Zoeken

Verslag 68e EICMA Milaan

Veel meer...

9 november 2010
Inhoudsopgave
Verslag 68e EICMA Milaan
Good old Times
De showmaster
Er was meer...
Veel meer...
Blaren
De toekomst?

Husqvarna en BMW

EICMA

Even genoeg scooters. Nu even echte motoren. De nieuwe Triumphs, beregaaf, maar dat had u al eerder op Motorfreaks kunnen lezen. Dan BMW. Prachtige concept bikes waarop zoveel aandacht gevestigd werd, dat de nieuwe G650GS eencilinder en de R1200R me totaal waren ontgaan. Of kwam dat door de BMW-dames… BMW_babe.jpgNormaal is BMW braaf en stijlvol, maar de dames waren nu wel heel spannend gekleed. Een aantal in het leer, een aantal in zijden hesjes die zich op schandalig accurate wijze om de riante welvingen plooiden. Hè toch, foei hoor! Even kijken of ik dat nou goed heb gezien… Ja dus. Laat ik maar gauw weer motoren gaan kijken. Bijvoorbeeld bij dochteronderneming Husqvarna. Daar staan twee leuke, nieuwe supermotards, de SMR 449 en SMR 551. De twee zijn ontwikkeld op basis van de enduro- en motorcross modellen, hetgeen bijvoorbeeld te zien is aan de graphics die in de kunststof panelen zijn ingesmolten zodat ze de nodige afstraffingen kunnen weerstaan. Dat kan ook het semi-dubbel wiegframe van stalen buis. De SMR’s wegen 118 kg. Das niet veel, bovendien is er veel aandacht besteed aan massacentralisatie en soepele werking van het veersysteem. Daarvoor ligt het hart van de swingarmas in het hart van de uitgaande as van de versnellingsbak. Door dit Coaxial Traction System blijft de lengte tot de achteras bij het inveren gelijk, waardoor de ketting exacter gespannen kan. En dat is niet het enige aparte aan de SMR. Hij heeft bijvoorbeeld een tweedelige tank. Het eerste deel van 6 liter zit onder het zadel, het tweede deel van 2,5 liter is laag geplaatst en herbergt de benzinepomp. Verder zorgen nieuw ontworpen luchtkanalen voor een goede luchtstroom naar het 46mm Keihin gasklephuis, dat de vloeistofgekoelde eencilinder voedt. Die is voorzen van dubbele bovenliggende nokkenassen en een vierklepskop. De cilinderinhoud van de SMR 551 en de SMR 449 is gelijk aan de typeaanduiding, het vermogen wordt niet opgegeven.

EICMA

HP Power

EICMA

Na Husqy dwaal ik wat af naar de regionen waar de mindere motorgoden hun tenten op hebben geslagen. Zo kom ik terecht bij HP Power. Nooit van gehoord. Maar de Grace-Jones achtige verschijning die op een zwarte scooter zat maakte mij nieuwsgierig. Slave to the rhythm… Blijkt een nieuw motormerk te zijn, uit Italië. Zou het? Waarschijnlijk India, China of Korea, maar in Italië geassembleerd, hetgeen betekent: voorzien van een badge. Maar goed, dat doen gerenommeerde merken ook, dus zeg er eens iets van.
HP Power heeft brommers, scooters en zelfs een heuse allroad, voorzien van een 590cc eencilindermotor, die 28,5 kW oftewel 38,5 pk bij 6.000 tpm levert. Het geval heeft vijf versnellingen en staat op een 100/90-19 voorwiel met een 130/80-17 achterslof. De zadelhoogte is 845 mm, het rijklaar gewicht 210 kg en de tankinhoud een aanzienlijke 22 liter. In Italië te koop voor 5.750 euro. Wie durft…

Beta RR350 4T

EICMA

Even verderop zie ik een stel kerels hongerig kijken. Druppels kwijl druipen uit de mondhoeken. Even checken wat daar loos is. Natuurlijk, wat anders… Een knap blondje in stijlvolle playboy-bunny outfit. Op haar topje staat de tekst “playbike” en een wit konijntje met valhelm. Mijn dikke lens doet weer wonderen, ze kijkt alleen naar mij. Ik kijk als brave huisvader natuurlijk alleen naar de Beta RR3504T die zij moet aanprijzen. Een leuk speeltje voor enduro-rijders, dat moet gezegd. En geen simpel speeltje. Hij heeft magnesium motordeksels, een compacte, lichte krukas en een dito zuiger met komvormige bodem. De kleppentrein is ook licht, onder andere door de vier titanium kleppen. Het maximaal toegestane toerental van deze eenpitter ligt daarmee op 13.000 tpm. Met een zesversnellingsbak zul je niet gauw om trekkracht verlegen zitten….

Linhai en Kymco

EICMA

Het dagje krijgt een ranzig gevolg bij het Chinese scootermerk Linhai. Dat is een Chinees merk, dat al sinds 1956 bestaat. Ze zijn al enige jaren in Europa actief met ATV’s, maar hebben nu blijkbaar ook een scooter in het programma, iets waar de aandacht op wordt gevestigd door deze scooter te “bemannen” met een chirurgisch EICMA Overgewaaid uit de fiets industrie: de kratje bier drager. zwaar bewerkte dame, die het woord “spannend” een ronduit fysieke betekenis geeft. Menigeen staat op een afstandje hoofdschuddend te kijken, of het elk moment ontploffen kan. Of is dat vanwege Linhai? Een vriend van me heeft er al eens een wiel van zo’n ATV verloren, al moet ik zeggen dat dat lang geleden is en deze scooter er kwalitatief best aardig uitziet. Hij heet 125 of 300, al naar gelang de cilinderinhoud van de vloeistofgekoelde eencilindermotor die het geval aan boord heeft. Die is voorzien van brandstofinjectie en een automatische CVT transmissie. Grote 16 inch wielen zorgen voor een comfortabele rit, zo laat ik me vertellen. Ik ben benieuwd.
Van het Chinese Sodom strompel ik door naar het Taiwanese Gomorra, waar een blootpotige dame in een zwart vinyl hansopje de nieuwe Maxiscooters van de Kwang Yang Motor Corporation aanprijst, beter bekend als Kymco. Dat gaat dan over de People GT 300i ABS, een wat eenvoudige stadsscooter die vlot door het verkeer gaat dankzij zijn pittige 300cc viertaktmotor, die is voorzien van elektronische EFI brandstofinjectie en een enkele bovenliggende nokkenas. Deze vloeistofgekoelde eenpitter heeft een compressieverhouding van 10,8 : 1 en levert 21,2 kW bij 7.500 tpm, terwijl het maximum koppel van 30 Nm vrijkomt bij 6.250 tpm. Dezelfde krachtbron zorgt ook voor aandrijving van de meer luxueze Grand Dink 300i. Deze wat forser gebouwde scooter zal door zijn brede front en hogere ruit wat prettiger rijden op hogere snelheden, waardoor hij ook geschikt is als forenzenscooter op de langere afstanden.

EICMA 

KTM

EICMA

Als er één merk is dat klappen heeft gekregen door de crisis is het KTM. Net een nieuw avontuur begonnen met de fantastische X-Bow auto, breekt de crisis uit en houdt iedereen het geld in de zak. EICMAHoeveel pech kun je hebben… Maar goed, KTM heeft de zaken weer in orde, al is er niet heel veel nieuws te melden, behalve wat nieuwigheden op basis van bestaande modellen. Zoals de EXC350, de enduroversie van de motorcrossmachine waarmee KTM dit jaar het motorcross wereldkampioenschap behaalde. En de nieuwe 450 Adventure Rally, de machine die KTM na de rotstreek van Dakar-organisator ASO heeft ontwikkeld om de Dakar wederom te gaan domineren. Cyril Despres heeft er al een rally mee gewonnen, dus dat beloofd wat. Heel fijntjes wijst KTM op haar overmacht in de Dakar door ook een speciale Dakar jubileum-uitvoering van de Adventure op de stand te zetten. Subtiel… Minder subtiel is de RC8R Track. Wat een kanon. Het is natuurlijk een bestaand model, maar deze is door de race-afdeling van KTM onder handen genomen om particulieren iets leuks te bieden voor circuitdagen of nationale races…