Zoeken

Verslag 71e EICMA Milaan

Brommers kieken...

15 november 2013
Niets zo leuk als een paar dagen brommers kieken op de motorshow van Milaan. De sfeer is goed, de meiden zijn prachtig en soms zijn er zelfs nieuwe motoren te bespeuren. Zeker dit jaar, nu de economische malaise voorbij lijkt en de fabrikanten hun opgespaarde nieuwe modellen uit de kast trekken in de hoop dat de klant zijn geld weer durft te laten rollen. Hoewel dat duidelijk niet voor alle fabrikanten geldt...

EICMA Milaan

Door Peter Aansorgh

The Italian Way

Vespa Primavera

Wanneer je het over Italiaanse merken hebt, heb je het eigenlijk voornamelijk over het Piaggio-concern, dat immers Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa, Gilera en Derby onder zijn paraplu heeft. Maar de Italianen hebben last van twee dingen: de crisis, die vooral in dat land heftig heeft opgespeeld, en de concurrentie van Chinese scooters, die kwalitatief weliswaar vaak belabberd zijn, maar die ook geen drol kVespa Primaveraosten en die zo klanten afsnoepen van de kwaliteitsmerken. Kortom, de ontwikkelingen zijn bij de Piaggio merken op een laag pitje gezet. Derby, Gilera, Piaggio hebben geen nieuwe modellen, Moto Guzzi speelt wat met kleurstellingen op de V7 en durft dat als vernieuwd te presenteren en Aprilia voerde begin dit jaar al enkele verbeteringen door aan het rijwielgedeelte van de RSV4 R APRC ABS en de RSV4 Factory APRC ABS, die ook een geoptimaliseerd Aprilia Performance Ride Control (APRC) systeem kregen. Maar persoonlijk vind ik nieuws pas nieuws als er een nieuwe typekeuring voor moet worden aangevraagd. En in dat kader mochten we slechts één nieuw model bewonderen: de Vespa Primavera 125. Deze retro-scooter refereert aan de Primavera uit 1968 en combineert dat met stijlelementen van de Vespa 946. Kenmerkend is de omegavormige centrale uitsparing voor de benen, die de rijpositie van de bestuurder verbetert. Voor de aandrijving beschikt de Primavera over een totaal nieuw ontwikkelde, luchtgekoelde eencilinderkrachtbron met drie kleppen, die door een enkele, bovenliggende nokkenas worden bediend. Het blok is voorzien van elektronische injectie en levert 7.9 kW (10,7 pk) bij 7.700 tpm, terwijl het maximum koppel 10,4 Nm @ 6.000 tpm bedraagt. Een CVT-transmissie zorgt dat het vermogen bij het achterwiel komt, dat evenals het voorwiel een diameter van 11 inch heeft. Voor de vertraging heeft de Primavera een enkele 200mm remschijf in het voorwiel en een trommelrem in het achterwiel. Er komt overigens ook een 50cc-versie van, dus de kans dat je er in Nederland straks daadwerkelijk een ziet rijden is redelijk groot.

Benelli BN302

Benelli BN302

Meer nieuws was er te vinden bij Benelli, al kun je je afvragen of je deze onder de Italiaanse merken moet scharen, aangezien Benelli eigendom is van het Chinese Keeway. Maar goed, Dat betekent wel dat er kapitaal achter zit en dat resulteerde in een tweetal nieuwe motoren. De eerste is een naked bike, de BN302. De 3 in de typeaanduiding geeft aan dat de cilinderinhoud van de vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor, die in het frame hangt, 300 cc bedraagt. Daaruit haalt deze BN-ner een maximum vermogen van 37 pk @ 11.500 toeren. Het maximum koppel bedraagt 27 Nm @ 9.000 toeren. De BN302 heeft een soort brug-vakwerkframe van stalen buis, dBenelli BN600GTat uitloopt in een aluminium onderstuk waarin een stalen swing arm zit. Deze bedient een zijwaarts geplaatste schokdemper. In het voorwiel zit een 50 mm upside-down voorvork van Marzocchi. De remdelen zijn afkomstig van Brembo. De BN302 heeft een zithoogte 795 mm en weegt met een volle 16-litertank 196 kg.

Benelli BN600GT

Ook nieuw bij Benelli is de BN600GT, een Grand-Turismo versie van de vorig jaar geïntroduceerde BN600R. Deze GT wordt aangedreven door een viercilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 600 cc. De tuning is ten opzichte van de R iets gewijzigd, waardoor deze motor iets meer trekkracht bij lagere toeren levert. Het maximum vermogen is 82 pk @ 11.000 tpm, het maximum koppel bedraagt 55 Nm @ 8.000 tpm. De GT weegt 243 kg en heeft een zithoogte van 800 mm. Opvallend is het hybride frame, dat bestaat uit een stalen vakwerkdeel en een aluminium deel. De motor heeft een zijwaarts geplaatste monoschokdemper en is verder voorzien van een 50 mm Upside-down voorvork met radiaal bevestigde remklauwen zitten. Hij heeft een fraaie, gebogen swing arm van aluminium, die een Sachs schokdemper bedient. De tankinhoud bedraagt 27 l, zodat deze GT met zijn top half zeker goed zal zijn voor lange toertochten. Beide Benelli's zijn leverbaar vanaf midden 2014.

Ducati Super Legerra

Ducati Superleggera

Ducati had natuurlijk haar kruit al deels verschoten op de Duitse autobeurs, de IAA, waar de 889 Panigale werd voorgesteld op de stand van Audi. Die zijn tegenwoordig immers eigenaar van Ducati. Toch was er op de Eicma in Milaan ook sportief nieuws te vinden in de vorm van de Super Legerra, die laat zien dat "Vorsprung durch Technik" zo zijn voordelen heeft. Door talloze superlichte onderdelen is het gewicht van deze 1198 Panigale R beperkt tot 155 kg droog of 166 kg rijklaar, wat evenveel is als een racemotor uit het WK Superbike. Zo heeft de Super Legerra een magnesium monocoque frame en gesmede, magnesium Marchesini wielen. EDucati Superleggeraen carbonfiber achtersubframe, een carbonfiber kuip, een lithium-ion accu en een uit titanium vervaardigd uitlaatsysteem met RVS bochten zorgen voor nog meer gewichtsbesparing, net als de lichtgewicht Öhlins FL916 voorvork en Öhlins TTX36 achterschokdemper, die zelfs is voorzien van een titanium veer. Uiteraard zitten er Brembo Monoblock voorremmen op, die worden bediend via een speciaal voor deze motor ontwikkelde Brembo handrempomp met instelbare overbrenging.

Ook in het motorblok zelf zijn superlichte onderdelen gebruikt, zoals titanium drijfstangen en titanium in- en uitlaatkleppen. Verder hebben de zuigers nog maar twee zuigerveren en zijn de verbrandingskamers aangepast, terwijl een superlichte krukas voor een lage massatraagheid zorgt. Het blok levert meer dan 200 pk. Er worden slechts 500 exemplaren van de Superlegerra gemaakt, die ongetwijfeld tegen iets hogere kiloprijs hun weg naar de kopers vinden...

Ducati Monster 1200 en 1200S

Ducati Monster 1200

De lopende band zal iets langer doordraaien bij de productie van de nieuwe naked van Ducati: de Monster 1200. Die dankt zijn grotere cilinderinhoud aan de transplantatie van de 1198 Testastretta 11° DS L-Twin, afkomstig van de 1198 Superbike. En aangezien men op de weg doorgaans een andere rijstijl hanteert dan op het circuit, is de motorkarakteristiek aangepast om het middentoerengebied te versterken. Het blok levert 135 pk bij 8.750 tpm. Niet alleen het blok is "nieuw", ook het rijwielgedeelte is vernieuwd. Het is onder meer uitgerust met een volledig instelbare 43mm Kayaba voorvork, Brembo monoblock remmen, een enkelzijdige achterbrug en een deels instelbare Sachs monoschokdemper. Een nieuwe feature is dat het zadel voortaan in hoogte verstelbaar is. Ook kan de rijder het karakter van de motorfiets op zijn eigen wensen instellen middels een in acht standen instelbaar tractiecontrolesysteem, een in drie standen instelbaar ABS en een in drie standen instelbaar Ride-by-Wire-injectiesysteem. De Monster 1200 weegt 182 kg droog.

Van de Monster 1200 komt tevens een S-versie: Die heeft onder meer volledig instelbare Öhlins voor- en achtervering en een sterkere tuning. De S-versie levert 145 pk bij 8.750 tpm.

MV Agusta Turismo Veloce 800

MV Agusta Turismo Veloce

Bij Mecanica Verghera Agusta MV lijkt het wel goed te gaan. Giovanni Castiglioni, die er na de dood van zijn vader in 2011 de scepter zwaait, lijkt er een flair voor te hebben, aangezien het bedrijf de verkopen in het eerste kwartaal van 2013 al met 38% zag stijgen. Op de Eicma presenteerde het merk in elk geval een bijzonder mooi geconstrueerde, allroad-achtige toermachine, die de naam Turismo Veloce 800 draagt en die in "eenvoudige" versie en in een luxere "Lusso"-versie bij de dealers zal staan. De techniek hiervan is gebaseerd op de Rivale en Brutale 800. Dat betekent dat een vloeistofgekoelde, driecilinder twaalfkleps DOHC lijnmotor voor de voorstuwing zorgt. Deze motor heeft drie instelbare, voorgeprogrammeerde motormappingen, twee met 100 pk en een Sport-setting met 125 pk. Daarnaast is er nog een custom-setting, waarin je de koppelkarakteristiek, de toerenbegrenzer, de gasreactie, de gasgreepgevoeligheid, de motorremkracht en de tractiecontrole zelf kunt instellen. Een en ander wordt weergegeven op het kleuren TFT-scherm in het dashboard, waarin bij de Lusso zelfs een navigatiesysteem is opgenomen. HBimota BB3et rijwielgedeelte is een combinatie tussen een vakwerkframe van stalen buis en een aluminiumconstructie. Voor gebruik in de toermachine is het frame iets breder uitgevoerd en verstevigd, zodat het ook het gewicht van duopassagiers en bagage aankan. De Lusso-versie is voorzien van vering met elektronisch instelbare, actief regelende demping.

Bimota

Bimota doet het dit jaar iets rustiger aan, nadat het vorig jaar een enorm aantal nieuwe modellen introduceerde. Dit jaar blijft het nieuws beperkt tot de vorig jaar aangekondigde BB3, oftewel Bimota-BMW-3. Deze Superbike wordt dientengevolge aangedreven door de 193 pk sterke 1000cc viercilinder uit de BMW S1000RR, die in een door Bimota ontwikkeld vakwerkframe van stalen buis is geplaatst. Dit frame eindigt in een set enorme schetsplaten van zeer fraai gefreesd aluminium, zoals alles op een Bimota fraai gemaakt is. Dat geldt zeker voor de wulps gefabriceerde achterbrug en de asopnemers op de Upside-Down voorvork, waarop uiteraard radiaal bevestigde Brembo vierzuigerremklauwen zitten. De BB3 weegt slechts 179 kg, mede dankzij de carbonfiber kuip.

Magni

Even denken... Jawel, de Italiaanse Nico Bakker, die talloze Guzzi's van een eigen design en rijwielgedeelte ontwierp. Hij is weer (of nog) actief, deze Magni, en liet op Milaan een aantal leuke ontwerpen zien, maar niet met Guzzi blokken. We zien een TM, een MV-blok en nog wat ander ondefinieerbaar materiaal, verpakt in originele, nostalgische en spetterende designs. Laat maar komen, zouden we zeggen. Helaas doet het Nijmeegse Teo Lamers Motorrijwielen alleen in Magni als er Guzziblokken in hangen...

Magni

Husqvarna 701Husqvarna 701

Een "Italiaans" merk, dat aan hevige veranderingen onderhevig is, is Husqvarna. "Italiaans" zetten we daarbij maar tussen haakjes. Het is natuurlijk van oorsprong een Zweeds merk, dat ooit door Cagiva werd gekocht en naar Varese verhuisd. BMW heeft het een tijdje gehad en verkocht het vorig jaar weer aan KTM. Hoewel veel mensen dachten dat die een Ecclestone-tactiek toepasten (concurrent kopen en opheffen), lijkt KTM toch grote plannen met het merk te hebben, en dan vooral waar het de noppenfietsen betreft. De straatmodellen met Beierse en Italiaanse blokken werden direct uit het gamma gekegeld. Toch lijkt KTM wel plannen richting straatmodellen te hebben, want op de Husqvarna stand stond een fraai conceptmodel, de "701". Dat is een modernistische supermotard, die onderhuids duidelijk is geënt op het frame en het motorblok van de KTM 690 Enduro R. Er zal dus misschien toch wel iets gebeuren.

Sprechen Sie Deutsch?

KTM RC390

Steken we de Alpen over, dan komen we bij de Oostenrijkse brommerfabrikant KTM, die de afgelopen jaren een leuk, licht Duke-gamma op poten zetten. Een logisch gevolg daarop is natuurlijk dat er op de basis van deze machines ook andere modellen op de markt komen. En dat gebeurt, want er is een hele nieuwe, lichte supersport range, met codenaam RC, gevolgd door de getallen 125, 200 of 390, refererend aan de cilinderinhoud. Het snelste jongetje van de klas is natuurlijk de RC390. Deze heeft een vloeistofgekoelde, 373 cc eencilinder injectiemotor met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen tussen de framebuizen. Deze krachtbron levert 32 kW (44 pk) @ 9.500 tpm en is voorzien van een zesversnellingsbak. De motor hangt in een lichtgewicht vakwerkframe, waarin een swing arm van spuitgietaluminium scharniert. Zowel de monoschokdemper als de upside-down voorvork zijn van WP, de remmen van Brembo. Voor is dat een enkele, zwevend gelagerde 300 mm wave-schijfrem met een radiaal bevestigde vierzuigerremklauw, achter een enkele 230mm-remschijf met een zwevend gelagerde enkelzuigerklauw. DKTM 1290_Super_Dukee motor heeft een zithoogte van 820 mm en een tankinhoud van 10 l. De machine weegt zonder benzine 147 kg. De 125 en de 200 hebben hetzelfde design maar andere graphics en hebben met respectievelijk 15 en 26 pk natuurlijk iets minder stuwende kracht.

KTM SuperDuke 1290R

De smaakmaker van de Eicma is wat mij betreft de KTM 1290 Super Duke R. Het is 's werelds sterkste naked bike en dat wil wat zeggen. De explosieve kracht van dit monster is afkomstig van een sterk gekietelde LC8-krachtbron - een 75° V-twin met dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze giechelt er maar zo 180 pk @ 8.900 tpm uit, terwijl het maximum koppel maar 144 Nm @ 8.870 tpm geulen in het asfalt zal trekken. Het zal dan ook niemand verbazen dat de Super Duke R beschikt over een tamelijk robuust vakwerkframe van chroom-molybdeenbuizen en nogal potige upside-down veerelementen van WP, met een binnenpootdiameter van 48 mm. Uiteraard is ook de monoschokdemper achter van de ooit Nederlandse veringspecialist. En als een motor met zoveel kracht je angst inboezemt, dan is het goed te weten dat de SuperDuke R is voorzien van een heel roedel assistentiesystemen, zoals een uitschakelbaar, tweekanaals ABS, een slipperkoppeling, diverse verkiesbare motorkarakteristieken en een multi-stage, hellingshoekafhankelijk tractiecontrolesysteem. Het gewicht van deze machine is overigens maar 189 kg. De voorbijgangers zullen het opvallende, agressieve design dus maar kort kunnen bewonderen...

BMW S1000R

BMW S1000R

Een flinke steenworp naar het Noorden, komen we terecht in het Duitse Beieren. Daar lijkt het economisch klimaat een stuk florissanter. BMW hakt er voor 2014 in elk geval weer stevig in met vier nieuwe modellen, waaronder een naakte uitvoering van de S1000RR superbike: de S1000R. Deze roadster heeft een lekkere agressief uiterlijk, de krachtbron heeft een iets andere tuning zodat hij nog wat sterker van onderuit trekt. De vierpitter heeft een maximum vermogen van 118 kW(160 pk) @ 11.000 tpm, maar het koppel is 10 Nm gestegen tot 112 Nm @ 9.250 tpm. Het aluminium frame, waarin het motorblok als dragend deel fungeert, is net als de vering afkomstig van de Superbike. De set-up van de vering is aangepast zodat dit beter voldoet bij gebruik op straat. Dankzij een aantal lichtgewichtcomponenten, waaronder een aluminium brandstoftank, weegt de motor slechts 207 kg. De BMW S1000R is standaard vBMW R1200RToorzien van Automatic Stability Control (ASC), een instelbare quickshifter en BMW Motorrad Race ABS. Als optie zijn Dynamic Traction Control en Dynamic damping control verkrijgbaar. De nieuwe BMW S 1000 R wordt per maart 2014 leverbaar vanaf €14.700.

BMW R1200RT

Je kon er natuurlijk op wachten: nadat de BMW R1200 GS als eerste mocht profiteren van het nieuw ontwikkelde, watergekoelde boxerblok, zouden er natuurlijk meer modellen volgen. En zo zal geschieden, want in 2014 komt er een nieuwe R1200RT met vloeistofgekoelde boxermotor en natte platenkoppeling. Hiervoor is de twin echter wel aangepast. De krukas en de dynamo van de BMW R1200RT hebben een grotere massa voor een soepeler gasreactie en een rustiger motorloop. Door de langere eindoverbrenging maakt de motor ook wat minder toeren. Het maximum vermogen bedraagt 92 kW (125 pk) @ 7.750 tpm, het maximumkoppel 125 Nm @ 6.500 tpm.
Het boxerblok maakt deel uit van een volledig nieuw ontworpen hoofdframe, dat is voorzien van BMW's unieke telelever voorwiel- en Paralever achterwielophanging. De stroomlijn is eveneens vernieuwd, deze is voorzien van een elektrisch in hoogte te verstellen kuipruit en een koplampunit die sterk lijkt op die van de K1600 modellen. Het dashboard is voorzien van een 5,7-inch kleuren TFT display voor de informatie van de als standaard gemonteerde boordcomputer, die wordt bediend via een multi-controllerring bij het linker handvat. De handvatten zijn evenals de voetsteunen en het zadel 20 mm lager geplaatst dan bij de vorige BMW R 1200 RT. Tot de standaarduitrusting van de nBMW R_NineTieuwe BMW R1200RT behoren onder meer Automatic Stability Control (ASC), Hill Start Control en Schakelassistent Pro, dat schakelen zonder koppeling mogelijk maakt. Het elektronisch regelbare veersysteem "Dynamic ESA" behoort net als LED dagrijverlichting tot de opties. De nieuwe BMW R 1200 RT wordt leverbaar in februari 2014 vanaf € 19.400.

BMW R nineT

In 1923 maakte BMW voor het eerst een motor met boxerblok en in Beieren vinden ze dat dat gevierd moet. En dus presenteert BMW een speciaal jubileummodel, de RnineT. Dit is een naakte roadster, die op basis van een nostalgisch, lucht/oliegekoelde 1170cc boxermotor. Die levert een maximum vermogen van 81 kW (110 pk) @ 7.750 tpm, wat een dikke 15x zo veel is dan de oorspronkelijke boxer, die ook maar 494cc had. Het maximum koppel van de 1170 119 Nm bij 6.000 tpm levert. De RnineT heeft een bijzonder design, dat klassieke roadster-lijnen combineert met moderne stijlelementen, die de motor toch een hedendaags uiterlijk verlenen. Opvallend is ook BMW voor de voorvering ook een van haar revolutionaire uitvindingen van stal haalt: de telescoopvoorvork. Die debuteerde in 1937 op de R20. Het exemplaar op de RnineT is wel wat geavanceerder en staat op zijn kop. Het geval is overgenomen van de S1000RR en is voorzien van radiaal gemonteerde vierzuiger monoblock remtangen, uiteraard bediend via een BMW ABS-systeem. Voor wie niet tevreden is met het uiterlijk van de RnineT (we kunnen het ons niet vooooorstellen...) zBMW C-evolutionijn er mogelijkheden tot indivudualiseren ingebouwd. Zo is de Paralever achterwielophanging zo ontworpen dat er in plaats van het 5,5 inch brede spaakwiel ook een 6 inch achterwiel in past. Ook het subframe voor de duopassagier is demontabel. Alleen bij stilstand, nemen we aan...

BMW C evolution

Soms wil je je ogen open doen, en dan blijkt dat je al wakker bent. Het is geen nachtmerrie, maar werkelijkheid. Motoren en scooters die fluisterstil door de omgeving zoeven, aangedreven door een walmende berg brandende kolen, een stoommachine, een dynamo, een regiment energieverslindende transformatoren en weerstandsdraden, een milieuonvriendelijke lithium-accu en vervolgens een super efficiënte en emissievrije elektromotor, die zorgt dat de mensheid toch denkt dat het goed voor het milieu is. Van de overheden moeten we, en dus komen ze er. En dus maakt BMW de "C evolution". Deze elektroscooter is uitgerust met een 11 kW (15 pk) sterke, permanente synchroonmotor, die is voorzien van vloeistofkoeling. Een tandriem zorgt voor de verbinding van de elektromotor met het achterwiel. Een topsnelheid van 120 km/uur moet mogelijk zijn. Dat zal de luchtgekoelde, 8 kWh grote Lithium-ion accu bij mooi weer ongeveer 100 km volhouden. Dan moet hij vier uur lang aan een 220V-stekker worden opgeladen. Om de actieradius ook in stadsverkeer zo groot mogelijk te houden, maakt de C evolution gebruik van terugwinning van energie bij het remmen, door de elektromotor als dynamo te schakelen. Zo kan in de "road"-modus 50% tijdens gas loslaten en zelfs 100% bij remmen worden teruggewonnen. In totaal zijn er overigens vier rijmodi, Road, Sail (dan wordt niets teruggewonnen), Dynamic en Eco Pro, die een beperkte acceleratie heeft om energie te sparen. Een Torque Control Assist zorgt dat achterwielslip in alle gevallen wordt voorkomen. Nou nog een scooterschuur met zonnepaneeldak, dan wordt het misschien nog eens echt goed voor het milieu...

Meer uit Europa

Peugeot Django

Peugeot Django

Blijven we nog even op het vasteland, dan komen we terecht in het land van het stokbrood en de baret-basque, waar een van de pioniers van de gemotoriseerde tweewielers resideert: Peugeot. En die willen dat weten ook, dus brengt het merk met de leeuw voor 2014 een heuse retro scooter, die ons moet doen denken aan de S55 scooter uit 1955. Moet een mooie tijd zijn geweest, als ik naar de nieuwe Django kijk. Die is gelukkig technisch wel van deze tijd, met een digitaal display in het dashboard en met volledige LED verlichting. De Django wordt leverbaar als bromscooter of als motorscooter, waarbij de klant kan kiezen tussen een 7,5 kW (10,2 pk) sterke 125cc-versie en een 8,3 kW (11,3 pk) sterke 150cc-variant, beide voorzien van carburateur. Er zijn vier uitrustingsniveaus, "Heritage", "Sport", "Evasion" en "Allure". De Django heeft verder een lage zithoogte van 770 mm en weegt afhankelijk van de uitvoering 130-135 kg. De scooters zijn verder uitgerust met een gecombineerd remsysteem.

Triumph

Steken we het nauw van Calais over, dan komen we op het Britse continent, dat bewijst dat je niet bij de Eurolanden hoeft te zitten om je door de banken te laten besodemieteren en in een economische malaise terecht te komen. Triumph lijkt het hoofd in die toestanden redelijk boven water te kunnen houden, hoewel veel van het Triumph-nieuws toch wel behoort tot de categorie "opgeleukt", bestaande modellen die met verfspuit en accessoirecatalogus "voor weinig" tot nieuws worden verheven. Zoals de Triumph 800XC Special Edition, dTriumph Thunderbird Commanderie in een mooie van kleur veranderende “Volcanic Black” lak is gespoten. Of de Speedmaster, die een andere uitlaat kreeg en waarvan het koplamphuis het stuur, de wielen de spatbordbeugel en een hele bundel andere delen in zwart worden uitgevoerd. De America krijgt ook wat meer zwarte details en een verchroomd koppelingsdeksel en kettingbeschermer. Ook krijgt hij hak-teenschakeling en nieuwe floorboards. Of de America ook standaard afluisterapparatuur krijgt meldt het persbericht niet...

Triumph Thunderbird Commander

Had Triumph dan geen echt nieuws? Jawel, het presenteerde de Thunderbird Commander, een custom-cruiser die zich wat meer moet lenen voor lange afstanden. De Commander wordt aangedreven door een machtige, 1699cc sterke paralleltwin, die een machtig koppel van 155 Nm bij 3550 tpm levert. Dit koppel zorgt in combinatie met het lage toerental voor een ontspannen toergedrag, terwijl er toch meer dan genoeg trekkracht voorhanden is om in te halen zonder te schakelen. De Commander heeft ultra-brede wielen en banden, flinke vorkbeschermers, oversized uitlaten en dubbele koplamphuizen. Het zadel is van dubbele polstering voorzien voor optimaal Een nieuw buizenframe met 47 mm Showa voorvork en vijfvoudig instelbare Showa achtervering zorgt voor een comfortabel weggedrag, zodat je het maximale uit de 22-litertank kunt halen. De Thunderbird Commander is verder voorzien van vele extra's, zoals zelf uitschakelende knipperlichten, een startonderbreker en een dashboard met multifunctioneel LCD scherm, dat via een knop op het stuur te bedienen is.

Brough Superior SS100

Brough Superior SS100

De legende keert terug... In 1920 begon George Brough een eigen motormerk, dat hij Brough Superior noemde om aan te geven dat ze beter waren dan de motoren die zijn vader bouwde. Zijn merk werd legendarisch, maar de fabriek moest in 1940 overgaan op de productie van vliegtuigonderdelen en werd nooit meer opgestart. Tot nu toe dan, want op de Eicma stond een prachtige, gloednieuwe Brough Superior SS100, voorzien van een samen met Boxer Design ontwikkelde, 88° V-twin met dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en 997cc cilinderinhoud, goed voor maximaal 102 kW (140 pk) @ 10.000 tpm. Het frame is van stalen en titanium buizen, de voorwielophanging heeft dubbele triangels van titanium en vorkpoten van aluminium en magnesium. De SS100 is voorzien van Öhlins vering en vier ceramisch-aluminium Beringer voorremschijven, die door twee vierzuigerremtangen worden bediend. Prachtige details, zoals een heel aparte koplamp en een langwerpige tank met metalen bevestigingsbeugels, maken het een zeer bijzondere motorfiets.

Honda pakt uit

Honda CTX700

Honda CTX700

Vorig jaar bracht Honda een Gold Wing in Baggerstijl. Prachtig ding, maar wel een tikje te veel uit de kluiten gewassen voor de gemiddelde opstapper. Dat maakt Honda dit jaar goed door een vergelijkbaar geval uit te brengen op basis van het NC700- platform. Dat is de CTX700, die het rijgemak en het comfort van een cruiser biedt, met een lage zit en naar voren geplaatste voetsteunen. Dat ging echter niet zomaar. Het achtersubframe van het NC700S-frame moest hiervoor worden aangepast, zodat de zithoogte met 70 mm kon worden verlaagd naar 720 mm. Ook is de balhoofdhoek vergroot voor een relaxter stuurgedrag. De aandrijfunit is onaangetast, want dat is een leuk ding. Deze tweecilinder lijnmotor - door velen onterecht als paralleltwin bestempeld - is voorzien van een 270° krukas, die er voor zorgt dat de zuigers niet tegelijk omhoog en omlaag gaan - niet parallel dus - maar dat ze 90° achter elkaar aan lopen, waardoor het karakter van een 90° V-twin ontstaat. Deze 270° twin levert 35 kW (47,6pk), wHonda CTX1300aardoor deze geschikt is voor het A2-rijbewijs. De krachtbron is helemaal ontwikkeld voor een laag brandstofverbruik en haalt in de WMTC-testen maar liefst 27,9 km/liter. De CTX700 is alleen leverbaar met Honda's DCT transmissie, die zowel handmatig als automatisch kan schakelen.

Honda CTX1300

Voor wie het ietsje meer mag zijn - maar toch iets minder dan de F6B Gold Wing - heeft Honda een tussenmaat geconcipieerd van het modern ogende Bagger-cruiser-tourmachineconcept, ditmaal ook nog voorzien van fraai in het design passende koffers. Ook hier werd leentjebuur gespeeld voor de aandrijving. De 90° V4 is afkomstig is van de ST1300 Pan European. Dankzij aanpassingen aan de kleptiming en het PGM-FI systeem is het accent van de vermogensafgifte van deze V4 verschoven naar lagere toerenbereiken. Het topvermogen bedraagt nu 62 kW (84 pk) @ 6.000 tpm, terwijl het koppel van 106 Nm bij 4.000 tpm vrijkomt. Dit koppel wordt via een vijfversnellingsbak en een cardan aan het achterwiel doorgegeven. Dankzij het bullige koppel kon de totale overbrenging langer worden gekozen, wHonda CB650F
Honda CBR650F
aardoor de motor een lager, relaxter toerental draait en zuinig met brandstof omspringt. In de WMTC-testen behaalt de CTX1300 een verbruik van 17,2 km/liter.
De CTX1300 is verder voorzien van een totaal nieuw ontwikkeld rijwielgedeelte, dat gebruik maakt van stereo achtervering en een 45 mm upside down voorvork. De machine weegt 332 kg.

CBR650F en CB650F

Zeer verrassend was de komst van een nieuwe CB-serie, bestaande uit een naakte CB650F en een sportieve CBR650F. Opvallend is dat Honda ditmaal niet is uitgegaan van een terug getunede CBR600R-krachtbron, maar dat ze zowel het frame als het motorblok van grond af aan voor deze motoren heeft ontwikkeld, zodat de motor beter voldoet aan de alledaagse omstandigheden waarop deze motoren werkelijk worden gebruikt. De nieuwe 649cc DOHC viercilinder is dan ook zo getuned, dat hij vooral onder de 4.000 tpm soepel op het gas reageert. Het topvermogen is met 64 kW (87 pk) bij 11.000 tpm dan ook iets lager dan bij de voorgangers. Het maximum koppel van 63 Nm komt bij 8.000 tpm vrij. De CBR650F en CB650F maken gebruik van een stalen twin-spar frame, dat een exact berekende, uitgebalanceerde stijfheid heeft voor een optimale wegligging. De uitlaatdemper is onder het frame gemonteerd voor een optimale massacentralisatie. De CB650F heeft een buizenstuur, de CBR650R heeft behalve een kuip ook clip-ons, waardoor de zitpositie iets sportiever is. Ook is de vering van de R iets stugger.

Meer vernieuwde Honda's

Honda CBR1000RR

Honda laat het voor 2014 niet bij vier nieuwe modellen, er zijn er ook nog een aantal "vernieuwd". Zoals de CBR1000RR Fireblade. Deze Superbike kreeg er dankzij een andere motortuning en nieuwe cilinderkoppen 3 pk bij, zodat deze nu 134 kW (182 pk) @ 12.250 tpm levert. Opvallend is verder dat er volgend jaar ook een SP-editie komt, die is uitgerust met Öhlins veerelementen en Brembo-remmen.
Honda's sportieve opstapper, de CBR250R, wordt in 2014 vervangen door de CBR300R. Deze kreeg dankzij een inhoudstijging van 37cc 3,3 kW meer vermogen, zHonda VFR800odat de eenpitter nu 22,7 kW bij 8.000 tpm levert. Het PGM-FI injectiesysteem is nieuw geprogrammeerd, zodat de R nu 30,2 km op een liter haalt. Het uiterlijk is eveneens aangepast, dat lijkt nu nog meer op dat van de Fireblade.

Ook op minde sportief gebied zijn er de nodige nieuwtjes: zo zijn twee van de V4-modellen van Honda zijn voor 2014 aanzienlijk verfijnd. De techniek van de Crosstourer is geüpdate met onder meer Honda's nieuwe 3-mode Selectable Torque Control systeem; de VFR800F Sport Tourer heeft een nieuwe look gekregen en diverse upgrades zoals Traction Control, handvatverwarming, verstelbare zitting en automatisch afslaande richtingaanwijzers. En dan is de NC700-serie aangepast: de cilinderinhoud werd door een 4 mm grotere boring met 75cc vergroot naar 745 cc, zodat de motoren voortaan NC750S en NC750X heten. Het vermogen is door deze ingreep met 2,2 kW gestegen naar 54,8 k @ 6250 tpm. Ook hebben de motoren een tweede balansas gekregen om trillingen nog verder in te dammen. Dankzij het gestegen motorkoppel kon de eindoverbrenging met 6% worden verlengd, zodat het brandstofverbruik nog verder kon dalen. Nu halen de NC's 28,9 km op een liter. Dat geldt ook voor de Integra scooter, die van dezelfde aanpassingen profiteert en die tevens meer beenruimte heeft gekregen.

Japanse Sugomi enzo...

Kawasaki J300

Kawasaki J300

Kawasaki met een scooter? Jawel, nog nooit vertoond, maar blijkbaar zijn de zwaargewichten van Heavy Industries van hun geloof gevallen. Moeten ze vaker doen, want de J300 ziet er uiterst gaaf hut, met zijn scherp uitgesneden koplampen en een groen met mat zwarte kleurstelling. De J300 wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde SOHC eencilindermotor. Deze 299cc-vierklepskrachtbron levert 28 pk @ 7.750 tpm en een maximaal draaimoment van 28,7 Nm @ 6.250 tpm. Een geavanceerd injectiesysteem zorgt dat er de 299cc krachtbron vlot en soepel op het gas reageert, waarna vermogen via een continu variabele transmissie wordt doorgegeven aan het achterwiel, waarop een 150/70-13 achterband ligt. Voor ligt er een 120/80-70 op de lichtmetalen velg. Een "Diamant"-frame van stalen buizen zorgt samen met een 37 mm voorvork en stereovering voor de nodige stabiliteit, remmen doet de J300 via een 260mm wave-remschijf met dubbelzuigerremklauw voor en een dito 240mm-schijf met tKawasaki Z1000weezuigerremklauw in het achterwiel. ABS is optioneel. De scooter heeft een zithoogte van 775 mm en weegt 191 kg. Onder het zadel is plaats voor een integraalhelm én een laptoptas. Voor als je zonder helm op naar je werk wilt rijden?

Kawasaki Z1000 & Z1000SX

Wie van naakt houdt, krijgt volgend jaar zijn zin want de Kawasaki Z1000 gaat volgend jaar nog verder uit de kleren, zodat de functionele techniek nog beter te zien is. Hij kijkt er wel agressief bij, dat wel. Dat komt op het conto van een zeer laag geplaatste LED-koplamp en de nieuw ontworpen onderkuip. Het geeft ook een lichte karakterwijziging aan, want de 142 pk sterke, 1043 cc viercilinder lijnmotor een directere gasrespons dankzij anders gevormde inlaattunnels, een andere ECU-mapping en gewijzigde kleplift- en kleptiming. Het inlaatgehuil is hierdoor ook nog verslavender geworden, als we alles moeten geloven. Sneller zal hij zeker zijn, daarvoor zorgt een kortere eindoverbrenging. Een langere overbrenging op de zesde versnelling zorgt dat er desondanks toch rustig en zuinig kan worden gecruiset. Het rijwielgedeelte kreeg een Big Piston Front Fork met "Separate Function Fork-systeem". Deze taakverdeling houdt in dat de ene vorkpoot de ingaande demping verzorgt en dat de andere poot de uitgaande demping voor zijn rekening neemt. Lichtere wielen sparen 1,5 kg onafgeveerd gewicht. Voor de remvertraging zorgen radiaal gemonteerde monoblock remklauwen met een radiale rempomp. ABS is optioneel. Verder is de zitpositie verbeterd, onder meer door een breed, aluminium fat bar stuur.
De Z1000SX profiteert uiteraard ook van de meeste van deze wijzigingen. Daarnaast kreeg deze een nieuwe kuip met een verstelbare ruit, een grotere brandstoftank en een stelknop voor de veervoorspanning. Ook zijn de zijkoffers fraai in het design geïntegreerd, terwijl het vermogen in de hand wordt gehouden door KTRC tractiecontrole en een Power Mode Schakelaar.

Suzuki V-Strom 1000

Suzuki V-Strom 1000

Vorig jaar werden we al lekker gemaakt met de nieuwe V-Strom 1000, maar toen mochten we er alleen maar naar kijken. Maar volgend jaar mogen we er ook echt mee rijden, want naast twee nieuwe scooters, de Burgman 125 en 200 ABS, mochten we de V-Strom 1000 ABS op de Eicma als nieuw model verwelkomen. De 90° achtkleps V-twin, die over een cilinderinhoud van 1.037cc beschikt, kennen we natuurlijk al jaren van de SV1000 en de oude V-Strom 1000. Nu hebben we inmiddels strengere emissie-eisen en dat betekent dat de krachtbron wel is vernieuwd. Die heeft nu onder meer cilinderkoppen met dubbele bougies, met elk hun eigen ontstekingskenveld. Het Dual Throttle Valve injectiesysteem heeft nieuwe 10-gats verstuivers voor een krachtige en zuinige motorloop. Een zelfbekrachtigende slipperclutch zorgt dat het koppel aan de zestrapstransmissie wordt doorgegeven, een tractiecontrolesysteem met drie instelbare modi zorgt voor een veilige beheersing van het vermogen. Een verbeterd aluminium brugframe zorgt samen met een deels instelbare, 43 mm upside-down voorvork voor goede stabiliteit, ook bij hoge snelheden. De zit op de V-strom is laag en lekker breed, het windscherm is zowel qua hoogte als hoek instelbaar. De V-Strom 1000 ABS zal begin 2014 leverbaar zijn voor €12.999,-.

Yamaha MT07 en MT09 Street Rally

Yamaha MT-07

Geen enkele motorfabrikant kan het zich nog permitteren om een motorblok voor slechts één model te ontwikkelen. Het is dan ook niet zo verbazend dat Yamaha in Milaan met een supermotard variant van de MT09 kwam. Deze MT09 Street Rally wordt dus net als de MT09 aangedreven door Yamaha's unieke 843cc driecilindermotor. Daarnaast bracht Yamaha in de Eicma een geheel nieuw ontwikkelde naked bike, die MT07 heet. Deze verschijning beschikt over een prachtig, dreigend uiterlijk. Voor de aandrijving zorgt een gloednieuwe 689cc tweecilinder lijnmotor, die 74,8 pk levert en dankzij een 270° krukas over een karaktervol, onregelmatig vonkinterval beschikt. Deze krukas is iets uit het hart van de cilinders geplaatst om frictie te verminderen en een gunstig brandstofverbruik te halen. EYamaha MT-09en balansas zorgt dat de trillingen verder beperkt blijven. Het blok hangt onder een ruggengraatframe, die is voorzien van een asymmetrische swingarm. De monoschokdemper wordt via een linksysteem bediend. Voor wordt de 179 kg wegende MT07 afgeveerd door een 41 mm voorvork.

Yamaha Tricity

Een nieuw mobiliteitsconcept, zo noemt Yamaha de nieuwe scooter, die de drempel tot scooter rijden verlaagt dankzij een dubbele voorwielpartij à la Piaggio MP3. Deze Tricity kan gewoon overhellen in de bocht, waarbij een intelligent "Leaning Multi Wheel" schommelsysteem zorgt dat de scooter zijn ene wieltje wat uitsteekt en de andere wat intrekt, zodat ze allebei keurig aan het asfalt blijven. Dit systeem is volgens Yamaha aanzienlijk lichter dan bij de concurrenten, waardoor de Tricity over een hoge mate van wendbaarheid beschikt. Onder de buddy van de Tricity huist een 125cc viertaktmotor, die het achterwiel via een automatische CVT transmissie aandrijft. Daarmee biedt deze Tricity optimaal rijgemak en vertrouwen aan beginnende scooterrijders, die deze Tricity vanaf de zomer 2014 bij de dealers kunnen bewonderen. Het Europese prijsidee staat daarbij op 4000 euro. In Nederland zal dat vanwege BPM en andere BTW-tarieven wellicht wat hoger zijn.

Yamaha Tricity

En wat nog meer...

Hyosung GD250N

Hyusung GD250

Kijken we verder in de Oriënt, dan komen we meer nieuws tegen, zoals bij Hyosung, dat een nieuwe GD250N presenteerde, afgeleid van de GD250i supersport. De machine wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde, 249cc eencilinder met vierklepskop. Deze krachtbron levert 28,4 pk @ 8.500 tpm, het maximum koppel van 26,1 Nm wHyosung Karion RT125Dordt bij 7.000 tpm gehaald. Een zesversnellingsbak en een secundaire ketting zorgen voor een optimale koppeldoorgifte naar het achterwiel. Verder heeft de GD250N een aluminium achterbrug en een zijwaarts geplaatste schokdemper. De machine weegt 150 kg en heeft een zithoogte van 790 mm.

Hyosung Karion RT125D

De Hyosung Karion RT125D is eveneens nieuw. Door de tankvorm doet deze eenpitter bepaald denken aan de Honda SLR650 Vigor uit vervlogen jaren. De Karion heeft echter geen 650cc eenpitter, maar een luchtgekoelde 125cc eencilindermotor, die een maximum vermogen van 13,7 pk @ 10.000 tpm levert en een maximum koppel van 10,9 Nm @ 8.000 tpm. Opvallend is de enorme, 180 mm brede achterband. De machine weegt verder 135 kg en heeft een zithoogte van 790 mm. Het prijsidee moet rond de € 3.000 liggen.

Kymco Xciting 400i ABS

Kymco Xciting 400i

Kymco liet zich in Milaan van de beste kans zien met een leuke dansshow met enigszins vunzig geklede danseressen en in stijlvolle doorkijkjurkjes gehesen dames. Er moest dus wel iets aan de hand zijn en dat was er ook, want de Xciting 400i ABS is vernieuwd. Deze scooter beschikt over een nieuwe styling en een nieuw ontwikkeld motorblok. Deze luchtgekoelde SOHC eencilindermotor levert 26,5 kW (35 pk ) @ 7.000 tpm en haalt een maximum koppel van 37 Nm @ 6.000 tpm. De aandrijfkrachten worden doorgegeven via een automatische CVT-transmissie. HShinerayet rijwielgedeelte steunt op een nieuw ontwikkeld underbone frame, dat trillingen reduceert en de handling verbetert. Ook op het gebied van de remmen is er van alles verbeterd: de Xciting 400i heeft voortaan radiaal bevestigde voorremmen en een Bosch ABS-systeem. De Xciting 400i weegt 189 kg droog en heeft een zithoogte van 810 mm.

Shineray

Je zou er zo voorbijlopen, zo'n standje tussen de Chinese garageboxen vol prut. Shineray zag er wel verrassend volwassen uit. Volgens de bijbehorende handelaar zijn het de Husqvarna straatmodellen die KTM niet wilde verkopen, en die nu in licentie door Shineray worden verkocht. Persoonlijk geloof ik hem niet helemaal, maar ze zagen er zeker leuk genoeg uit om klandizie te vinden.

Sym Maxsym 600i

Sym Maxsym 600i

Sang Yang Motors treedt toe tot de categorie van de echte maxiscooters met de Maxsym 600i. Deze heeft een aandrijfunit met een vloeistofgekoelde 565cc eencilindermotor, die 33 kW (44pk) @ 7.000 toeren levert. Het maximum koppel van 47 Nm komt bij 8.500 tpm vrij en wordt via een automatische CVT-transmissie aan het 14-inch voorwiel doorgegeven. Die is daarmee 1 inch kleiner dan het voorwiel. Voor de stopkracht zorgen twee 275mm-remschijven in het voorwiel en een enkele 275 mm remschijf in het achterwiel, geassisteerd door een ABS-systeem. DSym Fiddle IIIe scooter heeft een tankinhoud van 15 liter, weegt 238 kg en heeft een luxe, getrapte buddy waarop de bestuurder 755 mm boven het asfalt zit. Een start-stopsysteem, zoals de GTS en Joymax die voor 2014 krijgen, heeft hij niet.

Sym Fiddle III

De Sym Fiddle II heeft een opvolger. Raden hoe hij heet... Afijn, het is een leuk ding met een trendy retrostyling. En uiteraard met modern techniek. Zo heeft hij bijvoorbeeld LED positielichten. De Fiddle komt er als brommer, maar ook als motorscooter en wel in een 125cc en 200 cc-uitvoering. Een van de verbeteringen van de Fiddle III ten opzichte van de II is de vermogensafgifte van deze twee "kanonnen". De 125cc carburateurmotor levert 7,8 kW, de 200cc injectiemotor haalt 9,5 kW. Die laatste heeft een gecombineerd remsysteem met schijfremmen "rondom", terwijl de 125 een trommelrem in het achterwiel heeft. Deze scooters zijn superlicht, ze wegen 111 resp. 116 kg.

Vectrix VT-1

Vectrix VT-1

Twee problemen heb je als je elektrisch wilt rijden. Het actieradius is klein en als je zelf geen schuur hebt, moet je je verlengsnoer naar buiten leggen. En altijd een lolligert die hem eruit trekt, zodat je 's morgens zonder sju staat. Daar heeft Vectrix wat op bedacht met de nieuwe VT-1. Daar kun je de accu's gemakkelijk uitnemen, zodat je ze binnen een uur of vier aan de lader kunt leggen. Of steeds omwisselen voor een andere set. Zo kun je als pizzakoerier non stop door de stad blijven suizen, ook als je de buitenwegen op moet. DGigiaar haalt de VT-1 een topsnelheid van 100 km/h, bij een actieradius van 88 km per lading. , De VT-1 heeft een afsluitbaar bagagevak onder de zitting en een afsluitbaar handschoenenkastje. Verder is er voor de VT-1 een modulair opbergsysteem beschikbaar.

GiGi vouwscooter

Nog meer technisch vernuft komt van GiGi. Dit Haarlemse bedrijf heeft een opvouwbare scooter ontwikkeld, die slechts 30 kg weegt. Het idee komt van de vouwfiets, maar het moest wel een volwaardig gemotoriseerd vehicle zijn. Daarom werd voor de technische invulling samenwerking met Govecs gezocht. Daarvan komt de borstelloze 500W motor, die zijn energie haalt uit een 48 Volt batterij, die afhankelijk van de capaciteit - 400Wh of 600Wh - 3,3 of 4,8 kg weegt. De GiGi haalt daarmee een topsnelheid van 25 kg per uur. Hij is in drie stappen op te vouwen, hetgeen de geoefende origami-specialist ongeveer vijf seconden moet kosten. Dan knikker je hem in je kofferbak van je auto en rijdt naar de laatste gratis parkeerplaats voor het stadscentrum. Dan haal je de GiGi voor de dag en zoemt het laatste stukje elektrisch de stad in. De GiGi heeft een actieradius van ongeveer 35 km. In december wordt de eerste serie van 50 stuks gemaakt.

Zero SR

Zero SR

De Amerikaanse fabrikant Zero brengt een nieuwe ‘R’ versie van de elektrische Zero S. Deze levert 56% meer koppel en 24% meer vermogen. Deze Zero SR wordt leverbaar in een nieuwe, dieprode kleurstelling, levert 144 Nm aan trekkracht over een breed vermogensgebied en accelereert in 3,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De Zero SR heeft net als de andere modellen in de line-up een verbeterde demping gekregen, evenals mooi geïntegreerde nieuwe designelementen en een nieuw dashboard. Verder biedt Zero een standaard garantie van vijf jaar op de batterij, tot maximaal 160.000 kilometer.