Zoeken

Verslag 72e EICMA Milaan

Pagina 3

15 november 2014
Inhoudsopgave
Verslag 72e EICMA Milaan
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

EICMA Hero

EICMA Honda RC213V-S

Honda RC213V-S en Africa Twin
Jarenlang presenteert Honda vloten aan nieuwe motoren, terwijl anderen in hun schuilkelders de crisis afwachten. Nu kruipt de economie uit het dal en trekt Honda de troepen terug. Na de vernieuwde Crosstourer en de nieuwe CBR300R was er geen echte nieuwe modellen in Milaan. AEICMA Honda Africa Twinls zoethoudertje kregen we wel een straatlegale versie van de RC213V-S MotoGP-machine te zien, die werkelijk schijnt te komen. Ooit. Geruchten gaan over een prijskaartje van twee ton, dus zou ik even naar Intertoys gaan voor een groter spaarvarken...

Hou je vast aan je kleine oppotbig, dan is het tweede prototype wellicht interessanter: er stond in Milaan een hoogpotige geval, naast een oude Africa Twin. Het geval (de proto dus) had duidelijk lange veerwegen en een 21 inch voorwiel, dus iets waar echte allroadliefhebbers blij van worden. De tweecilinder lijnmotor in het vooronder had een DCT-transmissie. Dat moet dus de 700 of 750cc-twin van de NC-serie zijn. Dat zou voor een allroad wel eens aardig kunnen werken, met al dat koppel onderin...

EICMA Husqvarna 701

Husqvarna 701
Vlak naast de stand van moedermerk KTM zagen we een leuke nieuwe Supermoto met Husqvarna logo. Deze 701 ziet er nogal apart uit doordat het zadel bijna de hele motor doorloopt. Ook de enorme, hooggeplaatste RVS uitlaatdemper valt op. De krachtbron en het rijwielgedeelte lijken me van de KTM 690 Enduro te komen. Het 690cc blok kan in drie mappingen worden afgesteld en levert maximaal 49 kW (67 pk) @ 7.500 tpm, hetgeen via een APTC slipperkoppeling wordt doorgegeven. Het stalen vakwerkframe is voorzien van met een 48 mm WP upside down voorvork en een WP achterschokdemper met Pro Lever linksysteem. Het geheel beschikt over veerwegen van 215 resp. 250 mm. Voor de vertraging zorgt een 320 mm remschijf met radiale Brembo vierzuigerremtang. Het ABS heeft een speciale supermoto-mode om sliden mogelijk te maken. De 701 heeft verder een zithoogte van 890 mm en weegt 145 kg met een lege 14 litertank.

EICMA Husqvarna 401

Husqvarna 401
Ook bij Husqvarna is het focus gericht op de praktische kant van de markt, waar motorvermogen een kleinere rol speelt. Dat bewijzen twee concept bikes, de VITPILEN (witte pijl) en de SVARTPILEN (zwarte pijl). De Vitpilen is puur bedoeld voor de straat, de Svartpilen is een moderne scrambler. De techniek lijkt afkomstig van de KTM 390 Duke en bestaat uit een stalen vakwerkframe en achterbrug van spuitgietaluminium. Beide motoren hebben spaakwielen en een enkele schijfrem voor. De vloeistofgekoelde 373cc eenpitter is goed voor 32 kW (44 pk). De Svartpilen onderscheidt zich door wave remschijven, noppenbanden en een carterbeschermplaat. En door de kleur, natuurlijk.

EICMA Kawasaki Ninja H2

Kawasaki H2
EICMA Kawasaki Ninja H2Op de Eicma toonde Kawasaki zoals verwacht de straatlegale versie van de H2R. Die heeft dezelfde 1000cc viercilinderkrachtbron, voorzien van een tandwielaangedreven centrifugaalcompressor. Die pompt het blok nu niet op naar 310 pk, maar naar 200 pk levert. Ook meer dan genoeg om de noodzaak in te zien van diverse elektronische hulpsystemen, zoals tractiecontrole, launch control, engine brake control, intelligent ABS, een Quick Shifter en een elektronisch gestuurde Öhlins stuurdemper. En dan nog heb je een hightech rijwielgedeelte nodig. Ook dat is natuurlijk aanwezig: de HP2 heeft een vakwerkframe van stalen buis en een enkelzijdige swingarm, die in aan de transmissie bevestigde schetsplaten scharniert. KYB zorgt voor de vering, een 200 mm brede achterband zet het geweld aan de straat. De vormgeving dan deze Superbike is in de windtunnel ontworpen voor optimale stabiliteit op hoge snelheid.

EICMA Kawasaki 1400 GTR

Kawasaki 1400 GTR Touring
In Milaan presenteerde Kawasaki een vernieuwde 1400GTR. Deze biedt meer comfort dankzij nieuwe vormgegeven zadel, dat ook zorgt dat de rijder beter bij de grond kan. De duozit is breder en vlakker en biedt daardoor ook meer ondersteuning. Verder kreeg het elektrisch verstelbare windscherm een in twee standen verstelbaar ventilatiekanaal, dat turbulentie tegengaat. Technische aanpassingen zijn er ook: de GTR kreeg een kortere eerste versnelling, een aangepaste motormapping, een lichter draaiende balhoofdpen en een stuggere achtervering voor meer reserves bij belading.

EICMA Kawasaki Z250SL

Kawasaki Ninja 250SL en Z250SL
Twee nieuwe lichtgewichten bij Kawa: de Ninja 250 "Super Light" en de Z250 SL. Ninja 250 SL is maar liefst 20 kg lichter dan de Ninja 250 en is dus echt superlight. Voor de aandrijving zorgt een vloeistofgekoelde 249cc eencilinder mEICMA Kawasaki Z300et dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen en een tandwielaangedreven balansas. Het blok levert 20.6 kW (28 pk) en stuurt dat via een zesversnellingsbak richting achterwiel. Het blok hangt in een lichtgewicht vakwerkframe van stalen buis, dat wordt afgeveerd door een 37 mm voorvork en Uni-Track achtervering. Ze zithouding is sportief met comfortabel geplaatste clip-ons. De motor weegt 151 kg en is voorzien van ABS, evenals de naakte versie van deze Japanse superlight: de Z250 SL. Deze onderscheidt zich van de Ninja door het buizenstuur, het ontbreken van de kuip en de aanwezigheid van een agressief ogende koplamp/maskercombinatie.

Kawasaki Z300
Nieuw in het Kawasaki-assortiment is de Z300. Deze lichte "supernaked" wordt aangedreven door een 296cc tweecilinder lijnmotor, die we kennen uit de Ninja 300. Dit blok heeft een 180° krukas en heeft dus een karaktervol, onregelmatig vonkinterval. Een balansas zorgt dat daarbij geen trillingen ontstaan. Het blok ademt via gasklephuizen met dubbele gaskleppen en is uitgerust met een anti-hop-koppeling met assist systeem voor een lichte bediening en stabiele terugschakelacties. Het blok levert 29 kW (39 pk) @ 11.000 tpm en is opgehangen in een stalen diamond frame. Een 37 mm telescoopvoorvork en een Uni-Trak achtervering zorgen voor een comfortabel en helder veergedrag. Een 290 mm voorremschijf met tweezuigerremtang zorgt samen met het ABS voor veilige vertraging.

EICMA Kawasaki Vulcan S

Kawasaki Vulcan S
Dat customs geen drieliter V6 nodig hebben bewijst Kawasaki met de nieuwe Vulcan S Deze leuke modern ogende cruiser wordt gewoon aangedreven door de achtkleps 650cc-twin uit de ER6n. Genoeg is genoeg. Het blok kreeg wel een andere tuning en een zwaarder vliegwiel voor meer koppel in het lage- en middentoerengebied. Het blok levert nu 45 kW (61 pk) @ 7.500 tpm met een maximum koppel van 63 Nm @ 6.600 tpm. Voor de stabiliteit zorgt een stalen buizenframe met zijwaarts geplaatste schokdemper, die door zijn ligging ruimte laat voor een onder het blok geplaatste uitlaatdemper. De Vulcan S heeft een hoog stuur en naar voren geplaatste highway step", die in drie posities zijn in te stellen. De zithoogte is 705 mm, het rijklaar gewicht is 225 kg.