in drie standen instelbaar ABS en een in acht standen verstelbare tractiecontrole. Alsof iemand dat verschil kan voelen. Maar goed. Het windscherm is ook in hoogte verstelbaar. De 48 mm Kayaba voorvork en de Sachs achterschokdemper zijn eveneens volledig instelbaar. Ze hebben veerwegen van 170 mm, waarmee de zithoogte op 840 mm terecht komt. De Multistrada staat op een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel, de tankinhoud is 20 liter.

Ducati Scrambler Café Racer en Desert Sled
Het Ducati Scrambler gamma wordt uitgebreid met twee nieuwkomers. De eerste is de Cafe Racer, een moderne interpretatie van het legendarische genre motoren uit de jaren ’60. Dat uit zich onder meer in een “Coffee Black” kleurenschema, 17” aluminium velgen en racestuur. Tevens is de achterkant van de Scrambler volledig gerestyled. De tweede toevoeging aan de Scrambler line-up is de Desert Sled. Dankzij een versterkt frame, aangepaste vering en spaakwielen (19” voor, 17” achter) beschikt deze motor over serieuze offroad-eigenschappen. Uiterlijk kenmerkt de Desert Sled zich door de met gaas beschermde koplamp, offroad voetsteunen, hoge spatborden en een beschermplaat onder het motorblok.

Energica EsseEsse9
Tijdens EICMA 2016 werd de EsseEsse9. Liefhebbers van Italië zullen deze naam meteen herkennen als de Via Emilia, de hoofdweg dwars door de Motor Valley.
Het is een soort naked-streetfighter, die de techniek open en bloot laat zien. De bandenkeuze is geïnspireerd door de onregelmatige stenen en keien langs de Via Emilia.
Enfield Himalayan
Enfield heeft een nieuw model, gebouwd om in de Himalaya te toeren. Vandaar de naam. Hij is voorzien van een nieuw ontwikkelde, luchtgekoelde LS410 motor, die 411cc inhoud heeft en 25 pk bij 6.500 tpm levert. Hij is gekoppeld aan een vijfbak en heeft wet-sump smering. Het rijwielgedeelte bestaat uit een semi-dubbel wiegframe met 41 mm telescoop voor en monoschokdemper met linksysteem achter, met veerwegen van 200 mm voor en 180 mm achter. Hij weegt 185 kg rijklaar en heeft daarbij 15 liter benzine aan boord. Hij heeft de beschikking over twee motormodi (contact aan en contact uit), tractiecontrole wordt door de rechterhand en een HBCS-systeem gestuurd (Human Brain-Common-Sense). Meer heeft een mens niet nodig...

Fantic Caballero 500
Vroeger was het een merk sigaretten, nu een model van Fantic. De Caballero, verkrijgbaar in 125, 250 en 500cc. Die laatste levert 43 pk bij 8.500 tpm. Hij is leverbaar als Scrabmler en als Flat Track. De vraag is, komt hij ook naar Nederland...?
Mikken op Milaan

Honda X-ADV
Honda is een van die merken die duidelijk op Milaan mikten. Daar werd bijvoorbeeld de lang verwachte X-ADV Fun-scooter voorgesteld. Die heeft een leuke offroad-uitstraling, onder meer door handbeschermers, ruige banden, een "rally-style"-dashboard en tubeless spaakwielen. De X-ADV staat ook hoog op de poten, heeft een 17 inch voorwiel en een 15 inch achterwiel. Voor optimaal comfort is het windscherm van de X-ADV in vijf standen verstelbaar. Onder het zadel is opbergruimte voor een offroad-helm.
Verder is de X-ADV uitgerust met een middenbok en met het Honda Smart Key System. Voor de aandrijving zorgt een 54 pk sterke 745 cc-tweecilinder met 270 graden krukas, gekoppeld aan Honda's semi-automatische Dual Clutch Transmissie. Het rijwielgedeelte bestaat uit een nieuw ontwikkeld buizenframe met 41 mm upside-down voorvork waarop radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen zitten. De X-ADV weegt 235 kg en heeft een zithoogte van 820 mm. Het brandstofverbruik is slechts 3,3 liter/100 km.
Honda CRF250L en CRF250L Rally
De ‘dual purpose’ CRF250L is vernieuwd. Hij beschikt nu over meer vermogen - 24,5 pk @ 8.500 tpm - wat te danken is aan een nieuw gasklephuis en een verbeterd in- en uitlaatsysteem. Het nieuwe design is gebaseerd op dat van de pure motorcross ‘R’ modellen. Voor 2017 is er een uitschakelbaar ABS gemonteerd. De CRF wordt ook leverbaar in een versie die is geïnspireerd op de CRF450 Rally-motor. De CRF250 Rally heeft handbeschermers en een hoog scherm, waarmee hij protectie tegen weer en wind biedt. De CFR250 Rally heet langere veerpoten en daardoor een riante grondspeling van 270 mm, 15 meer dan de gewone CRF. Hij heeft een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel. De zithoogte stijgt door dat alles met 20 mm tot 895 mm. De tankinhoud is 10,1 liter, het verbruik 3 l/100 km.

Honda CB650F en CBR650F
Honda's viercilinder naked-bike is vernieuwd. De CB650F heeft een scherper uiterlijk, onder meer door toepassing van LED verlichting. Ook biedt ze betere prestaties: dankzij nieuwe in- en uitlaatkanalen stijgt het vermogen met 3kW tot 67 kW en
wordt ook het middengebied sterker, wat goed naar voren komt door kortere overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak. Het motorgeluid is sterker en luider. De nieuwe Showa Dual Bending Valve vork, verbeterde remmen en een sportievere rijhouding zorgen dat de CB650F nog beter stuurt.
Met de CB650F is ook de CBR650F vernieuwd, aangezien die dezelfde basis heeft. De volle kuip van de supersport kreeg een nieuw design met een betere aerodynamica.

Vision, Forza 125 en SH125i
Als de Nederlandse motorwereld erin zou slagen om het 125cc rijbewijs wat beter te promoten, zouden ze een vloot aan leuke 125cc-machines kunnen verkopen. Zoals de nieuwe 125cc-scooters van Honda. Waaronder de Vision, die nu profiteert van
de Honda eSP – enhanced Smart Power – motor. Die heeft meer koppel over het hele toerengebied. Een bredere voetenplank, anders geplaatste voetsteunen en nieuwe handvatten voor de passagier verbeteren het algemene comfort. Ook de remmen en ophanging werden verbeterd. Een nieuwe restyling biedt de Vision een meer hedendaagse look. Europa’s meest verkochte premium scooter, de Forza 125, wordt voorzien van het Honda Smart Key systeem, een meer progressieve achterophanging en nieuwe Michelin Grip City banden. Tenslotte de SH125i. Ook die wordt uitgeruist met het Honda Smart Key systeem. Een nieuwe LED koplamp en nieuw LED achterlicht bieden hem een sportievere en elegantere look. De gebruiksvriendelijkheid werd verhoogd door de toename van de opslagcapaciteit en de aanwezigheid van een 12V stopcontact.

Husqvarna Vitpilen 401 en Svartpilen 401
Vorig jaar prototypes, nu worden ze leverbaar: de Vitpilen 401 en de Svartpilen 401. Oftewel een straatgerichte naked bike en een hypermodern gestylde scrambler. Beide worden aangedreven doorn een 44 pk sterke, 375cc eencilindermotor die onder een vakwerkframe hangt. Beide motoren hebben een aparte LED koplamp, hoogwaardige WP vering
en een tweekanaals ABS-systeem. De Vitpilen heeft laaggeplaatste clip-ons, de Svartpilen een hoog stuur en semi-offroad-banden.
VITPILEN 401 AERO
Het Oostenrijkse Husqvarna toonde in Milaan ook nog een prachtig prototype: de VITPILEN 401 AERO. In feite is het een Vitpilen 401 met een tophalf en een onderkuip, waardoor de motor zich ook leent voor grotere afstanden. De definitieve productieversie wordt in de herfst van 2017 leverbaar.

Kawasaki Versys-X 300
Zeer onverwacht, maar daarmee niet minder leuk is de nieuwe Versys-X 300. Deze motor is ontwikkeld om ook A2-rijbewijshouders het rijplezier en de veelzijdigheid van een echte allroad te kunnen bieden. Ze wordt aangedreven door een 296cc paralleltwin met balansas, getuned voor trekkracht in lage- en middentoerengebied. Een bekrachtigde slipperkoppeling zorgt daarbij voor lichte bediening en goede stabiliteit bij het terugschakelen. Het blok hangt onder een ruggengraatframe,
dat is voorzien van een veersysteem met lange veerwegen en 19/17 inch spaakwielen. Het brede zadel zorgt samen met een hoge ruit voor het nodige reiscomfort: de rechte zitpositie en het brede stuur garanderen optimale controle bij manoeuvreren. De Versys-X 300 heeft een 17 litertank voor groot actieradius.
Kawasaki Z650
Het was natuurlijk te verwachten: nu de ER-6f wordt vervangen door de Ninja 650 moet ook de ER-6n het veld ruimen voor een nieuwe naked, die in lijn met de rest van de Kawa-familie Z650 gaat heten. Dat uit zich ook hetzelfde "Raw-Refined"-design, met een agressief ogend koplampmasker. De Z650 heeft een 69 pk sterke paralleltwin met 2 mm kleinere 36 mm gasklephuizen (dan de ER). Het blok is verder voorzien van een bekrachtigde slipperkoppeling. Het motorblok is een dragend deel van het nieuw ontwikkelde vakwerkframe, dat steunt op een horizontaal geplaatste schokdemper met backlink-systeem en op een 41 mm telescoopvoorvork.

Z900
In de jaren zeventig was de Kawasaki Z900 een begrip. Het is niet voor niets dat Kawasaki daar graag aan refereert met de nieuwe Z900, een sterke naked bike met een superlicht vakwerkframe, een laag gewicht en het "refined raw" Sugomi design van de Z-familie. De nieuwe 900cc-krachtbron levert 125 pk en is getuned voor optimale trekkracht in het lage- en middentoerengebied, In combinatie met een assist&slipperclutch en een relatief korte gearing van de eerste vijf versnellingen moet dat het nodige vuurwerk geven. De zesde versnelling is een overdrive, die zorgt voor een rustigere loop en een aangenaam brandstofverbruik op lange afstanden.
Het weggedrag wordt verzorgd door een zeer stijf vakwerkframe van stalen buis, voorzien van een aluminium swingarm en een horizontaal geplaatste monoschokdemper. Voor de remvertraging zorgen twee zwevend gelagerde wave-remschijven met vierzuiger remtangen.
Kawasaki Z1000R
Voor 2017 brengt Kawasaki een speciale "R"-uitvoering van de 142 pk sterke Z1000 supernaked. Die is uiterlijk te herkennen aan de fraaie metallic Spark Black/Graphite kleurstelling met geel-groene accenten, terwijl het comfortabele zadel is voorzien van een speciaal Z-logo. De high-end uitstraling van de Z1000R wordt versterkt door een aantal hoogwaardige rijwielcomponenten, waaronder een state-of-the-art remsysteem en superieure vering. Onderaan de sportief afgestemde 41mm upside-downvoorvork vind je namelijk twee radiaal gemonteerde Brembo Monoblock vierzuigerremklauwen en twee zwevend gelagerde 310 mm remschijven van Brembo. Het horizontale back-link veersysteem steunt af op een gasgevulde Öhlins S46DR1S monoschokdemper die is uitgerust met een separaat gemonteerde handversteller.

Dukes of Hazard

KTM Duke serie
KTM heeft de Duke-serie weer op scherp gezet. De Duke 125 en 250 kregen een nieuw smoel met een nieuwe LED koplamp. Het achtersubframe is anders, dat zit nu geschroefd en niet gelast. De stalen tank is vergroot naar 13,4 liter, het rijwielgedeelte profiteert van nieuwe WP upside-down



De Duke 390 is eveneens onder het mes gegaan. Hij lijkt nu meer op "the beast", de 1290 Super Duke R, onder meer door de nieuwe LED koplamp. Het blok kreeg ride by wire, verder kreeg de 390 Duke een nieuwe 43-mm upside-down voorvork en een grotere, 320 mm remschijf alsmede instelbare rem- en koppelingshendels en een 13,4 litertank. Heel fraai is dat de 390 - net als de 125 en 250 - nu is voorzien van een heel mooi TFT dashboard, dat via KTM My Ride met een smartphone communiceert.
KTM Duke 1290 Super Duke R
"The Beast" is door KTM's designer Kiska onder handen genomen. Hij kreeg onder meer Full LED verlichting, terwijl de 1301 cc krachtbron nu nog soepeler en 10% zuiniger is geworden. Dit dankzij verbeterde verbrandingskamers, kortere inlaatkanalen en nieuwe resonantiekamers. En toch levert de LC8-krachtron 177 pk... De nieuwe Super Duke R heeft Brembo Monoblock remmen, bochten ABS, verbeterde vering en een in twee richtingen werkende quickshifter. Verder kreeg deze KTM een multifunctioneel TFT display en cruisecontrole.

Kymco Like en People S
Ook Kymco had nog wat voor Milaan bewaard, zij het in de vlieggewichtklassen. Zoals de Like, een leuke, trendy stadsscooter met nieuw ontwikkelde, luchtgekoelde vierkleps eencilindermotor. Die is er met 125 cc inhoud, goed voor 8,5 kW of 150cc met 9,9 kW. Ook nieuw is het frame, dat stabieler is dan bij zijn voorganger. De Like heeft verder een bagageruimte onder het zadel waarin een jethelm past, een LED koplamp en achterlicht en schijfremmen met ABS voor en achter. De zithoogte is 790 mm en hij weegt 115 kg. Dan is ook de People S vernieuwd. Ook die kreeg een steviger frame en naar keuze een 125cc-motor of een 150cc-krachtbron. Die laatste levert iets meer koppel dan bij de Like. En waar de Like 12 inch wielen heeft, doet de People het met 16 inch voor en 14 inch achter. De scooter weegt 135 kg.

Moto Guzzi V7 III
Moto Guzzi introduceerde in Milaan de Moto Guzzi V7 III. Er is meer onderscheid gemaakt tussen de Stone-, Special- en Racer-uitvoeringen om ze meer eigen karakter te geven. Daarnaast lanceert het merk uit Mandello del Lario voor 2017 de V7 III Anniversario, ter ere van het 50-jarig bestaan van de V7.
De productie van het jubileummodel is beperkt tot 750 exemplaren. Hij is te herkennen aan de opvallende ‘livery’ met bijvoorbeeld een verchroomde brandstoftank, een nieuw lederen zadel, gepolijste spatborden en exclusieve wielen.
Moto Guzzi V9
Moto Guzzi heeft de V9 Bobber en Roamer voor 2017 in het nieuw gestoken om het toercomfort te verbeteren. De voetsteunen zijn 100 mm verder naar achteren en 35 mm hoger geplaatst en het zadel is steviger. Samen creëert dit een meer actieve, relaxte zitpositie. Andere noviteiten zijn nieuwe accessoires waaronder een groter windscherm, een nieuw bagagerek met afneembare ruggensteun en een nieuwe kofferset.

MV Agusta
MV Agusta heeft het 800cc motorblok vernieuwd. Nieuwe nokkenassen, een andere nokkenaskettingspanner, nieuwe klepgeleiders, en verbeterde elektronica moeten zorgen dat het 140 pk sterke blok minder trilt en stiller loopt. Als we de nogal chaotische persbulletins van de Italiaanse fabrikant goed interpreteren betekent dat dus dat alle 800cc modellen nieuw zijn, zoals de Brutale 800RR, de Dragster RC en de F3RC en de Tourismo Veloce RC. Waarbij de RC-modellen specials zijn, die refereren aan de racehistorie van het merk. Dan was er ook nog een prachtig prototype, waarvan alle informatie helemaal ontbrak...
Peugeot
De driewielscooter van Peugeot gaat een volgende generatie in. De nieuwe Metropolis krijgt een keyless contactsysteem, bandenspanningscontrole TPMS en een in hoogte verstelbaar windscherm. Een verbeterd ABS-systeem zorgt samen met grotere remschijven voor een 23% kortere remweg,
terwijl de pechlichten automatisch aan gaan als je een noodstop maakt. Het tractiecontrolesysteem kent drie modi, urban en sport en off. Het rijwielgedeelte kreeg een nieuw frame, nieuwe 13 inch voorwielen en instelbare vering.
Dan had Peugeot natuurlijk ook nog "gewoon" scooternieuws, zoals een vernieuwde Speedfight 125 en de nieuwe Belville. Dat is een stadsscooter met grote wielen en een LED koplamp. Hij is leverbaar in 125 cc en 200cc. Interessanter is de nieuwe Peugeot GenZe. Daarin staat het Ze voor Zero Emissions. Het is dus een elektrische scooter, gemaakt in samenwerking met Indiase Mahindra. De GenZe heeft een actieradius van 50 km en is voorzien van keyless start met een pincode. Bijzonder is het "exoskelet" dat de scooter beter beschermt.
Het offensief

Suzuki GSX-S750
Het merk in Hamamatsu had in Keulen een schot voor de boeg gegeven, maar in Milaan kwam het offensief. Beginnend met een nieuwe GSX-S750. Daarvan werd de viercilinder lijnmotor verbeterd: deze kreeg een beter rendement en een kortere eindoverbrenging met een langere zesde versnelling. Het vermogen van deze naked bike ging van 78 kW naar 84 kW (114 pk),




Suzuki V-Strom 250
Geheel nieuw in Suzuki's allroad-range is de V-Strom 250, waarmee Suzuki een heuse, volwassen allroad voor het A2-rijbewijs neerzet. Deze motor heeft een enkele koplamp en een windscherm, dat in de windtunnel is ontwikkeld. De V-Strom 250 heeft een grote, aluminium bagagedrager en bevestigingspunten voor zijkoffers, grote aluminium bagagedrager. Voor de aandrijving zorgt een 25 pk sterke, 248cc paralleltwin die is getuned voor optimale trekkracht in lage en middentoerengebied. Dankzij een laag verbruik haalt deze V-Strom een actieradius van meer dan 500 km.
Suzuki GSX-250R
Op basis van het 25 pk sterke V-Strom 250-blok bracht Suzuki ook een "supersportieve" GSX-250R. Deze heeft een volle kuip en clip-ons voor een sportievere, maar nog steeds comfortabele zitpositie, waarbij de rijder en de duo elk een apart zadel hebben. De GSX-250R heeft KYB voor- en achtervering en een zithoogte van 790 mm. Het verbruik is 3,1 l/100 km.
Suzuki AN400 Burgman
Suzuki's maxi-scooter in het middensegment werd vernieuwd. Hij kreeg een slanker en sexier design, met dubbele LED koplampen, LED positielichten en een scherpe LED achterlichtunit. Het comfort werd verbeterd met een 20 mm dikker zadel en een hoger flip-up windscherm. Ook de 399cc DOHC krachtbron werd licht gemodificeerd, en in een nieuw, stabieler frame gehangen. Het voorwiel "groeide" van 14 inch naar 15 inch.
Suzuki GSX-S125:
In de A1-klasse bracht Suzuki een leuke naked bike: de GSX-S125. Die wordt aangedreven door een 125cc DOHC eencilindermotor met vier kleppen per cilinder. Hij wordt gevoed via een injectiesysteem met viergats-injector. De injectie wordt afgeregeld via een zuurstofsensor in de uitlaat. Het koppel wordt doorgegeven via een zesversnellingsbak. Het stalen brugframe staat op 17 inchwielen. ABS is standaard..

SWM SD 650 SuperDual
Een zeer interessante nieuweling bij SWM: de SD650 Superdual, een eencilinder allroad die echte offroad-eigenschappen met reiscapaciteiten combineert. Hij heeft een breed zadel met een hoogte van 898mm, mede veroorzaakt door de 45 mm Fast Ace voorvork en de Sachs achterschokdemper, die over veerwegen van 210 resp. 270 mm beschikken.
Daar kun je een bultje mee pakken! De Superdual staat verder op een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel. De motor is een vloeistofgekoelde DOHC 600cc eencilinder met vier kleppen per cilinder. De Superdual weegt 187 kg en heeft een 18 litertank.
SWM Hybride
De motorwereld is wat sloom als het gaat om het ontwikkelen van brandstofbesparende motoren, maar bij SWM denken ze er wel hard over. In elk geval stond er in Milaan een prototype van een motorfiets met "KERS", wat de afkorting is van "Kinetic Energy Recovery System" oftewel een systeem dat de bewegingsenergie van de motor bij het afremmen omzet in elektrische energie, zodat je het bij het optrekken kunt hergebruiken. In de autowereld bekend als een "Mild Hybrid". Of er plannen zijn om er een productieversie van te maken wordt er nog niet bijverteld...

Triumph
Dan presenteert Triumph nog een nieuwe telg in de modern classic lijn: de Street Scrambler. Wederom een variant op de Bonneville, maar met een minimale carrosserie en moderne afwerking.

Yamaha YZF-R6
Ook Yamaha had een stevig eindoffensief in huis voor de show van Milaan. Met bijvoorbeeld de nieuwe R6. Die kreeg een slanker kuipwerk met een nieuw design, dat zich kenmerkt door een grote luchtinlaat, twee smalle positielichten en verdekt opgestelde LED koplampen. De luchtweerstand van de nieuwe kuip is maar liefst 8% lager dan bij het vorige model, wat natuurlijk een zeer gunstig effect op de prestaties heeft. De lekkere, felle viercilindermotor van de R6 hangt in een state-of-the-art frame, waarop nu een magnesium achtersubframe is gemonteerd. Dit is vooraan 20 mm smaller voor een smallere zit, terwijl het zadel vlakker afloopt om de rijder meer bewegingsvrijheid te geven. Het rijwielgedeelte profiteert verder van een nieuwe, volledig instelbare
43mm KYB voorvork en grotere, 320mm remschijven. Elektronische hulpsystemen ontbreken natuurlijk niet: de nieuwe R6 heeft een nieuw ontwikkeld quickshift-systeem en een in zes standen instelbare tractiecontrole. Een raceklare versie is eventueel ook al leverbaar...
Yamaha T7 Concept
Eindelijk weer een allroad waarmee je het terrein in kunt! Met de T7 gaat Yamaha terug naar de oer-XT600 van 33 jaar geleden De T7 is gebouwd op basis van de soepele, compacte 700cc tweecilinder lijnmotor die ook in de Tracer terug te vinden is. De twin is gevat in een rijwielgedeelte dat niet terugschrikt voor een heftig stukje offroad. Dat zie je bijvoorbeeld aan de geavanceerde KYB voorvering, die over ruime veerwegen beschikt. De T7 heeft verder een lichte aluminium tank en vier LED koplampen. Hij heeft een hoge ruit, die op een carbonfiber kuip is geplaatst. Ook de carterbeschermplaat is van carbonfiber. De uitlaat is hooggeplaatst en custom-made door Akrapovic. Liefhebbers moeten echter nog even geduld hebben, want het is nog maar een concept. De definitieve productieversie komt pas in 2018.

Yamaha XSR900 Abarth
Yamaha heeft het Italiaanse Fiat-tuningbedrijf Abarth op de XSR losgelaten. Het resultaat is een superfraaie café racer met laaggeplaatste clip-ons en een buddy met carbonfiber duo-zit-afdekking. Ook de nostalgisch vormgegeven top-half is van deze koolstofvezel, net als het voorspatbord. Het complete uitlaatsysteem komt van Akrapovic, wiens logo dan ook trots op de prachtige titanium einddempers prijkt. Het Abarth-logo staat in
de rode striping op de grijze tank. De XSR900 wordt in een gelimiteerde oplage van 695 stuks gemaakt. Je kunt je ervoor inschrijven via www.xsr900-abarth.eu, vanaf 17 januari 2017. De eerste 95 online registraties krijgen een exclusieve VIP Abarth Experience
Yamaha XMAX 300
Hij was al voor de beurs van Milaan getoond, maar voor het publiek was het in Milaan de eerste kennismaking met de nieuwe XMAX 300 scooter. Die is te herkennen aan de kenmerkende "twin eye" LED koplampen en het centrale grootlicht. De 250cc motor is vervangen door een gloednieuwe 300cc "blue Core" krachtbron, die is ontwikkeld voor hogere prestaties met lager brandstofverbruik. Daartoe kreeg deze vloeistofgekoelde SOHC-krachtbron een verbrandingskamer en een efficiëntere kleptiming, terwijl de cilinder "offset" is geplaatst voor lagere wrijvingsverliezen. Tractiecontrole zorgt dat het vermogen altijd netjes op straat wordt gezet. Daarin speelt ook het nieuwe frame en de verbeterde voorvork een grote rol. Verder heeft Yamaha ook veel aandacht aan praktische details besteedt:
zo heeft de XMAX 300 een grotere bagageruimte, waarin twee integraalhelmen passen, alsmede een 12V stopcontact en een keyless contactslot.
Yamaha TMAX
Op zijn minst verrassend mag de restyling van de TMAX genoemd. Deze sportscooter kreeg een geheel nieuwe styling, een nieuw ontwikkeld, lichtgewicht frame en een aangepaste krachtbron. Deze 530cc tweecilinder lijnmotor ademt nu beter dankzij een verbeterde uitlaatdemper en een nieuw ontworpen airbox. De eindaandrijving profiteert van lichtgewicht poelies en een carbonfiber aandrijfriem, waardoor maar liefst 10 kg wordt bespaard. De nieuwe TMAX is verder voorzien van een YCC-T Ride-by-wire systeem, tractiecontrole, een slot op de middenbok en een Keyless contactsysteem. Er komen drie versies van de TMAX: naast de standaard TMAX komt er voor de sportieve rijder een TMAX SX. Die biedt behalve diverse speciale kleurstellingen ook een aantal verschillende motormappingen, die via de D-Mode schakelaar op het stuur kunnen worden ingesteld. De TMAX SX communiceert bovendien via de TMAX Connect App. Als vlaggenschip biedt Yamaha daarnaast nog de TMAX DX. Die heeft ook nog cruisecontrole, een elektrisch verstelbaar windscherm, instelbare achtervering, verwarmbare handvatten en een verwarmbaar zadel.

Vespa 946 (Red)
Een blikvanger in Milaan was de Vespa 946 (Red). Deze speciale, geheel rood uitgevoerde Vespa is het resultaat van de gezamenlijke queeste van Vespa en (RED) tegen aids, malaria en tuberculose.
Van elke verkochte VESPA 946 (RED) gaat $ 150 naar The Global Fund, dat zich wereldwijd inzet voor de strijd tegen aids.
Vespa Elettrica
Na meer dan 18 miljoen Vespa’s in zeventig jaar tijd blikt Vespa in Milaan met de Vespa Elettrica vooruit op het allereerste puur elektrisch aangedreven productiemodel van het legendarische merk. Als basis fungeren de bekende stijlvolle, nostalgische lijnen van de kenmerkende Vespa-scooter. Daarvoor heeft Vespa een zeer innovatieve elektromotor ontwikkeld, die als basis gaat dienen voor het productiemodel dat naar verwachting over een half jaar wordt gelanceerd.