Zoeken

Verslag 68e EICMA Milaan

De showmaster

9 november 2010
Inhoudsopgave
Verslag 68e EICMA Milaan
Good old Times
De showmaster
Er was meer...
Veel meer...
Blaren
De toekomst?

EICMA

Nou, dan de volgende show. Honda. Ditmaal in het congrescentrum, ver weg van het betalende publiek dat met hun plastic tassen vol folders voor je neus gaat hangen. Zo hoort het… Plek om te schrijven, ruimte om foto’s te maken, al valt dat niet mee als je tegen een rookmachine in flitst. Maar na de lange speech van mr. Takagi-san – gelukkig in het Engels - ben je overal blij mee. EICMAOkay, ik geef toe, het zou leuker zijn als ze het door tv-babe Suzy Perry zouden laten vertellen, maar dan vergeet iedereen weer naar de nieuwe modellen te kijken. En daar waren er nogal wat van. Tien stuks! En dan nog twee concepts ook. Nou ja, concepts, die Crosstourer allroad gaat er gewoon komen. Maar pas als we van het andere nieuws zijn bekomen. Want als je er met je neus bovenop staat, dan zie je gewoon dat hij af is. Helemaal af. Kijk, dat zie je niet op een plaatje. Daarvoor moet je er zijn! Dan zie je ook de prachtige stand van Honda, waar de concepts in een adembenemend decor zijn gestoken. En natuurlijk ga je even zitten op de werkelijk bloedmooie Crossrunner. Een lekkere dikke bike die er uit ziet of hij even gemakkelijk over de dijken brult als dat je ermee naar de middellandse zee blaast. En fantastisch afgewerkt. Dat gaat een succes worden.

Nieuwe Honda scooters

EICMA

Ha Ed, wat jij op internet niet had gevonden, is dat Honda een aantal nieuwe scooters had, naast de SW T600 dan. De SH125i en SH150i scooters “vernieuwd”. Nou ja, ze kregen een nieuw dasboard, niet spectaculair, maar toch. EICMADe SH300i is wat ingrijpender vernieuwd: die kreeg nieuw ontworpen tupperware, nieuwe wielen en een lederen zitting. Verder werd zowel de voor- en achtervering aangepast, hetgeen samen met een ander type radiaalband op de achtervelg voor een betere wegligging moet zorgen. Wellicht dat u van de SH niet opgewonden raakt, maar als je van power houdt, zal de de SilverWing dat wel doen. Hij is helemaal nieuw ontwikkeld en is vooral compacter. De zit is op 755 mm boven asfaltpeil gebracht, verder heeft het dashboard nu een LCD-display met onder andere een indicator voor het brandstofverbruik, voor de HISS startbeveiliging en voor de V-riem. Voor de aandrijving zorgt een 37 kW sterke tweecilindermotor met een inhoud van 582,2cc. Remmen doet hij met een gecombineerd remsysteem, ABS is natuurlijk leverbaar.

Honda CB600F Hornet en CB1000R

EICMAEICMA

Jawel, ook vernieuwd en niet direct op internet! De Hornet kreeg een nieuwe, hogere en dunnere kont. Aan de voorzijde werd ook het een en ander gelift, met een nieuw instrumentenpaneel dat is voorzien van een digitaal LCD display waarin het toerental in een staafdiagram wordt weergeven. Het dashboard en de koplamp zijn nu in één unit geïntegreerd tot een stijlvol neusje.
Ook bij de CB1000R is het neusje gewijzigd, deze potente vierpitter heeft voortaan een driehoekige multireflectorkoplamp en een compacte bikini-kuip. Verder heeft de CB1000R in 2011 een dikker, aluminium stuur en een nieuw stadslicht.

CBR familie

EICMA

Het supersport segment mag misschien op zijn gat liggen, maar dat wil niet zeggen dat er geen ruimte meer is voor sportief georienteerde motorfietsen. Zolang je het maar anders aanpakt. Voor Honda reden om de aloude - en in zijn tijd haast niet aan te slepen - CBR600F uit het stof te halen en van een nieuw jasje te voorzien. Dat was misschien nog wel het best bewaarde geheim van het gevleugelde merk voor 2011. Al eerder kon u op Motorfreaks lezen over deze nieuwe fiets, maar er gaat niets boven een 'live' ontmoeting. Het zou ons niet verrassen als deze CBR600F net als zijn voorganger wederom een verkoopsucces gaat worden. Dat Honda ook de kleintjes niet uit het oog heeft verloren liet men zien met twee kleine supersport modellen, de eerder vrijgegeven CBR250R en de CBR125R, die als twee druppels water op zijn iets grotere broertje lijkt.

EICMAEICMA
EICMA

Crossrunner

EICMA

Klapper op de vuurpijl bij Honda was echter de Crossrunner, waarmee Honda een nieuwe doelgroep hoopt aan te spreken. Ruim voor de EICMA werd al volop gespeculeerd over deze motor, mede dankzij de vrijgegeven schetsen en prikkelende informatie die Honda al eerder had vrijgegeven. De motor houdt een mix tussen een sportieve naked en een stoere allroad, maar dat had u ongewijfeld al op Motorfreaks gelezen.