Zoeken

Verslag 68e EICMA Milaan

Er was meer...

9 november 2010
Inhoudsopgave
Verslag 68e EICMA Milaan
Good old Times
De showmaster
Er was meer...
Veel meer...
Blaren
De toekomst?

Adiva

EICMA

Kent u het merk Adiva nog? Dit merk maakt al jaren heel aparte, overdekte motorscooters, à la BMW C1. Ooit maakte het deel uit van het Benelli-concern. Toen werden de scooters door de Greenib geïmporteerd. EICMAMaar ze komen al jaren niet meer naar Nederland. Maar dat gaat veranderen, want wie liep ik op de Adiva stand tegen het lijf? Jan Moesker van Trade&Trafic uit Zwolle. Hij gaat zorgen dat deze slimme woon-werkmachines weer tussen de Nederlandse files door kunnen. Daarbij gaat het in eerste instantie om de tweewielers, de AD en de AD-S. De AD heeft geen koffer, de AD-S wel. Beide zijn verkrijgbaar in een 125cc-versie en een 200cc uitvoering. De 125cc-krachtbron is een vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor die 9,7 kW @ 8.500 tpm levert. De 200cc-versie is van hetzelfde soort, maar levert 11,8 kW @ 7.500 uit 171,2cc cilinderinhoud. Deze wat bizarre maat doet vermoeden dat deze krachtbron bij het Taiwanese SYM vandaan komt, want die hebben er ook zo een.
Op de Eicma presenteerde Adiva overigens ook nog een prototype met twee voorwielen, die net als bij de Piaggio MP3 mee hellen in de bocht. Volgens Jan nadert deze “AD3”, die met een autorijbewijs bestuurd mag/moet, echter de definitieve productieversie. Datzelfde geldt voor de “Moose” een elektrisch aangedreven bagagevoertuig dat 90 km/uur kan rijden op een 60 Ah sterke, 72 volts LiFePo4 accu. Of je er een eland mee kunt ontwijken, kunt vervoeren of dat je er uit ziet als een als je erop rijdt, dat houd ik graag in het midden.

Symsalabym HD2

EICMA

SangYang Motors – Sym dus -  wist de aandacht te trekken met een stel hoogpotige, stijlvol geklede dames, die op de zadels van de nieuwe modellen zaten. Zo wordt het werk eenvoudig, want EICMAanders zou ik het verschil tussen al die Conimex-scooters ook niet weten. Nu nog nauwelijks, want een persmap hadden ze niet en de dames hadden hun gemeenschappelijke hersencel voor de poses nodig en wisten niets te vertellen. Gelukkig was er nog wel een beknopte consumentenfolder, waarin we wat specificaties van de gloednieuwe HD2 konden vinden. Dit is een modern vormgegeven scooter met in de kuip geïntegreerde knipperlichten. De scooter is uitgerust met bagagedrager, een middenbok en een zijstandaard. Aan de voorzijde zorgt een hydraulische tweezuigerremklauw en een enkele 220 mm remschijf voor de vertraging, achter heeft de HD2 daarvoor eveneens een 220mm remschijf, maar dan met een enkelzuigergeval. Voor de aandrijving zorgt een eencilinder viertaktmotor met vier kleppen per cilinder. De cilinderwand is voorzien van een keramische coating voor optimale slijtvastheid. De 125cc-versie haalt de Euro 3 normen met een carburateur, de 200-versie, die overigens in werkelijkheid maar 171,2 cc meet, doet dit met een EFI-systeem. Het vermogen wordt niet opgegeven, maar even spieken bij Adiva geeft de waarschijnlijke cijfers:  9,7 kW @ 8.500 tpm voor de 125, 11,8 kW @ 7500 voor de 200.


AEON

EICMA

Nu we het toch in de Taiwanese hoek zoeken: kent u het merk AEON? Ik niet, maar ondanks de afwezigheid van hostessen trokken ze toch de aandacht, dankzij een stel aardig afgewerkte motorscooters, zoals de Urban en de Elite. EICMADeze scooters verschillen qua design, maar hebben vergelijkbare techniek, zoals een stalen frame, een 35 mm telescoopvoorvork, een hydraulisch bediende 256mm schijfrem voor en achter en 14 inch wielen. De zit is 800 mm hoog. Op het motorische vlak is er keuze uit een vloeistofgekoelde 125cc krachtbron met carburateur, die 10,5 kW levert. De andere keuze is een vloeistofgekoelde 350cc motor met EFI-injectie, die 17 kW bij 8500 tpm levert. Beide modellen hebben een CVT. De lichte versie weegt 165 kg, de drieënhalf 172 kg.
Een andere aardige AEON creatie is de Co-In, een leuk stadsscootertje met eenvoudige, luchtgekoelde 125cc viertaktmotor. Hij levert 8,0 kW bij 8.500 tpm, schakelt automatisch met CVT en combineert een hydraulische voorrem met een trommel-achterrem. Dat alles in 10”velgen bij een handelbaar gewicht van 94 kg.

Lambreta LN125/LN151

Een andere scooterfabrikant die meende dat de designs van zijn scooters geen aanmoediging van vrouwelijk schoon nodig heeft is Lambretta. Achtendertig jaar nadat dit Italiaanse merk, is de cultscooter van welleer weer terug. Op de Eicma stonden fraaie, in two-tone kleurstelling uitgevoerde retromodellen, uiteraard wel voorzien van hedendaagse techniek. Zowel de 124,6cc- als de 151cc-versie zijn voorzien van een luchtgekoelde viertaktkrachtbron met twee kleppen per cilinder en elektronische CDI-ontsteking. De motor kan zowel met een elektrische als een kickstarter op gang worden geholpen. Uiteraard zorgt een automatische CVT-transmissie voor de doorgave van het motorvermogen, dat bij de 125 6,5 kW bij 8000 tpm bedraagt, bij de 151cc-versie 7,7 kW bij 6000 tpm. De motor staat op 12 inch wielen en remt met een schijfrem in het voorwiel, een trommelrem in het achterwiel. De zithoogte bedraagt 80 cm. Maar de scooter is bovenal fraai, fraai, fraai…

EICMA